3628
Sök

Sprickor Mellan BulthÅlen PÅ Bakskiva

4 Inlägg
fredag 19:21
Trådstartare
#1
Hej! Som rubriken lyder så har jag råkat ut för sprickor på båda skivorna bak, sprickorna går från hål till hål där bultarna sitter. Någon som vet vad som kan ha orsakat det eller varit med om samma?

Tack på förhand

222 Inlägg
fredag 20:01
#2
Någon bild?

4 Inlägg
fredag 20:09
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249591/249591-a4b740d0f144c80f3e9ed097fc37dffb.jpg

Den andra skivan är ännu värre dock

5 931 Inlägg
fredag 21:54
#4
Hur är anliggningsytan på navet och undersidan den där bromsskivan, är de perfekt släta? I såna fall borde det omöjligen kunna bli några sprickor då hjulskruven hjälper till att hålla ihop allting. Och vad är det för skiva, kvalitet eller till och med original, eller är det billigaste möjliga från trodo/misterauto? De ser ju väldigt fräscha ut, kan inte ha gått över vintern i alla fall

4 Inlägg
fredag 22:17
Trådstartare
#5
Undersidan av skivan ser slät ut skulle jag säga, och anläggningsytan på navet likaså om jag minns rätt. Det är tyvärr en utav dom billigare varianterna från trodo... kan det vara så enkelt att det är för dålig kvalitet isåfall och att man bör kosta på lite vid nästa köp?

Sedan måste jag erkänna att jag är en av dom som drar åt bultarna väldigt hårt, vilket man såklart inte ska göra men men.
Skulle det och i samband med en budget skiva kunna vara orsaken tro?

5 931 Inlägg
lördag 06:19
#6
Att dra åt hjulskruven väldigt hårt skall inte kunna ge såna där skador, så länge ytorna är helt plana

4 Inlägg
lördag 10:46
Trådstartare
#7
Okej då jag ska se över ytorna ordentligt. Men om ytorna nu är helt plana, har du någon gissning på vad jag bör felsöka då?

Diagnostekniker
2 466 Inlägg
lördag 11:36
#8
Skulle gissa på kasst material/dåligt gjutna.
MaxGear är ju som sagt budget, och man får i 99 fall av 100 det man betalar för.
Man skall ALDRIG snåla på bromsar. smile

Jag har sedan några år tillbaka enbart kört Febi Bilstein på i princip allt.
Än så länge så har jag haft noll problem med deras grejer.

Up the RA


Sök