17 december 2012
Trådstartare
Hej. Bilen är en Passat 99 1.6
För ca tre månade sen kokade motorn när jag körde i 80 km/h. Slangarna från kylaren lossnade pga trycket osv. Jag körde ungefär 1km innan jag stannade och hällde i varmt vatten igen o körde. Läckaget från kylarvätskan vart sämre (hade problemet i ca två år) och jag var tvungen o fylla på en gång i veckan.
Sist hade jag bara i vatten (-15 grader) o det hade förstås frusit så jag tog bilen till garaget och tog loss topplocket ( hade redan sett den krämfärgade oljan i ventilkåpan) och såg att vattnet hade blandats med olja. Väldigt mycket vatten!
Jag mätte mitt topplock efter skevhet och det var skev precis mellan de cylindrarna som hade läckt och siffran var 0,05mm. Toleransen är 0,1 mm på min motor. Nu undrar jag:
Jag har hört ,från bekanta som har mekanisk verkstad, att jag måste ändå plana toppen. Måste jag det fast jag ligger inom toleransgränsen?
Hur kom det sig att jag bara kunde se den vitkrämiga oljan inuti ventilkåpan och inte vid olja sticket?
På baksidan av ventilkåpan går en slang vidare till insuget/spjällhuset eller nåt. Den slangen är fast bara med hjälp av en klämma ( En sån där som ser ut som ett U som går att återanvända) och jag har märkt att det har kommit olja därifrån. Nu undrar jag om det ska vara en packning som ska ligga där, som förra ägaren kanske struntat i?
Tacksam för svar!