3196
Sök

Saab 9-5 -98 - blårök vit kallstart, drar olja, har bytt å kollat det mesta

12 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#1
Hej
Jag har en Saab 9-5 från -98 som inte helt oväntat drar olja.
Jag har gjort det mesta tycker jag för att eventuellt få bukt med problemet.
Den drar iaf ca 1l olja / 100 mil. Finns oljerester i intercoolern.

Jag har bytt/kollat:
* Ny turbo (var inget glapp i förra, men bytte då jag trodde turbon tryckte ut olja i intercoolern, gjorde rent alla slangar rör)
* Vevhusventilationen (senaste)
* Bytt ut vit backventil (till vevhusventilationen som inte föjde med kittet)
* Rengjort J-rören i ventilkåpan
* Ny dumpventil
* Komptest. +/- 0.6bar (1=13.7 2=13.7 3=13.9 4=14.3)
* WD40-metoden över 4 dagar

Funderingar:
Komptestet är ju bra så jag bör inte ha några större problem med kolvringarna.
Har läst om att ventiltätningarna kan vara slitna och därmed läcka ner olja till förbränningsrummet. Om så vore fallet så skulle väl olja förbrännas och åka ut med avgaserna. Dvs det förklarar inte hur det kan droppa olja ur intercoolern?
Om oljetrycket av någon anledning är för högt, kan olja tryckas ut på fel ställe från turbon då?

En annan väg för olja till intercoolern skulle ju kunna vara från röret som går från vevhusventilationen till insugskobran, men hur kontrollerar jag så att olja inte tar den vägen?

MVH NIclas

1 020 Inlägg
24 november 2012
#2
Provat spänna toppen?
Vanligt att bultarna är lösa .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

3 235 Inlägg
24 november 2012
#3
Blårök vid kallstart är ofta tecken på dålia ventiltätningar.
Det ser man också om man motorbromsar en längre sträcka, och då kommer det lite blårök när man gasar igen.



Sök