nja, bilen jag har nu är en A4 med sportchassi, dvs sänkt 2cm från fabrik, styvare krängningshämmare etc. Dock blir det ny nästan likadan bil inom kort fast diesel och denna kommer att vara orginalhöjd (om inte ni önskar nå annat för mitt projekt)
Tack för svar! /Patrik
"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
hjulvinklarna (camber) kommer så klart ändras när du höjjer och sänker bilen, du får helt enkelt ställa in dom efter när bilen är i "normal" läge.
Till dom som säger att man klarar en vinter med 4 cm markfrigång, ja det beror ju på vad för vägar man e ute och åker på Själv åker jag på vissa vägar där det är totalt omöjligt att ens klara sig med 4 cm markfrigång på sommaren
hjulvinklarna (camber) kommer så klart ändras när du höjjer och sänker bilen, du får helt enkelt ställa in dom efter när bilen är i "normal" läge.
Till dom som säger att man klarar en vinter med 4 cm markfrigång, ja det beror ju på vad för vägar man e ute och åker på Själv åker jag på vissa vägar där det är totalt omöjligt att ens klara sig med 4 cm markfrigång på sommaren
jag pendlade från och till jobb på landsväg.... allt är relativt
klart jag tar mig bra i vinterväglag, det är inget tvekan om det. Men ibland krävs det faktiskt mer än orginalhöjd för att ta sig. Vi har vår jaktstuga på toppen av ett berg uppe i norrland och grusvägen upp dit äre förj*vlig rent ut sagt. Sommartid får man vara noga som bara den och hålla utkik efter grova hål och stenböldingar som sticker upp. Dom avverkar runt det berget och dessa bandtraktorer river upp vägen nå fruktansvärt. På vintern blir det rejält med snö, vi försöker ploga så gott det går men ibland kan det ändå vara lite för mycket snö för att ta sig. Anledningen till varför jag börja fundera på höjning är pga. en släkting köpte en A6 Allroad, och även fast både han och jag har Audis quattro så tar han sig mycket bättre fram än jag när det blir mycket snö. Är det lagom med snö eller bara isigt och halt då ligger vi lika
That's my reasons
Angående bilprovningen så skulle det vara intressant att ta reda på om dom skulle godkänna något sådant ja Man kanske inte orkar/ha tid att montera tillbaka orginalfjädring och allt innan besiktning för att sedan byta tillbaka dagen efter haha^^
"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
då blir det billigare att köpa sig en slit o släng jaktbil istället ? köp en gammal subaru legacy 90-93 o du kör ifrån kompisen din uppför den snöiga backen!
då blir det billigare att köpa sig en slit o släng jaktbil istället ? köp en gammal subaru legacy 90-93 o du kör ifrån kompisen din uppför den snöiga backen!
Håller med där och varför inte en Citroen C5? De går och höja rätt duktigt som standard... För 20 lappar får du en fin kombi som alltid står rakt oavsett last.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
då blir det billigare att köpa sig en slit o släng jaktbil istället ? köp en gammal subaru legacy 90-93 o du kör ifrån kompisen din uppför den snöiga backen!
Håller med där och varför inte en Citroen C5? De går och höja rätt duktigt som standard... För 20 lappar får du en fin kombi som alltid står rakt oavsett last.
nej jag vill inte ha något annat än audi jag kör väldigt långt med min bil och jag skulle aldrig vilja ha något annat än min kära audi Har dessvärre inte ekonomin att köpa en A6 Allroad så detta var min idé, kan jag lägga typ 20-25 på detta är jag nöjd
Så min fråga, går det rent tekniskt?
"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
alternativt skulle vara att höja den på heltid. Det borde gå att trycka i orginalfjädrarna så man får upp den dom där 2cm som den är sänkt idag. Frågan är om man måste byta krängningshämmare etc. också?
Luftfjädring är top1 på min önskelista, men top2 blir att höja den till orginal (den jag har nu). Mina däck som sitter på Audi A4 orginal är 205/55 på 16" fälg dom är 63.1cm höga i diameter. Ett alternativ skulle kunna vara att köpa en uppsättning 17" fälgar (behöver ändå nya) med däckdimensionerna 225/50. Då blir dom 65.6cm höga, alltså 2.5cm högre. Det plus 2cm med orginalfjäder = höjning på 4.5cm(med 225/50 17" så blir rullomkretsen 3.9% större, gränsen ligger på 5% så det går fint)
Senast redigerat av PatteBoy (14 november 2012)
"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.