2658
Sök

Bygga ny B5234T, kritik?

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har en gammal B5234 som skall sitta i en 850 jag tänkt göra något roligt med, och satsar på att klämma ur cirka 400motorhästar ur den!
Har läst många trådar men eftersom att förutsättningar ofta är olika och nya kombinationer kläcks med tiden, så är det svårt att göra en rättvis sammanfattning!

Mitt recept lyder som följande
680cc
H-profil stakar
Originalkolvar/s60r kolvar
GLT-kammar
HX35 eller T04E
Japangrenrör
040pump
2,5" Tryckrör
50mm IC
3" JT superflow
Öppet AEM filter

Mappning för bf98 hos ex. ATM
Inte planerat någon öd i cylindrarna utan tänkt att endast horna

Vill helst ha så lite svetsning/ombyggnation av fästen etc som möjligt, men allt går att ordna

Kom gärna med förslag på andra delar, bilen skall brukas och inte vara någon banbil eller världsrekordare, all input är välkommen!




MVH

904 Inlägg
9 februari 2013
#2
Ta å mappa på E85 i stället

AUTOTECH S60 power

8 250 Inlägg
9 februari 2013
#3
HX35 kräver att du bygger ett nytt bakre motorfäste när man använder ett vanligt grenrör. S60R-kolvar passar inte. Och ska du "bara" ha 400hk så kan du använda mindre spridare, till exempel 550cc vilket är att föredra. Större lmm-hus är ett måste. Byt tändspole till en msd blaster ss. SKa du mappa för 98 oktan så tänk på att det inte finns att få tag i överallt.


Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
HX35 kräver att du bygger ett nytt bakre motorfäste när man använder ett vanligt grenrör. S60R-kolvar passar inte. Och ska du "bara" ha 400hk så kan du använda mindre spridare, till exempel 550cc vilket är att föredra. Större lmm-hus är ett måste. Byt tändspole till en msd blaster ss. SKa du mappa för 98 oktan så tänk på att det inte finns att få tag i överallt.

Hur ser det ut på T04E fronten då? Jag var trött när jag skrev listan, det ska stå /s60r-grenrör!
Då ändrar jag till mindre spridare, men väljer ut spridare i slutet då det kan gå både upp och ner effektmässigt beroende på vad grejorna håller för, 400 är bara ett riktvärde. Då får jag ordna med större lmmhus, behöver jag byta lmmn till nån specifik också? Tändspole kan fixas! Känner inte för etanoldrift ännu, bf98 har funkat att köra på i min nuvarande i snart ett år, hittar alltid nåt ställe!

Kan överväga nåt riktigt bra chip ifall det finns något som är felfritt, men budgeterat med mappning för bästa prestanda

8 250 Inlägg
9 februari 2013
#5
T04E'n kräver inget nytt motorfäste då den är mindre. Om man måste byta till en viss lmm beror på hur intresserad man är av att kunna köra bilen innnan mappning. Är det ett krav att kunna köra så lär lmm'n anpassas i storlek efter spridarna. Annars är det inte lika noga.


904 Inlägg
10 februari 2013
#6
Jag har ett sånt motor fäste om du vill köpa :-)

AUTOTECH S60 power

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
T04E'n kräver inget nytt motorfäste då den är mindre. Om man måste byta till en viss lmm beror på hur intresserad man är av att kunna köra bilen innnan mappning. Är det ett krav att kunna köra så lär lmm'n anpassas i storlek efter spridarna. Annars är det inte lika noga.

Då får det nog bli en t04e! Lirar den bäst tillsammans med ett japangrenrör(921), ett extraktorgrenrör av något slag eller nån annan variant?

Det vore lämpligt att kunna köra bilen innan, och jag har hört att man bör procentuellt öka LMM genomsnittsarea och spridare lika mycket. Finns det någon beprövad kombination mellan specifik area för LMM och 550 spridare?

8 250 Inlägg
10 februari 2013
#8
Extraktor är ju alltid bäst om det är rätt byggt, men inte besiktningsvänligt. Om man kör med 688 och 921 grenrör är väl egentligen en smaksak, men -688 är av lite bättre konstruktion. Och ja, man ökar tvärsnittsaren lika mycket procentuellt som man ökar flödet på spridarna, har ingen siffra i skallen men 76-80mm borde räcka.


Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#9
Får se vad jag kan hitta, kändes som att japan ger ett snyggare utseende med ungefär samma prestanda, men skall ha det du säger i åtanke! Det låter vettigt!

Låter det bättre om man sammanfattar det hela bättre då:
550cc
H-profil stakar
Originalkolvar
GLT-kammar
T04E
Japangrenrör688/921 eller ett extraktorgrenrör
040pump
2,5" Tryckrör
50mm IC
3" JT superflow
Öppet AEM filter
Större LMMhus
MSD blaster ss 8207 ( http://www.msdignition.com/Products/Coi … _Coil.aspx )


Sök