4393
Sök

Hur märker man att en bil inte går på alla cylindrar?

245 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#1
Förmodligen så märker man det genom att bilen tappat effekt men folk säger "min bil går bara på 2 av 4" eller "min bil går bara på 3 av 4 burkar". Hur vet de vilken cylinder som inte går?

Jag har hört att man kan dra ut tändkablarna en och en medan man lyssnar på motorljudet. Kan inte detta skada motorn? Finns det bättre sätt att kolla cyllarna på?

Volvotrimmare
323 Inlägg
10 januari 2013
#2
motorn går ryckigt å man brukar höra på motor ljudet att de är något som fattas, blir lite uppe håll i ljudet och inte sammanhängande som när alla funkar, blir fluff fluff ljud.
dra bort en tändkabel i taget, drar du bort en som funkar så går motorn sämre, tar du bort en som inte gör någon skillnad så har man felet, kan även göra samma med spridare, rycka kontaken till en spridare i taget.
har du en 2012 volvo V70 så JA du får nog en felkod om man inte redan har. har du en 740 från 89 så händer inget.

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

12 086 Inlägg
10 januari 2013
#3
Jo, du kan skruva ur alla tändstift och kolla vilket som inte har samma färg som de andra.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 januari 2013
#4
öppna öronen och lyssna så hör man vilken som inte går


Forummoderator
9 299 Inlägg
11 januari 2013
#5
CHEEVA skrev:
öppna öronen och lyssna så hör man vilken som inte går

Du menar att om man har en bil som går orent så behöver man bara stå bredvid och lyssna på vilken cylinder som inte tänder? Fattar inte, har du nåt knep?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

83 Inlägg
11 januari 2013
#6
om den eftertänder ofta och inte har gjort de innan så äre nog ett tändstift

Pojkar kör turbo, män kör V8.. Tur att ja e en pojke då (:

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 januari 2013
#7
caromania skrev:
CHEEVA skrev:
öppna öronen och lyssna så hör man vilken som inte går

Du menar att om man har en bil som går orent så behöver man bara stå bredvid och lyssna på vilken cylinder som inte tänder? Fattar inte, har du nåt knep?

ofta kan man höra på vilken cylinder smile  sen efter man har lyssnat bekräftar man sina teorier genom att rycka en tändkabel och ser vad som händer.


Forummoderator
9 299 Inlägg
11 januari 2013
#8
CHEEVA skrev:
caromania skrev:
CHEEVA skrev:
öppna öronen och lyssna så hör man vilken som inte går

Du menar att om man har en bil som går orent så behöver man bara stå bredvid och lyssna på vilken cylinder som inte tänder? Fattar inte, har du nåt knep?

ofta kan man höra på vilken cylinder smile  sen efter man har lyssnat bekräftar man sina teorier genom att rycka en tändkabel och ser vad som händer.

Haha, jaja. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 235 Inlägg
12 januari 2013
#9
Eller rycka kontakten till spridaren, för drar man i tändkabeln får man ca 50000 volt genom kroppen:)


Forummoderator
9 299 Inlägg
12 januari 2013
#10
engolf skrev:
Eller rycka kontakten till spridaren, för drar man i tändkabeln får man ca 50000 volt genom kroppen:)

Man har en handske på sig så går det utmärkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

jasse26
12 januari 2013
#11
Jag måste fråga bara en sak har ingen moderator kolla på vilka trådar ts startar?
jag är lite undrande till de bara .
mvh

245 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#12
jasse26 skrev:
Jag måste fråga bara en sak har ingen moderator kolla på vilka trådar ts startar?
jag är lite undrande till de bara .
mvh

Kan du förklara vad du tycker är fel med mina trådar?

jasse26
12 januari 2013
#13
Diskolaro skrev:
jasse26 skrev:
Jag måste fråga bara en sak har ingen moderator kolla på vilka trådar ts startar?
jag är lite undrande till de bara .
mvh

Kan du förklara vad du tycker är fel med mina trådar?

ja alltså du frågar lite konstiga saker o självklara saker men men antar du vill lära dej så då är de ok.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 januari 2013
#14
Diskolaro skrev:
Förmodligen så märker man det genom att bilen tappat effekt men folk säger "min bil går bara på 2 av 4" eller "min bil går bara på 3 av 4 burkar". Hur vet de vilken cylinder som inte går?

Jag har hört att man kan dra ut tändkablarna en och en medan man lyssnar på motorljudet. Kan inte detta skada motorn? Finns det bättre sätt att kolla cyllarna på?

Nu ska du få ett mycket seriöst och bra svar som du kommer förstå.

Om vi pratar fyrcylindrigt så kommer du med relativt otränat öra höra om en bil går på t ex två cylindrar och inte fyra då den kommer gå mycket illa. Även om den går på tre av fyra så hör man det ganska enkelt om man vet hur det ska låta.

Är det då skadligt att rycka bort en kabel i felsökningssyfte? Nej det är det inte men ska inte bara greppa kabeln och rycka. Man ska hålla i den del som omsluter själva stiftet och inte bara dra i sladden då detta kan göra att den går av. Det som händer om man "rycker en kabel" är att ventiler rör sig som vanligt, det sugs in gasblandning och det trycks ut gasblandning. Däremot antänds den inte.

Om en cylinder får gå lång tid utan att "tända" så kommer det tändstiftet att ta skada, det stämmer. Samtidigt så kommer skadan att reparera sig självt till viss del om man får den att gå igen inom rimlig tid. Man säger att "cylindern blir sur", och även tändstiftet. Blött helt enkelt. När man väl kommit fram till vad som gjort att motorn inte tänt och rektifierat detta problem så bör man byta stift, alla fyra.

Det gamla knepet att borsta av ett surt/sotigt stift är inte att rekommendera då stiften har en speciell beläggning som man då borstar bort. Under en kort stund fungerar det men stiftet kommer att behöva bytas ut.

Att däremot höra om en tolvcylindrig maskin går på elva eller tolv cylindrar kräver sin man, oavsett om man rycker kablar eller ej.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök