2946
Sök

För hög HC,lamda värden bmw 320 e36

12 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#1
tjena, jag besikta bilen i dag o fick alldeles för höga HC, lamda värden. har googlat lite om det o får veta att det kan vara katalysator, ventiltätningarna. alla skriver olika vad det kan vara för fel, så tänkte att jag skapar en tråd här o ser vad ni säger. :)

CO 0,0 (0,5)             HC 255 (100)
CO 2500 0,5 (0,3)     lamda 1,09 (0,97 - 1,03 )

vad är felet??

mvh:jonte

22 Inlägg
2 mars 2012
#2
Hej!

Eftersom lambdavärdet ligger högt = magerblandning = för mycket luft/lite bränsle. Och HC och CO för högt, skulle jag rekomendera att kolla upp avgassystemet efter läckage. Ett läckage kan lura lamdbasonden att lägga på mer bränsle, eftersom den känner av att det finns för mycket luft i avgaserna, ev från ett läckage = höga CO,HC och ett högre lambdavärde. Annars kolla felkoder om detta är möljigt. smile

/ Niklas


245 Inlägg
2 mars 2012
#3
var det längesen du servade bilen med stift, olja och filter?

S.v.r

12 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#4
filter har jag bytt nyligen och olja bytte jag för kanske 1 halv år sedan, men fått fylla på lite då o då för att det har läckt lite. stiften var ett bra tag sedan jag bytte. kan säga också att jag kör hårt med den här bilen, har ägt den i 2 år o bus kört med den ganska så hårt. så kanske är dax o byta olja, filter o tändstift.smile

245 Inlägg
2 mars 2012
#5
jag hade bytt olja och sedan tippat i en flaska k sprit  i tanken sen åkt å bes smile

S.v.r

12 Inlägg
2 mars 2012
#6
Jag va med å besiktade bilen i dag jag har en bmw e36 325i och jag fick samma problem som du har med googlat men får inget redigt bra svar, men jag hade en aning högre än du, så om någon kan hjälpa mig med tips hade varit kanon mvh

CO 1,7(0,5)       HC 500(100)
CO2500 0,7(0,3)      LAMBDA 1,03(0,97-1,03)

HJÄLP!!
Senast redigerat av Aimpoint (2 mars 2012)


18 Inlägg
4 mars 2012
#7
Se till att kattarna är glödheta vid besiktningen. kan få dåliga värden om dom hinner kallna innan avgasprovet.
och en läcka i avgassystemet någonstans innan lambdorna är inte heller helt otippat. det har jag själv råkat ut för, fick skyhöga avgasvärden då. Mitt system läckte i skarven mellan grenrör och kattar.

12 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#8
jag har nu bytt tändstift,olja/filter. och det hjälpte inte ett dugg. om det är lamdasonden som är dålig ska inte bilen bli slöare o dricka soppa ?

1 364 Inlägg
6 mars 2012
#9
Kör Bilen Riktigt hårt och en bra bit innan du rullar in på besiktningen, besiktade min e34 härom dagen och fick riktigt bra värden bland annat 25 i HC så testa det, annars hade jag bytt lamda sonden.


57 Inlägg
6 mars 2012
#10
Gör ett komp prov och se om du kan ute sluta taskig ventil tätNing hc värdet är ju en indikation på hur pass mycket utav bränslet som förbränns,, nästa steg är katten,

Frågar man inget får man inget veta.

111 Inlägg
10 december 2012
#11
varför i h-lvete kan inte personen som hade ställt denna fråga komma med ett svar med vad han gjorde. har själv samma fel . ska byta olja filter stift då det känns som en bra början om oljan luktar gamla avgaser.
men som sagt.fick du ordning på felet eller?
allt för mycket folk ställer frågor utan att svara när dom löst sitt fel.

Bmw turbo.

12 Inlägg
20 december 2012
#12
jag varmkörde bara bilen innan redigt för karten skulle vara varm den sitter så långt bak på dom så det va allt som jag behövde göra mvh


134 Inlägg
21 december 2012
#13
custom_show skrev:
Gör ett komp prov och se om du kan ute sluta taskig ventil tätNing hc värdet är ju en indikation på hur pass mycket utav bränslet som förbränns,, nästa steg är katten,

Exakt hur menar du att du ska kunna se om ventiltätningar är kassa genom att göra ett komptest?


111 Inlägg
21 december 2012
#14
gött. Jag bytte olja filter o stoppade hällda i 4 % isopropanol i tanken. co 0.0 och hc 5 smile

Bmw turbo.


Sök