2684
Sök

Volvo 244GL / Stromberg 175CD / B23A Går skit

664 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Som sagt min bil går skit , det började förra helgen då jag iallafall märkte att något är fel.
Har ställt ned tomgång där den skall vara och CO halten är ned skruvad så mycket det gick , ned till 2,8 om man skruvade ned mer gick den knappt på tomgång.

Iallafall så här ligger det till när man märker att den håller på  och krånglar:

När man står still:

Varvmätaren börjar skutta och hoppa som bara den upp och ned hela tiden , på tomgången går den jämnt men ibland så får varvmätarn ett skutt och hoppar ifrån tomgångsvarv till 1100 varv , ibland eller oftast går den bra på tomgång men efter ett tag så kan den total dö men efter någon sekund hoppa igång igen och man måste hjälpa till att hålla den vid liv genom att gasa eller använda choken.

När man kör:

Bilen kan gå hur bra som helst men sen helt plötsligt börjar hela bilen rycka och man måste växla ned för att den ska orka , den spottar och fräser och smäller igenom avgassystemet då och då när det händer.
Här hoppar även varvräknaren.

Har tagit isär föggen igår och tittat lite , men ska nog ta en bättre titt idag.

Någon som vet eller varit med om samma grej?
Senast redigerat av Toddemannen (16 december 2012)

137 Inlägg
16 december 2012
#2
Låter Bosse bildoktor ta hand om det här wink

http://www.youtube.com/watch?v=c_9hsVdtfrE


664 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#3
Baandit skrev:
Låter Bosse bildoktor ta hand om det här wink

http://www.youtube.com/watch?v=c_9hsVdtfrE

HAHAHA sköön , men inte fan hände något när jag bytte fördelarlcok brytare osv. hmm

*edit: bytte bara rotor o fördelarlock
Senast redigerat av Toddemannen (17 december 2012)

218 Inlägg
16 december 2012
#4
Inget spricka i membranet i förgasaren, dra lite idet och kolla efter hål!  Brukar kunna att vara så enkelt

-

309 Inlägg
16 december 2012
#5
osterback skrev:
Inget spricka i membranet i förgasaren, dra lite idet och kolla efter hål!  Brukar kunna att vara så enkelt

Precis byt membranet i förgasaren.

5 700 Inlägg
16 december 2012
#6
Kan nästan garantera att det är brytarspetsen när bilen hackar, spottar och varvräknaren hoppar till samtidigt.

Ta loss fördelarlocket och rotorn sen kollar du hur kontaktytorna på brytarpsetsen ser ut, dessa ska vara plana och fina om det är en grop eller spets i dem så byt brytarspets annars tar du bara och ställer brytaravståndet.

Vrid runt motorn så att brytarspetsen är maximalt öppen och ställe sedan gapet mellan spetsarna till 0,4mm (använd ett bladmått). För att kunna justera brytarspetsen måste man lossa på skruven som håller fast brytarspetsen.

Edit:
Hade exakt likadant problem med min 345a i vintras och jag funderade och funderade över vad som kan vara problemet, kom då på att det kan vara brytarspetsen då det var det enda jag inte kollat på bilen ännu. Och jomenvisst var det det, var knappt något brytaravstånd. Efter brytarspetsen byttes gick den mjukt och fint och startade otroligt lätt och alla problem var borta.
Senast redigerat av simlar (16 december 2012)


664 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#7
Härligt boys!
Tänker byta allt så det blir fräscht så slipper man mer problem , allt i föggen och allt i fördelaren.
Återkommer när jag fått mina delar och allt är på plats igen , tar väl nån vecka att få hem allt ifrån motoroldies.se



/Toddemannen

664 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#8
simlar skrev:
Kan nästan garantera att det är brytarspetsen när bilen hackar, spottar och varvräknaren hoppar till samtidigt.

Ta loss fördelarlocket och rotorn sen kollar du hur kontaktytorna på brytarpsetsen ser ut, dessa ska vara plana och fina om det är en grop eller spets i dem så byt brytarspets annars tar du bara och ställer brytaravståndet.

Vrid runt motorn så att brytarspetsen är maximalt öppen och ställe sedan gapet mellan spetsarna till 0,4mm (använd ett bladmått). För att kunna justera brytarspetsen måste man lossa på skruven som håller fast brytarspetsen.

Edit:
Hade exakt likadant problem med min 345a i vintras och jag funderade och funderade över vad som kan vara problemet, kom då på att det kan vara brytarspetsen då det var det enda jag inte kollat på bilen ännu. Och jomenvisst var det det, var knappt något brytaravstånd. Efter brytarspetsen byttes gick den mjukt och fint och startade otroligt lätt och alla problem var borta.

Yo , titta här , ser ju nästan nytt ut ;D

https://pbs.twimg.com/media/A-aIwN1CEAAD7ka.jpg:large

https://pbs.twimg.com/media/A-aItItCcAA9kAS.jpg:large

5 700 Inlägg
18 december 2012
#9
Ja den där brytarspetsen var riktigt sliten yikes

Kul att kunna hjälpa till att lokalisera problemet smile


664 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#10
simlar skrev:
Ja den där brytarspetsen var riktigt sliten yikes

Kul att kunna hjälpa till att lokalisera problemet smile

Jo det var bra att du svarade smile

Känns som jag alltid ska kolla efter dem värre felen som inte ens finns innan man går på det enkla tongue
Även läraren i skolan sa att jag skulle kolla igenom föggen , men va bara lyfta på fördelarlocket och bort med brytarn och titta...

Men men tack igen !

Får se hur bilen går på fredag då nya delarna ska vara på och så kanske det blir lite juldrift big_smile

5 700 Inlägg
18 december 2012
#11
Toddemannen skrev:
simlar skrev:
Ja den där brytarspetsen var riktigt sliten yikes

Kul att kunna hjälpa till att lokalisera problemet smile

Jo det var bra att du svarade smile

Känns som jag alltid ska kolla efter dem värre felen som inte ens finns innan man går på det enkla tongue
Även läraren i skolan sa att jag skulle kolla igenom föggen , men va bara lyfta på fördelarlocket och bort med brytarn och titta...

Men men tack igen !

Får se hur bilen går på fredag då nya delarna ska vara på och så kanske det blir lite juldrift big_smile

Ja du gjorde åtminstone inte som en polare till mig när vi var i moppeåldern, varje gång hans moped racklade så tog han isär halva mopeden och tog loss cylindern och inspekterade, 9/10 ggr visade det sig att han hade slut soppa lol

Nemas problemas, kul att dela med sig av sina kunskaper och hjälpa folk att få igång sina gamla klenoder smile

Kommer gå som ett skållat med nya brytarspetsen wink Elr kanske inte, men kommer gå mjukt och starta lätt iaf.


664 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#12
simlar skrev:
Toddemannen skrev:
simlar skrev:
Ja den där brytarspetsen var riktigt sliten yikes

Kul att kunna hjälpa till att lokalisera problemet smile

Jo det var bra att du svarade smile

Känns som jag alltid ska kolla efter dem värre felen som inte ens finns innan man går på det enkla tongue
Även läraren i skolan sa att jag skulle kolla igenom föggen , men va bara lyfta på fördelarlocket och bort med brytarn och titta...

Men men tack igen !

Får se hur bilen går på fredag då nya delarna ska vara på och så kanske det blir lite juldrift big_smile

Ja du gjorde åtminstone inte som en polare till mig när vi var i moppeåldern, varje gång hans moped racklade så tog han isär halva mopeden och tog loss cylindern och inspekterade, 9/10 ggr visade det sig att han hade slut soppa lol

Nemas problemas, kul att dela med sig av sina kunskaper och hjälpa folk att få igång sina gamla klenoder smile

Kommer gå som ett skållat med nya brytarspetsen wink Elr kanske inte, men kommer gå mjukt och starta lätt iaf.

HAHAHAH va fan tongue
Man bör ju veta tycker jag.. Nja lite skjut har den iallafall skön att glida i och att sladda nu när det är snö.
Webrar står ju på önskelistan big_smile

5 700 Inlägg
18 december 2012
#13
Toddemannen skrev:
simlar skrev:
Toddemannen skrev:

Jo det var bra att du svarade smile

Känns som jag alltid ska kolla efter dem värre felen som inte ens finns innan man går på det enkla tongue
Även läraren i skolan sa att jag skulle kolla igenom föggen , men va bara lyfta på fördelarlocket och bort med brytarn och titta...

Men men tack igen !

Får se hur bilen går på fredag då nya delarna ska vara på och så kanske det blir lite juldrift big_smile

Ja du gjorde åtminstone inte som en polare till mig när vi var i moppeåldern, varje gång hans moped racklade så tog han isär halva mopeden och tog loss cylindern och inspekterade, 9/10 ggr visade det sig att han hade slut soppa lol

Nemas problemas, kul att dela med sig av sina kunskaper och hjälpa folk att få igång sina gamla klenoder smile

Kommer gå som ett skållat med nya brytarspetsen wink Elr kanske inte, men kommer gå mjukt och starta lätt iaf.

HAHAHAH va fan tongue
Man bör ju veta tycker jag.. Nja lite skjut har den iallafall skön att glida i och att sladda nu när det är snö.
Webrar står ju på önskelistan big_smile

Ja Webrar låter fint, på min lista står det MegaSquirt som jag förhoppningsvis hinner få ner i bilen innan sommarn. Annars blir det stromberg 175cd och td04h-13c till sommarn cool


664 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#14
Härligt big_smile fan hade snälla päron som hjälpte mig hämta paketet lite tidigare , nu efter lite justeringar så går han , fy fan va härligt , nu slipper jag stå och gasa för att hålla igång han vid kallstarter när man dragit av choken , blir väl å fine tunea tändningen nån dag sen då big_smile

5 700 Inlägg
19 december 2012
#15
Toddemannen skrev:
Härligt big_smile fan hade snälla päron som hjälpte mig hämta paketet lite tidigare , nu efter lite justeringar så går han , fy fan va härligt , nu slipper jag stå och gasa för att hålla igång han vid kallstarter när man dragit av choken , blir väl å fine tunea tändningen nån dag sen då big_smile

Finfint big_smile


664 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#16
Har vart ute o kört lite , går som en klocka nu big_smile


Sök