3877
Sök

Elsystems byte i en 740 90a till 940 turbo elsystem

228 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Tjenare! Har lite funderingar om min nedsättning av en b230 fk i min 740 90:a. Med lh2.4. Fyller det med elen under brädan? Så jag måste typ bara byta ut elen i motorutrymmet? O givetvis boxarna! Tack på förhand

Båtmek
720 Inlägg
20 november 2012
Om jag har förstått det hela rätt så behöver du bara byta boxarna, flytta luftmassemätaren till andra sidan och sätta i spridarmotstånd eller alternativt använda andra spridare med högre ohm.

228 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
jo det har jag grunnat på med! men har tänkt att regga bilen.. så Någon som vet om jag behöver byta elen under brädan också??! har hört av en kompis brorsa som skruvat med sådana här. att jag inte behöver röra den elen.. bara motorutrymmet smile

228 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
Ingen som vet om jag behöver byta ut elen under brädan????

1 008 Inlägg
23 november 2012
Du varken behöver måste byta något kablage alls...
Som föregående skrivit så räcker det med att modifiera ditt befintliga kablage med spridarmotstånd och luftmassemätarens kablar + byta boxarna.

Men om du promt vill byta kablaget till original turbo så får du byta Allt kablage i motorrummet+motorkablage + kablaget under brädan.
Och dessutom jämföra elschema mellan din 90:a och den årsmodell som kablaget kommer från och stifta om de kablar som skiljer i kontaktdonen.

228 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
jo, det har jag funderat på, men en polares brorsa sade att ett lh2.4 turbo elsystem skulle passa med mitt befintliga.. men måste kolla upp det till 100 %

1 008 Inlägg
24 november 2012
Det som skiljer är bland annat bränslepumpsrelät och spridarreläts koppingar och en extra kabel till vevhusvent värmaren.
Det spelar stor roll vilken årsmodell det är på kablaget du funderar på att sätta i, och om du eller det andra kablaget kommer från en bil med acc/ecc  efter 95 kom det helt andra kontaktdon så dessa kablage passar inte alls i äldre.
Sedan är du medveten om att du lite jobb att para ihop kablarna till framlysena och sånt också.

Jag tycker att du hoppar detta med kablaget, du spar både massor av tid och pengar, och moddar ditt befintliga kablage som du gör på ett par timmar eller så, istället för att byta ut havla bilens elsystem i några dagar.

228 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
ska ju köpa kablaget från en 740 turbo 1990a imorgon, jag har redan 940 front, och det har den bilen också, jag har dom "nya" snapp kontakterna på min 96a ltt.

Sök