är det inte så att trögheten i axelen i turbon så gott obefintlig då perferihastigheten är låg men därimot impelern och turbinens radie har en större påvärkan.
Det som man vinner på små aggregat är hög gashastighet på avgas sidan och i och med det så har man en snabb vartalsökning men har svårt att få fram inte energi (vrid) till kompressorsidan med rimlig verkningsgrad så man får brottas med mot tryck i på avgas sidan. Med ett större aggregat slipper man detta men en lägre varvtals ökning som föjld. har man där imot färe cylindrar på ett aggregat kan man utnyttja pulsens höga hastighet för att få respons och ändå inte öka avgastrycket då medelflödet är relativt lågt endå. Och tar man 6 cylindrar med 2 agg så ligger dom 240 grader frånvarandra. Och kör man 4 cyl med ett agg så blir det 180 grader så det skiljer 60 grader.
Veyron får brottas med 15 graders förskutning och med tändföjld
1-14-9-4-7-12-15-6-13-8-3-16-11-2-5-10 Så då får man 1-4-3-2 på tändföjld på dom 4 närmaste och sen är dom förskutna 15 grader så 1-3 först 2-4 efter. Det blir mellan 1-4 195 grader och 4-3 165 grader mellan 3-2 195 grader och så vidare ska man lägga in 4 cylindrar till så får man 80-98 grader mellan aggen det glir trångt i rören Så det är inte så konstigt att dom använder 4 aggregat på en sådan motor.
Nu ska jag ha en öl :-)