2970
Sök

V70T5: Konstigt ljud i motorrummet!

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Tjo.
Har märkt nu att vissa gånger när jag starta bilen så hör jag ett konstigt ljud från motorrummet... låter nästan som en spolarmotor, fast det inte är det. Ljudet låter varker mer eller mindre när jag gasar. Ljudet kan vara mellan 1-3 min sen slutar det. Skumt. Jag är ingen bilmekaniker så jag har ingen aning, men jag tyckte det lät från oljefiltret... trycker jag hårt på filtret blir ljudet lite lägre, men fortfarande lite vibbrationer i det. En kompis trodde att det kunde filtret som var kasst och en annan trodde det kunde vara nåt med ac:n typ rem eller liknande...?? Eller kanske oljepumpen då det låter när bilen precis startas och är kall...

Ljudet låter typ så här: wiowiowiowio.... smile inte lätt att härma med text... :d
Tack på förhand...

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Random Hero
4 047 Inlägg
11 mars 2009
abs:n kan ju låta som en torkarmotor när den självtestar, men de brukar va när man rullar de första metrarna

Dog food lid. Backwards

Rapidoz
688 Inlägg
11 mars 2009
NeOx skrev:
Tjo.
Har märkt nu att vissa gånger när jag starta bilen så hör jag ett konstigt ljud från motorrummet... låter nästan som en spolarmotor, fast det inte är det. Ljudet låter varker mer eller mindre när jag gasar. Ljudet kan vara mellan 1-3 min sen slutar det. Skumt. Jag är ingen bilmekaniker så jag har ingen aning, men jag tyckte det lät från oljefiltret... trycker jag hårt på filtret blir ljudet lite lägre, men fortfarande lite vibbrationer i det. En kompis trodde att det kunde filtret som var kasst och en annan trodde det kunde vara nåt med ac:n typ rem eller liknande...?? Eller kanske oljepumpen då det låter när bilen precis startas och är kall...

Ljudet låter typ så här: wiowiowiowio.... smile inte lätt att härma med text... :d
Tack på förhand...

Det är alltså ENDAST när du startar?
Inte om du står på tomgång några minutet och så uppstår ljudet igen?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

263 Inlägg
11 mars 2009
haha så underbart!!  "Ljudet låter typ så här: wiowiowiowio...." är det som en indian som vrålar eller elektriskt mekaniskt wiowiowiowio? smile

Bjuuuu han!!

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
_Jacob_ skrev:
haha så underbart!!  "Ljudet låter typ så här: wiowiowiowio...." är det som en indian som vrålar eller elektriskt mekaniskt wiowiowiowio? smile

hade jag vetat hade jag skrivit det.. kanske ligger i indian i sumpen! big_smile

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
940turboplus skrev:
NeOx skrev:
Tjo.

Tack på förhand...

Det är alltså ENDAST när du startar?
Inte om du står på tomgång några minutet och så uppstår ljudet igen?

Det är endast precis när jag startat bilen..  ibland vara det i några sekunder ibland 1-2 minuter kanske....  ljudet kommer inte tillbaks förrens nästa gång jag starta bilen.. obs ljudet dyker kanske upp i 25% av starterna....  hoppas du förstår lite vad jag menar... :d

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
abs:n kan ju låta som en torkarmotor när den självtestar, men de brukar va när man rullar de första metrarna

låter den bara när man rullar dom första meterna eller kanske kan den låta ändå?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

677 Inlägg
12 mars 2009
ABS på min låter så där, typ wwiowiowiwowiow försvinner efter jag har startat den och låter den stå i kanske 10-20 sekunder.

8 251 Inlägg
12 mars 2009
Det är evap-ventilen, sen sitter på kylaren och surrar som du beskriver.

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Det är evap-ventilen, sen sitter på kylaren och surrar som du beskriver.

Ofan, tack för svaret ska genast kolla nämre på det! Går det att byta bara ventlen är det hela kylaren som behövs bytas?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

den smarige
102 Inlägg
23 januari 2013
NeOx skrev:
Tjo.

Tack på förhand...

ursäkta om ja hoppar in men hörde ett högt surrande ljud när bilen står på ton gång kan de vara bensin pumpen/filtret ????.. volvo 745 gl 89 utan katalysator.

Sök