3424
Sök

Focus flexifuel nåt att ha???

1 798 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Funderar på nyare brukis av o till focus 06 o uppåt me flexifuel är de nåt att ha. 500kr billigare skatt är de vet ja men är de mer nackdelar än fördelar? Annars kan man ju lika gärna ta 2.0 145hk motorn

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 863 Inlägg
21 november 2012
Flexifuel, etanol? Etanol är väldigt svårstartad vintertid, måste använda motorvärmare jämt. Har en etanol Saab som kan vara lite lynnig när det är kallt på mornarna.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

4 824 Inlägg
21 november 2012
är det den 1,8 liters motorn som även satt i volvo C30,S40,V50 1,8F? isåfall är det rena skiten.
slö som fan, drar massa soppa och sen va det väll endel problem med dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

517 Inlägg
21 november 2012
nackdelen med att köra etanol är att de sliter mer på motorn etc samt att den dricker mera bränsle så frågan är om det är lönt?

1 412 Inlägg
21 november 2012
Jag hade en Focus Flexifuel 1,8 -06, drog 0,8 på bensin och litern på E85.
Den var ingen racerbil direkt men omkörningar och sånt var inga som helst problem, duger gott eftersom det är en svenssonbil.

Den funkade bra tycker jag, hade den inte så länge men om jag skulle köpa en sådan typ av bil idag så skulle det nog bli en sådan igen faktiskt.

Inredningen är ju inte så kul men stolarna tyckte jag var i toppklass, grymt sköna och med ordentlig stolsvärme.

Felen jag vet om som är vanliga är att låsknappen på bakluckan på kombimodellen kan gå sönder och ABS enheten kan tydligen lägga av och den kostar en slant.

Kombin är faktiskt en riktig storlastare sett till yttermåtten, jag blev jättebesviken över lastutrymmet i E39:an efter att ha haft Focusen som förra kombi.
Senast redigerat av OpelP1 (21 november 2012)

1 798 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Christian S skrev:
är det den 1,8 liters motorn som även satt i volvo C30,S40,V50 1,8F? isåfall är det rena skiten.
slö som fan, drar massa soppa och sen va det väll endel problem med dom.

me tanke på att den är på 1.8 o har 125hk så är de väl den

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
21 november 2012
Morsan har haft en Focus Flexifuel 1.6 -02 sedan september 2002 och även jag har kört bra många mil i den...

Jag vet att du siktar på en nyare men detta kanske ger lite input!

För att vara en 1.6-liters motor så är den ganska pigg och trevlig, både på bensin och etanol, men den saknar allt vad vrid heter. Komforten är just vad du betalar för....Ford! Plastigt och billigt men ändå ganska trevligt smile

Hennes bil har precis slagit om till 27k mil och det enda allvarliga som skett är att det blev en massa jävla misständningar under en semester 2006 som tog med sig katten, samt att lagerna på kamaxeln gav upp vid 25k mil. Annars har den gått klanderfritt under alla år, och den har ENDAST körts på E85! Jag kan bara komma på 3 tillfällen då vi tankat bensin i den. Ena gången var en  vinter i början av ägandet då vi hade haft nedåt -25 på mornarna och vi inte hade motorvärmare, och de andra två gångerna då vi varit på semester runt 2005 nånting då antalet mackar med E85 inte var så utbrett, speciellt inte i Värmland/Dalarna.

Överlag så är Focus en ganska trevlig bil att köra och helt klart prisvärd smile Flexifuel  möjliggör ju även att tanka det bränslet som för tillfället är mest ekonomiskt smile

Sök