24 november 2012
Trådstartare
Hej
Jag har en Saab 9-5 från -98 som inte helt oväntat drar olja.
Jag har gjort det mesta tycker jag för att eventuellt få bukt med problemet.
Den drar iaf ca 1l olja / 100 mil. Finns oljerester i intercoolern.
Jag har bytt/kollat:
* Ny turbo (var inget glapp i förra, men bytte då jag trodde turbon tryckte ut olja i intercoolern, gjorde rent alla slangar rör)
* Vevhusventilationen (senaste)
* Bytt ut vit backventil (till vevhusventilationen som inte föjde med kittet)
* Rengjort J-rören i ventilkåpan
* Ny dumpventil
* Komptest. +/- 0.6bar (1=13.7 2=13.7 3=13.9 4=14.3)
* WD40-metoden över 4 dagar
Funderingar:
Komptestet är ju bra så jag bör inte ha några större problem med kolvringarna.
Har läst om att ventiltätningarna kan vara slitna och därmed läcka ner olja till förbränningsrummet. Om så vore fallet så skulle väl olja förbrännas och åka ut med avgaserna. Dvs det förklarar inte hur det kan droppa olja ur intercoolern?
Om oljetrycket av någon anledning är för högt, kan olja tryckas ut på fel ställe från turbon då?
En annan väg för olja till intercoolern skulle ju kunna vara från röret som går från vevhusventilationen till insugskobran, men hur kontrollerar jag så att olja inte tar den vägen?
MVH NIclas