Har under en längre tid pysslat med en volvo 740 -91a att ha som förstabil. Besiktade den i fredags och fick en tvåa på styrningen, den var kärv och ratten gick inte tillbaka när man släppte den efter fullt rattutslag. (Antar att det är styrväxeln men har ingen lust o byta den i onödan). Bilen är trögstyrd (muskelservo) och det ändras inte med vilket varvtal du har på motorn eller om framhjulen är upphissade.
Har givetvis sökt lite på detta men inte hittat exakt vad som kan vara felet. Har uteslutit fjäderbenslagringarna då de är helt okej. Har spänt servoremmen utan resultat. Servoolja finns och den verkar dessutom vara i ganska fint skick då den är lite rödaktig som volvos servoolja tydligen ska vara.
Har som sagt sökt en hel del på detta och hittade denna tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=33694 det var tydligen en dålig rattaxelknut som var boven i dramat. Kan fallet vara så på min bil? Men känner ändå att konstruktionerna mellan 850 och 740 skiljer sig en del?
Edit: har en ZF styrväxel om det gör någon skillnad. Tack på förhand
Det sitter en knut mellan rattstången och styrväxeln, testa att ta loss den och känn om det går trögt. När den är borta kan du även testa att vrida på ratten och vrida hjulen för sig, tror dock inte att problemet ligger i rattstången. OBS! glöm inte att göra markeringar på hur knuten satt både på rattstång och styrväxel annars får du en sned ratt.
Innan du kollar knuten så kan du testa att ha bilen igång och vrida fullt rattutslag och hålla kvar där, fungerar pumpen som den ska så borde det skrika och låta illa, du kan även känna på servoslangarna om det "pulsar" något i dom.
är det inte något av dom här sakerna så finns det bara styrväxeln kvar.