3283
Sök

Bilen beter sig konstigt efter däckbyte

14 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Nyligen satte jag på sommardäcken på min V40 T4. Däcken är 225/45/17 vilket är i bredaste laget tycker jag, men det var de däck och fälgar jag fick med när jag köpte bilen. I alla fall så beter sig bilen konstigt på vägen. I ena stunden kan den dra åt höger och i andra åt vänster. Dessutom tycker jag bilen har blivit överstyrd. Den går som en orm på vägen. Min fråga är; vad kan detta bero på? Det var inga som helst problem med vinterdäcken på.

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 april 2007
kan vara dålig balansering åk in till en däckfirma så kan dom kolla över dina däck

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Smålänning
7 883 Inlägg
1 april 2007
Många bilar blir spårkänsliga och vingliga om dom utrustas med däck som är bredare och har lägre profil än bilen är konstruerad för.

Mitt tips: Gör en hjulinställning, hjälper inte det så får du antingen leva med det, Köpa sportchassi, eller (surt) köpa smalare däck.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

14 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
jag köpte nya däck så dom är balanserade

14 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Många bilar blir spårkänsliga och vingliga om dom utrustas med däck som är bredare och har lägre profil än bilen är konstruerad för.

Ok ja du har nog rätt det känns som om bilen följer spår i vägen. Det är inte alltid  bilen drar åt nåt håll.  T4:an ska ju vara lite styvare i chassit. Men det blir nog att sätta på ett par 205 istället. Surt bara när man lagt ner en massa pengar på bara.

5 Inlägg
1 april 2007
Det låter som du har för mycket toe out,,

5 Inlägg
1 april 2007
Stfc skrev:
twin_cam skrev:

Ok ja du har nog rätt det känns som om bilen följer spår i vägen. Det är inte alltid  bilen drar åt nåt håll.  T4:an ska ju vara lite styvare i chassit. Men det blir nog att sätta på ett par 205 istället. Surt bara när man lagt ner en massa pengar på bara.

14 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Dudeggz skrev:

Vilket betyder? hmm

202 Inlägg
1 april 2007
Låter som bilen spårar pga breda däck... inte helt ovanligt.

14 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
merl skrev:
Låter som bilen spårar pga breda däck... inte helt ovanligt.

mm det verkar vara det som är problemet, det finns inget att göra åt det eller? Det är äl inte hela världen men det är lite iriterande tycker jag. Tycker mest det är i låga hastigheter också.

629 Inlägg
2 april 2007
Vad har du för tryck i däcken? Prova med 2,9-3,0 bar...

304 Inlägg
2 april 2007
Stfc skrev:
Nyligen satte jag på sommardäcken på min V40 T4. Däcken är 225/45/17 vilket är i bredaste laget tycker jag, men det var de däck och fälgar jag fick med när jag köpte bilen. I alla fall så beter sig bilen konstigt på vägen. I ena stunden kan den dra åt höger och i andra åt vänster. Dessutom tycker jag bilen har blivit överstyrd. Den går som en orm på vägen. Min fråga är; vad kan detta bero på? Det var inga som helst problem med vinterdäcken på.

Jag har exakt samma problem! mad Nya fäljar och nya däck. Bromsar man vid övergångsställe så drar ratten åt höger eller vänster. Det händer där vägen är dålig. Testade på jämn asfalt så allt är OK. Inga problem på motorväg. Det är också svårare att styra när hastigheten är mycket låg. På parkeringar till exempel.

I have my own race...

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
2 april 2007
Breda däck med låg profil spårar mer i vägen.
Sen är 225/45 - 17 helt fel på s-v 40.
Det ska sitta 205/45-17" på en sån.
Du har helt fel rullomkrets.
Det skulle din däckfirma talat om för dig.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
2 april 2007
så är det när man har breda lågprofils big_smile

gör en hjulinställning på alla fyra hjul, brukar kosta en 5hundring och kan hjälpa lite grann

593 Inlägg
2 april 2007
hehe,, aa de kan mkt väl vara som grabbsen här säger.. lr så kan du ha det fenomenet som ja fick på min gamla bil.., hade exakt samma beteende o ja la i mer luft, gjorde fyrhjulsinställning o balanserade o fixa o donade, allt var 100% och ändå var problemt kvar..

sedan visade det sig att ja hade köpt ett skitdäck, de var av märket INza turbo (inte alls speciellt billigt) och det vara tydligen ganska mjuk i stommen sa de på däckfirma i linköping.. så det vart o läman tillbaka skiten, lägga en 1000lapp emellan o sedan köpa hancook däck, sedan vart den kanon,,

så till fråga, va har du för däck??

* Voff voff *
10 566 Inlägg
2 april 2007
Först skriver du:
Däcken är 225/45/17 vilket är i bredaste laget tycker jag, men det var de däck och fälgar jag fick med när jag köpte bilen.

Sedan skriver du:
jag köpte nya däck så dom är balanserade

Lite förvirrande... smile

Nåväl... Om du nu köpte däcken av en däckfirma så undrar jag hur i hela friden dom kan sälja på dig den dimensionen till en V40...?! Det är på tok för stort! Så om du inte specifikt bett om den dimensionen ska du åka tillbaka till däckfirman och säga att dom sålt på dig helt fel däck till bilen och att du vill byta ut dom till däck som passar! Antagligen tar det väl i när du svänger fullt oxå?!

Om du inte köpte däcken av en firma bör du antingen sälja dom och köpa rätt dimension eller (efter du gjort en hjulinställning) försöka lära dig leva med "spårigheten"! Breda däck med låg profil spårar alltid så även om du får rätt dimension kommer bilen spåra, men knappast lika mycket som nu!

Lycka till!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök