3433
Sök

varför går det inte att läsa av mina felkoder på min Volvo 855 t5 -95?

24 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#1
vrf går det inte att läsa av mina felkoder?
den röda dioden blinkar inte nånting..
kan nånting va sönder ? :S

ja har en volvo 855 t5 -95

IT-Tekniker
376 Inlägg
18 oktober 2007
#2
Har du verkligen gjort såhär:

Hur du läser av felkoder.

1. Leta först reda på diagnostikenheten. Sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen med kablen nedstucken i valt hål och tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diod blinken och utläs i listan nedan vad de innebär.
Ett exempel. Felkod 2-1-3 För hög spjällägessignal. 2 blinkningar med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 3 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift och stäng av och sätt på tändningen.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar då.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.


24 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#3
jag har gjort allt till punkt 3.. när ja slår på tändningen och trycker på knappen händer ingenting.. spelar ingen roll hur länge ja trycker på knappen som sitter där.. dioderna blinkar inte lr nånting..

nån som vet va det kan va för fel. eller e hela den sönder ?  :S

/ deddee

IT-Tekniker
376 Inlägg
18 oktober 2007
#4
Hm jag vet inte exakt hur den fungerar, men om man inte har kabeln ansluten alls, undra om det händer något när man trycker på knappen då, för om det inte blinkar då, så kan det ju vara så att det är något fel i kabeln.


24 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#5
Om man sätter i kabeln o sätter på tändningen så blinkar lampan till 1 gång.. men bara på vissa utav alla hål :S  ja tycker det verkar knepigt som fan.. nån som har haft liknande problem ?

/deddee

24 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#6
det va tydligen ingen som kunde hmm

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
20 oktober 2007
#7
Vissa anslutningar i dosan är outnyttjade, m.a.o. inget att ansluta till, bara ett hål (plast - ingen kontakt)
Här finns lista på vad anslutningarna går till, och länk till samtliga koder.

Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.




Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.



Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6


Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf


24 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#8
ja vet att vissa hål inte har nåt stift i.. men dom som har blinkar inte! lampan blinkar till en gång när man vrider på tändningen sen när man trycker på knappen händer ingenting. spelar ingen roll vilket hål stiftet sitter i...

det e lite jobbigt i förklara :S  om nån fattar och vet vrf det e så, så skriv gärna smile

Deddee

3 Inlägg
27 februari 2008
#9
Jag har samma problem på min 850 GLT -92 D gick att släcka servicelampan,men när jag skulle felsöka ABSen så lyste dioden på halvfas och när jag skulle felsöka mätarhuset så hände ingenting.
Enligt en kille som jobbar på Volvo så är enheten trasig eller så finns d nått jordfel.
Jäkla tråkigt iaf....


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
13 augusti 2008
#10
Tar upp en gammal tråd som hade infon jag behövde, men nu kom de så att jag släckte lambda lampan, men då börja ABS lampan lysa istället, och jag hittar inga felkoder i nån sockel.. vad kan vara?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
13 augusti 2008
#11
ingen som vet nått?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Racebo
420 Inlägg
11 februari 2013
#12
billy skrev:
Har du verkligen gjort såhär:

Hur du läser av felkoder.

1. Leta först reda på diagnostikenheten. Sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen med kablen nedstucken i valt hål och tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diod blinken och utläs i listan nedan vad de innebär.
Ett exempel. Felkod 2-1-3 För hög spjällägessignal. 2 blinkningar med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 3 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift och stäng av och sätt på tändningen.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar då.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

Jag vet inte om jag är den ända men när jag ska kolla felkoder måste jag hålla knappen i minst 5sekunder och den börjar blinka och sen när jag ska radera så måste jag hålla knappen i minst 1 minut....
Lite jobbigt att stå med tidtagaruret för att läsa/radera felkoder....

ska det vara så eller är det något tjall? (och ja jag har provat det som står tidigare och funkar inte för mig).
har en 855 -94 automat om det gör någon skillnad?

måste man stänga av tändingen när man ska byta stift? jag har inte behövat gjort det (kanske inte var så bra, men det funkar för mig när jag ska kolla felkoder).
Senast redigerat av Racebo (11 februari 2013)

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök