3341
Sök

B230FT 300-350hk?

240-ägare
28 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#1
Tja, undra om ngn vet ungefär vad som behövs göras med en b230ft motor för att skrämas upp till 300-350 häst

Mvh Calle
Senast redigerat av Calle-S (21 januari 2007)

Volvo Såklart! :D

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
21 januari 2007
#2
B230F sitter i min bil, vad är skillnad på T:et? Turbo?

Du kan ju testa att köra i medvind lol

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Fartdåre
217 Inlägg
21 januari 2007
#3
Tror det krävs mycket för att skrämma upp den i 300-350h. 3" dp, ny turbo, annan topp, nya spridare, chippning osv.

Tror det finns lite trådar om detta

//Mvh

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

Evolution
1 627 Inlägg
21 januari 2007
#4
kolla användare fp3pba här på garaget där har du hur man bygger en motor med 310hk mer hade gått om grenrör och insug varit annat

Fäll ner pungen och landa

10 287 Inlägg
21 januari 2007
#5
Jag har bromsat 360Hkr med orginal grenrör och orginal insug på 230FT motor. Med större avgashus så hade jag kunnat plåga lite till.

/Göran

Karlzzon The One skrev:
kolla användare fp3pba här på garaget där har du hur man bygger en motor med 310hk mer hade gått om grenrör och insug varit annat

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
21 januari 2007
#6
John87 skrev:
B230F sitter i min bil, vad är skillnad på T:et? Turbo?

Du kan ju testa att köra i medvind lol
om du menar skilnaden på b230ft å b230et så är det annat sprut å et har ingen cat.
Senast redigerat av Turbo_Power_86 (21 januari 2007)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

10 287 Inlägg
21 januari 2007
#7
- Större AMM
- Chip till sprut och tändbox (tändbox typ "219" behövs)
- Ljusblå V70 spridare
- 531 topp med typ 48/38.2 ventiler och K eller T5-kam
- Sänkt komp
- över 300 så bör man byta stakar om man skall få hållbarhet
- Typ T3/T4 hybrid med Steg3 axel. 53/55mm impellrar och 0.82 avgashus (typ)
- Effektiavre intercooler

Då har du en motor på 300 - 350Hkr.

/Göran


Calle-S skrev:
Tja, undra om ngn vet ungefär vad som behövs göras med en b230ft motor för att skrämas upp till 300-350 häst

Mvh Calle

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

240-ägare
28 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#8
okej man tackar wink

Volvo Såklart! :D

Häj Häj
90 Inlägg
22 januari 2007
#9
när ska man börja sänka kompet? Oh funkar det bra med dubbla topplockspackningar?

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N

10 287 Inlägg
22 januari 2007
#10
Får man tag på specialgjorda kammar så kan man köra med orginalkomp rätt långt upp i effekt men tar man tex K eller T-5 kam så blir det jobbigt med orginal komp måhända över 250 - 280Hkr.

Dubbla topplockspackningar är fullständigt oseriöst.

/Göran

Johan-hej skrev:
när ska man börja sänka kompet? Oh funkar det bra med dubbla topplockspackningar?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

76 Inlägg
22 januari 2007
#11
Större AMM
- Chip till sprut och tändbox (tändbox typ "219" behövs)
- Ljusblå V70 spridare
- 531 topp med typ 48/38.2 ventiler och K eller T5-kam
- Sänkt komp
- över 300 så bör man byta stakar om man skall få hållbarhet
- Typ T3/T4 hybrid med Steg3 axel. 53/55mm impellrar och 0.82 avgashus (typ)
- Effektiavre intercooler

Då har du en motor på 300 - 350Hkr.

/Göran
.....
vettig kille!

Att trimma kostar pengar å skall göras grundligt!
Att ta bort en ljuddämpare, Porta och plana toppen och sedan vrid aupp laddtrycket till 2 bar är 18 års fasoner!

Jag 305 hk på minna drivhjul och det kostade mej ca 40:000!
MEN lägg då märke till att Turbon ALDRIG ALDRIG blir röd, har ett lågt laddtryck på endast 1.05 bar med en T16 snurra!

Life is like a turbo

1 004 Inlägg
2 april 2007
#12
det finns inga genvägar till det perfekta trimmet smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

104 Inlägg
2 april 2007
#13
Joha jag är säker på att en b230ft inte klarar 2.5bar ladd med orginal kolvar och stakar.
å hur många kör med ett sånt ladd på en sådan motor?
trimma kostar pengar, men har man inte ekonomi till att trimma så bör man ju (enligt mig) göra det men har råd med och inte "Bonne" trimma sönder en motor. Då får man ju snarare ännu mindre pengar sedan till å trimma.
Men Det e ju bara va jag personligen tycker.

Lycka till..

www.turboperformanceclub.com är ju en utmärkt sida för oss som trimmar volvo...
Varför inte söka lite där?

MVH Adde

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

845 Inlägg
2 april 2007
#14
vill du görat seriöst så krävs de mycket pengar. vill du görat lite mer oseriöst är de bara kolla runt lite.. bättre och göra på de lite mer seriösa sättet.. för att å grejorna att hålla..


Full Gas
51 Inlägg
2 april 2007
#15
Har man inte råd så får man smälla upp en långtids projekt tycker jag.. Har heller inte råd att göra allting på en gång men jag köper kvalitets grejer nån gång nu & då! tillslut så är snurran klar & då spelar det ingen roll om det tagit 1 år istället för en månad.. Man vill juh som veta att det kommer att hålla också.



Sök