3457
Sök

Installera luftfjädring för att höja bilen?

55 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#1
Hallå!

Snabb fråga, kan man installera luftfjädring, exempelvis på min Audi A4 för att höja bilen då det behövs, typ väldigt mycket snö etc?

/Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.

1 948 Inlägg
13 november 2012
#2
99% av alla luftfjädringssystem har det som funktion ja smile

55 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#3
baltis skrev:
99% av alla luftfjädringssystem har det som funktion ja smile

toppen! Jo men syfta mer om det kommer gå i praktiken eller kommer man få problem med hjulinställningar etc?

Det vore toppen, vad tror ni ett schyst sånt system ligger på? Googlat lite och får fram runt 20 papp, brukar det ligga därikring?

/Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.

Random Hero
4 047 Inlägg
13 november 2012
#4
är bilen originalhög som det är nu ?

Dog food lid. Backwards

55 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#5
DusanMandick skrev:
är bilen originalhög som det är nu ?

nja, bilen jag har nu är en A4 med sportchassi, dvs sänkt 2cm från fabrik, styvare krängningshämmare etc. Dock blir det ny nästan likadan bil inom kort fast diesel och denna kommer att vara orginalhöjd (om inte ni önskar nå annat för mitt projekt)

Tack för svar!
/Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.

Random Hero
4 047 Inlägg
14 november 2012
#6
då klarar du dig bra ? fick ta ut min lexus förra vintern då vinterbilen inte överlevde hela vintern, den hade 4cm markfrigång och klara sig bra..

Lägg inte pengar på att höjja upp bilen i onödan är min åsikt smile

Dog food lid. Backwards

1 215 Inlägg
14 november 2012
#7
med 4wd så kan man ju ta sig fram genom snö hur lätt som helst nästan om man har "normalhög" bil tongue eller har jag fel?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

1 948 Inlägg
14 november 2012
#8
hjulvinklarna (camber) kommer så klart ändras när du höjjer och sänker bilen, du får helt enkelt ställa in dom efter när bilen är i "normal" läge.

Till dom som säger att man klarar en vinter med 4 cm markfrigång, ja det beror ju på vad för vägar man e ute och åker på smile Själv åker jag på vissa vägar där det är totalt omöjligt att ens klara sig med 4 cm markfrigång på sommaren big_smile

Random Hero
4 047 Inlägg
14 november 2012
#9
baltis skrev:
hjulvinklarna (camber) kommer så klart ändras när du höjjer och sänker bilen, du får helt enkelt ställa in dom efter när bilen är i "normal" läge.

Till dom som säger att man klarar en vinter med 4 cm markfrigång, ja det beror ju på vad för vägar man e ute och åker på smile Själv åker jag på vissa vägar där det är totalt omöjligt att ens klara sig med 4 cm markfrigång på sommaren big_smile

jag pendlade från och till jobb på landsväg.... allt är relativt wink

Dog food lid. Backwards

742 Inlägg
14 november 2012
#10
Vad säger SBP om detta på en heltypsgodkänd bil?

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

55 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#11
klart jag tar mig bra i vinterväglag, det är inget tvekan om det. Men ibland krävs det faktiskt mer än orginalhöjd för att ta sig. Vi har vår jaktstuga på toppen av ett berg uppe i norrland och grusvägen upp dit äre förj*vlig rent ut sagt. Sommartid får man vara noga som bara den och hålla utkik efter grova hål och stenböldingar som sticker upp. Dom avverkar runt det berget och dessa bandtraktorer river upp vägen nå fruktansvärt. På vintern blir det rejält med snö, vi försöker ploga så gott det går men ibland kan det ändå vara lite för mycket snö för att ta sig. Anledningen till varför jag börja fundera på höjning är pga. en släkting köpte en A6 Allroad, och även fast både han och jag har Audis quattro så tar han sig mycket bättre fram än jag när det blir mycket snö. Är det lagom med snö eller bara isigt och halt då ligger vi lika wink

That's my reasons smile

Angående bilprovningen så skulle det vara intressant att ta reda på om dom skulle godkänna något sådant ja smile
Man kanske inte orkar/ha tid att montera tillbaka orginalfjädring och allt innan besiktning för att sedan byta tillbaka dagen efter haha^^

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.

Random Hero
4 047 Inlägg
14 november 2012
#12
då blir det billigare att köpa sig en slit o släng jaktbil istället ? köp en gammal subaru legacy 90-93 o du kör ifrån kompisen din uppför den snöiga backen!

Dog food lid. Backwards

Forummoderator
18 004 Inlägg
14 november 2012
#13
DusanMandick skrev:
då blir det billigare att köpa sig en slit o släng jaktbil istället ? köp en gammal subaru legacy 90-93 o du kör ifrån kompisen din uppför den snöiga backen!

Håller med där och varför inte en Citroen C5? De går och höja rätt duktigt som standard... För 20 lappar får du en fin kombi som alltid står rakt oavsett last.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

55 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#14
Dieselsmurfen skrev:
DusanMandick skrev:
då blir det billigare att köpa sig en slit o släng jaktbil istället ? köp en gammal subaru legacy 90-93 o du kör ifrån kompisen din uppför den snöiga backen!

Håller med där och varför inte en Citroen C5? De går och höja rätt duktigt som standard... För 20 lappar får du en fin kombi som alltid står rakt oavsett last.

nej jag vill inte ha något annat än audi roll jag kör väldigt långt med min bil och jag skulle aldrig vilja ha något annat än min kära audi roll Har dessvärre inte ekonomin att köpa en A6 Allroad så detta var min idé, kan jag lägga typ 20-25 på detta är jag nöjd smile

Så min fråga, går det rent tekniskt?

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.

55 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#15
alternativt skulle vara att höja den på heltid. Det borde gå att trycka i orginalfjädrarna så man får upp den dom där 2cm som den är sänkt idag. Frågan är om man måste byta krängningshämmare etc. också?

Luftfjädring är top1 på min önskelista, men top2 blir att höja den till orginal (den jag har nu). 
Mina däck som sitter på Audi A4 orginal är 205/55 på 16" fälg dom är 63.1cm höga i diameter. Ett alternativ skulle kunna vara att köpa en uppsättning 17" fälgar (behöver ändå nya) med däckdimensionerna 225/50. Då blir dom 65.6cm höga, alltså 2.5cm högre. Det plus 2cm med orginalfjäder = höjning på 4.5cm tongue (med 225/50 17" så blir rullomkretsen 3.9% större, gränsen ligger på 5% så det går fint)
Senast redigerat av PatteBoy (14 november 2012)

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.


Sök