Intressant tråd, mycket speculationer
WRC och rallycross kör med special turbos just för ALS system, å dessa turbos är bestyckade med keramiska impellers för att tåla de höga temparna. Grenrören är ofta om inte alltid Inconel som har en enormt hög smält-temp. Oxå för att kunna köra ALS så länge de bara går.
ALS funkar som många säger genom att man har en ventil som öppnar å släpper in laddluften rakt in i grenrörspiporna, sen backar man tändingen och fetar på soppa så turbon får fart. WGen styr givetvis fortfarande laddtrycket.
Sen sitter det övertryck ventil på Insuget ifall ladded blir för högt.
Någon Dumpventil finns det inte, de destinkta ljud man hör, som kan tolkas som dump-ljud är kompressor surge från turbon när luften backar ut genom den.
Surge uppstår när turbon sväljer i sig mer luft än vad den klarar att komprimera. de uppstår även på vanliga bilar om man kör utan dump, å de låter jävligt fräckt iaf i mina öron
Detta är dock skadligt för turbo-aggregatet då de skapar obalans och tryckstötar på axeln. Lager slits fortare mm.
Dumpventiler sitter egentligen inte på bilen för att ge bättre spool-up utan för att ge turbon längre livslängd.
Jag upplever iaf att utan dump eller en väldigt hårt spänd dump, får man den absolut bästa respons.
De är dock en annan diskussion.