3652
Sök

Måla/lackera underrede

lördag 01:27
Trådstartare
#1
Hej, jag tänkte måla underredet på min bil med hammarlack. Vad säger besiktningen? Blir den underkänd för att dem inte ser rost o sånt eller får man beröm? Undrar även om det är något jag bör undvika att måla förutom det uppenbara?


1 049 Inlägg
lördag 08:46
#2
Det är bara att måla på. Men om ta bort eventuell rost först! Annars kommer det jäsa fint under färgen...


5 925 Inlägg
lördag 10:56
#3
Måla underredet???? Hur är utgångsläget? Finns det minsta rost eller underedsmassa kvar så varför måla??


lördag 12:26
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Måla underredet???? Hur är utgångsläget? Finns det minsta rost eller underedsmassa kvar så varför måla??
Ja asså jag tänkte ta bort eventuell rost, den är ganska fin under då den är väl vårdad av tidigare ägare. Men tanken med det hela är att få det fint o snyggt och förebygga rost.


3 339 Inlägg
lördag 14:42
#5
Jag tror inte på målade ytor under bilen om bilen brukas på vintern också. En fin bil? Visst.

Problemet med målade ytor, precis som orginal är att minsta lilla stenskot som tar "sönder " färgen är en start på rost. Samma sak dessa rostskydd som är gummi liknande yta är rena döden.
Du kan plocka ner hela bilen i molekyler och sandblästra allt, men krävs en enda stenskott, och lite salt så är allt igång igen.

En bra Rostskydd torkar aldrig, då den "självläker" vid eventuella sten skot.

Grisigt när man mekar, men värt det om hatar rost.


2 247 Inlägg
lördag 14:46
#6
Low skrev:
Jag tror inte på målade ytor under bilen om bilen brukas på vintern också. En fin bil? Visst.

Problemet med målade ytor, precis som orginal är att minsta lilla stenskot som tar "sönder " färgen är en start på rost. Samma sak dessa rostskydd som är gummi liknande yta är rena döden.
Du kan plocka ner hela bilen i molekyler och sandblästra allt, men krävs en enda stenskott, och lite salt så är allt igång igen.

En bra Rostskydd torkar aldrig, då den "självläker" vid eventuella sten skot.

Grisigt när man mekar, men värt det om hatar rost.
Håller med helt och hållet. Är det en sommarbil? Kör på, har själv precis gjort det. Kan i så fall varmt rekommendera Por15 om du inte vill ha nåt med silikon i sig. Kör du året om  är färg inte ett praktiskt alternativ. Man vill inte ha ett lager av nåt (typ färg) som salt och smuts kan fastna under.



Sök