2673
Sök

Måste jag plana toppen?

22 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#1
Hej. Bilen är en Passat 99 1.6

För ca tre månade sen kokade motorn när jag körde i 80 km/h. Slangarna från kylaren lossnade pga trycket osv. Jag körde ungefär 1km innan jag stannade och hällde i varmt vatten igen o körde. Läckaget från kylarvätskan vart sämre (hade problemet i ca två år) och jag var tvungen o fylla på en gång i veckan.
Sist hade jag bara i vatten (-15 grader) o det hade förstås frusit så jag tog bilen till garaget och tog loss topplocket ( hade redan sett den krämfärgade oljan i ventilkåpan) och såg att vattnet hade blandats med olja. Väldigt mycket vatten!

Jag mätte mitt topplock efter skevhet och det var skev precis mellan de cylindrarna som hade läckt och siffran var 0,05mm. Toleransen är 0,1 mm på min motor. Nu undrar jag:

Jag har hört ,från bekanta som har mekanisk verkstad, att jag måste ändå plana toppen. Måste jag det fast jag ligger inom toleransgränsen?

Hur kom det sig att jag bara kunde se den vitkrämiga oljan inuti ventilkåpan och inte vid olja sticket?

På baksidan av ventilkåpan går en slang vidare till insuget/spjällhuset eller nåt. Den slangen är fast bara med hjälp av en klämma ( En sån där som ser ut som ett U som går att återanvända) och jag har märkt att det har kommit olja därifrån. Nu undrar jag om det ska vara en packning som ska ligga där, som förra ägaren kanske struntat i?

Tacksam för svar!

5 093 Inlägg
17 december 2012
#2
Angående det ljusa oljekletet i ventilkopan brukar de bero på kondens som blandas med olja å bildar skum. Inte alls ovanligt på 1,6. Brukar bero på att man kör korta sträckor och på så vid hinner de inte torka ut.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

22 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#3
på så vis. Dock var inte bara kondens. Hittade vatten i oljekanalerna i motorn. Topplocket lämnades in för planing, dock 1000 :- kostade det. Att jag hade enbart vatten i vara för att jag var snål.

1 482 Inlägg
18 december 2012
#4
1000kr för att plana en topp?! Herregud vilket pris! yikes ( dvs svindyrt )
Senast redigerat av Noxxer (18 december 2012)

BLT Service
Theracords Music Label

Ubåtsingenjör
7 260 Inlägg
18 december 2012
#5
Noxxer skrev:
1000kr för att plana en topp?! Herregud vilket pris! yikes ( dvs svindyrt )
1000kr är inte så dyrt om man gör det vitt har för mig vi tar något liknande på jobbet


633 Inlägg
18 december 2012
#6
CHEEVA skrev:
Noxxer skrev:
1000kr för att plana en topp?! Herregud vilket pris! yikes ( dvs svindyrt )
1000kr är inte så dyrt om man gör det vitt har för mig vi tar något liknande på jobbet
de va inte farligt om de är vitt som du säger :p kompisen tar 2-300kr


Ubåtsingenjör
7 260 Inlägg
18 december 2012
#7
Ja svart tar jag 400 :-)


22 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#8
lol det var inte svart.

Ubåtsingenjör
7 260 Inlägg
25 december 2012
#9
Bullet--- skrev:
Har för mig att dem tar 600-800 kr för en vanlig planing på MMR här i Malmö. vitt.
japp och topplocksverkstaden tar 500 har jag för mig smile så de går att hitta billigt om man letar lite

dock har vi fått in grejjer som mmr har haft innan, och det har inte direkt varit några jätte bra jobb...


22 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#10
på så vis. Det var ett ställe här i stan som ville ha 800 :- för jobbet, dock var jag tvungen o plocka ur ventilerna mm och det orkade inte jag med+ inte hade kunskapen så det blev en riktig mekanisk verkstad istället.


Sök