Det låter som ett vanligt fel, BMW´s kylsystem jobbar nämligen under tryck som bekant höjer vattens kokpunkt. På samma vis som vattnet i systemet på ett kärnkraftverk kan hålla en temperatur på mellan 300-400 grader under tryck utan att koka så kan BMW´s kylsystem jobba med normala temperaturer över 100 grader utan att koka. Därför "kokar" det också i expansionskärlet om du öppnar locket trots att motorns temperatur är normal, du släpper nämligen trycket och systemet trycker då ur sig vattnet som tidigare stod under tryck.
Sedan kan det vara bra att veta att mätaren till höger på instrumentpanelen för kylarvattnets temperatur inte visar en exakt temperatur utan olika förhållanden. Rakt upp betyder alltså inte ett exakt värde, t.ex 95 grader, utan nålen står rakt upp oavsett om motorns temperatur är 90 grader eller 110 grader, alltså så länge motorn håller den temp den är byggd för. Sedan rör nålen sig med stora rörelser mot det röda redan när temperaturen är 1 grad över normalt och uppåt.
En M52 kan alltså vara fullt frisk, vattenpump, termostat med mera kan fungera men är systemet inte 100% tätt tappar det tryck och suger in luft vilket leder till att den går varm förr eller senare. Vad jag erfar är dock det absolut vanligaste stället för läckage själva termostathuset i plast, men det kan också läcka i in/utgången på kylaren, vid vattenpumpen, expansionskärlet samt kylaren i sig.
Dessutom tål dessa motorerna att gå varma det är inget snack om saken, visst är en rak sexa i aluminium lite mer känslig än genomsnittsmotorn och klart känsligare än någon gammal gjutjärnsfyra men de blir inte skeva av att koka en eller någon gång. Visst har man hört om BMW´s med skeva toppar, men ta en titt på lite annonser det finns rätt gott om 5cyl. Volvo och 4.cyl SAAB som renoveringsobjekt med trasiga topplock eller packningar trots att man aldrig hör någon säga "Nu rök motorn" om en sådan kokar.
Men jag hade aldrig chansat på att köpa den silverfärgade bilen, man skall aldrig lita på en säljare och det lär inte vara en slump att bilen gick i kok när du provkörde och bara nått 3/4 tidigare som denne påstår. Och inget illa menat men är ekonomin lite ansträngd är frågan om du inte skall vänta lite för att låta den hämta sig innan du köper en bil överhuvudtaget. Och att i det läget köpa en bil med kända problem låter som en riktigt dålig idé.