2607
Sök

Vevhusventilation 850

Racebo
420 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#1
Vad är "faktorerna" på om man har igensatt vevhusventilation?

Alltså hur reagerar bilen och hur beter den sig på en 850?

Manuell som automat!

Jag tog bort och kollade för jag har problem med min bil och då såg det ärligt talat ut som seg jävla renskita...
Har tvättat ur "behållaren" med kokande vatten och blåst ur det med högtrycktsluft!

har aldrig hållit på med vevhusventilation och funderar om det ska vara så eller om något är fel.

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

154 Inlägg
5 februari 2013
#2
Som jag förstår det hela med vevhusventilationen:

Den bör helst servas efter 4500 mil.
Det som ingår i vevhusventilationen är följande: Oljefälla, slang mellan insugsrör och oljefällan, slang mellan insugsrör och insug, slang mellan oljefällan och toppen, vevhuskanaler i blocket ner till oljetråget och ovanpå motorn.

Symptom:

Trycker ur sig olja, ryker ur oljesticka/oljepåfyllningslock, skjuter ut packboxar.

Det ska vara vacum (sug) i oljestickan när det är friskt.

Racebo
420 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#3
Volvo740Danne skrev:
Som jag förstår det hela med vevhusventilationen:

Den bör helst servas efter 4500 mil.
Det som ingår i vevhusventilationen är följande: Oljefälla, slang mellan insugsrör och oljefällan, slang mellan insugsrör och insug, slang mellan oljefällan och toppen, vevhuskanaler i blocket ner till oljetråget och ovanpå motorn.

Symptom:

Trycker ur sig olja, ryker ur oljesticka/oljepåfyllningslock, skjuter ut packboxar.

Det ska vara vacum (sug) i oljestickan när det är friskt.

Kan topplockspackningen gå, är det en symtom?

Eftersom när jag körde hemma med bilen så gick topplockspackningen!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

154 Inlägg
5 februari 2013
#4
Topplockspackningen går oftast om bilen blir hårt körd/ har många mil på mätaren. Jag är ingen expert men finns nog många faktorer varför en toppackning går.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 februari 2013
#5
Om topplockspackningen går beror det ofta på något annat, som att bilen kyler dåligt, överladdar, detonation/spikning etc. Normalt går inte toppackningen bara.

Approspå vevhusventilation så ska du på en frisk motor kunna kolla oljan med motorn på tomgång. Ska inte skvätta något ur hålet för oljestickan eller blåsa något om du lättar på locket för oljepåfyllningen.

Stackars bruksen är en sugis 850 med över 39000 mil så att packningen skulle gå bara för att den gått långt ser jag som en myt. Jag har även jobbat med industri/fartygsmotorer som gått 50.000timmar innan vi löft toppen för att inspektera sotbildningen i förbränningrummet OT: men det är kul att kunna granska strålbilden från spridarna i sotet på kolvtoppen (diesel)...

Mvh

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Dumpersförare.
970 Inlägg
6 februari 2013
#6
Volvo740Danne skrev:
Topplockspackningen går oftast om bilen blir hårt körd/ har många mil på mätaren. Jag är ingen expert men finns nog många faktorer varför en toppackning går.

Roligaste jag sett någon skrivit som menar att topp packningen kan gå om bilen har gått långt.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

154 Inlägg
6 februari 2013
#7
VolvoCoffe skrev:
Volvo740Danne skrev:
Topplockspackningen går oftast om bilen blir hårt körd/ har många mil på mätaren. Jag är ingen expert men finns nog många faktorer varför en toppackning går.

Roligaste jag sett någon skrivit som menar att topp packningen kan gå om bilen har gått långt.

Jag skrev också att jag inte är någon expert, hacka på personer kan du göra öga mot öga istället.

513 Inlägg
6 februari 2013
#8
Tänk dig så här att för varje gång kolven går med komp så får du en viss del downleak, alltså avgaser, luft, bensin och dyl som går förbi kolvringen. Detta i sin följd gör att du får i ditt fall en femcylindrig kompressor som pumpar luft ner i vevhuset och det övertrycket vill du inte ha där därav vevhusvent. Finns tom racebilar som kör en vacuum pump kopplat till vevhuset för att bli av med gaserna.
Och om man nu får övertryck ner i vevhuset så blir den som en trycktank om det inte försvinner vilket går hårt åt packninger, vevlager mm mm. Plus att motorn måste ju jobba emot  det trycket.
En annan stor sak är ju då gaserna som kommer med ner med tex avgaser och dyl vilket kommer att sammlas i oljan och fördärva den. "Kanske kommer i håg saabs oilsludge problem" Saabs problem var relaterat till vevhusvent, sämre kolvringar, mindre mängd olja. En annan sak som bidrog och gäller alla bilar är att har du dålig vevhusvent och ofta kör kortare sträckor är att du får mycket kondens som även den pajar oljan, och alla vet hur viktig oljan är för motorn.
Hoppas det gav lite mer klarhet.

Dumpersförare.
970 Inlägg
6 februari 2013
#9
Volvo740Danne skrev:
VolvoCoffe skrev:
Volvo740Danne skrev:
Topplockspackningen går oftast om bilen blir hårt körd/ har många mil på mätaren. Jag är ingen expert men finns nog många faktorer varför en toppackning går.

Roligaste jag sett någon skrivit som menar att topp packningen kan gå om bilen har gått långt.

Jag skrev också att jag inte är någon expert, hacka på personer kan du göra öga mot öga istället.

du jag hacka inte. Sen fick du ett bra svar från en som vet.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

513 Inlägg
6 februari 2013
#10
Tänkte även lite på den ursprungliga frågan.

Vilken typ av låda du har spelar ingen roll för vevhusvent. Sitter bara på motorn och omvandlar energi till hjulen.
Att du hitta en massa gegg i "oljefällan" som det heter är normalt och går att tvätta ur då det i princip är en burk slm ska fånga olja mm mm. Fast om man tänker så här, sitter det fast en massa gegg där hur mycket sitter det inte i slangarna? Snålar man tvättar man bara ur burken, jag hade köpt en ny sats och bytt allt.


Sök