3338
Sök

Trimmnings motor B23 eller B230

786 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#1
Som sagt, Sålde ju B21Et motorn ur Ena 240:N Men vill gå på B23 eller B230 motor nu. Vilken skulle ni kört på?
Skippade T5:an än sålänge för skall väl köras som 18 Års bil, Får se vad jag lägger i Nästa bil, Säkert en 740 då smile
Vet av Dessa, för ett rimligt pris.

b23et
b230fk
b230ft
B234F

Alla är i Bruksskick sa dem iallafall..

Skall Trimmas hårt, för 350 Hest, skall jag minst ha ur en motor, Nästan alla kostar lika mycket.
Men Vilken är mest '' Hållbaraste '' om man kan ens säga de, Vilken ni skulle tagit, Vad som passar enklast i en 240 utan så mycket modd, Vilken är Bäst som trimnings objekt smile För Växellådor är inget problem direkt
Senast redigerat av Volvo240Driver (13 februari 2013)

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

5 705 Inlägg
13 februari 2013
#2
Jag skulle tagit B230FKn.

Varför?
Det stadiga B230-blocket från -89 och nyare.
Oljekylning
Passar rakt ner i 240in (förutom att du måste byta mellanaxel och stoppa i en blockmonterad fördelare)

B230FT beror på årsmodell, är det samma årsmodell som FKn så är det samma motor endast wastegateklockan på turbon som skiljer (vad jag vet iaf).
Är FTn från före -89 så aldrig i livet, klena B230 blocket håller inte för mycket effekt.

B234F har andra motorfästen är 8V-rödblockarna så där måste nya motorfästen byggas för att motorn ska pass i 240in. Jag vet inte heller om det går att blockmontera fördelaren på dessa.
Det du isf skulle kunna göra är att köpa B234an och en B230 för att sedan bygga en 16V-motor av B230in då passar den i 240.

B23ET är nog ungefär lika stadig som B230FKn, men vet inte om den har oljekylning. Denna motor passar dock rakt ner i 240in, du behöver inte ens byta mellanaxel och blockmontera en fördelare då det redan är blockmonterad fördelare original.
Är enklare el i en ET också men K-sprutet tycker många är ett riktigt mörker och det räcker inte till allt för mycket effekt heller.


786 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#3
Okej, Får se om de kommer nå mer folk som har åsikter om detta också smile

Fk:Ns Topplock är i dåligt skick sa han som säljer den iallafall, Men bör ha ett topplock som passar rakt på så smile

Et:n är jag väldigt van vid när jag trimmade 21:An

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

141 Inlägg
13 februari 2013
#4
Jag hade en b23et förra sommaren.
Körde 404hk/491nm mätt på hjulen ca 460hk/550nm i motorn med helt standrad b23et bottendel. Endast nya lager. Alla bultar i botten var original ifrån 83.
Laddade 1,7bar vid den effekten som höjdes senare till 1,95bar.


31 Inlägg
13 februari 2013
#5
jag skulle tagit b23et, är ju en helsmidd motor från början och tål bra mycket mer effekt än alla volvo rödblockare..
dessa finns väl bara i 760 tic?? rätta mig om jag har fel!

b23et med större turbo,spridare, ett annat sprut och stor intercooler går j*vligt fint och är dessutom väldigt hållbart.

786 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#6
Se88e_K skrev:
Jag hade en b23et förra sommaren.
Körde 404hk/491nm mätt på hjulen ca 460hk/550nm i motorn med helt standrad b23et bottendel. Endast nya lager. Alla bultar i botten var original ifrån 83.
Laddade 1,7bar vid den effekten som höjdes senare till 1,95bar.

Börjar faktist luta mer åt Et:N

brainox skrev:
jag skulle tagit b23et, är ju en helsmidd motor från början och tål bra mycket mer effekt än alla volvo rödblockare..
dessa finns väl bara i 760 tic?? rätta mig om jag har fel!

b23et med större turbo,spridare, ett annat sprut och stor intercooler går j*vligt fint och är dessutom väldigt hållbart.

De som säljer den säger den är ur en 740.. aja, Blir väl att åka å hämta den motorn någon dag nu på helgen. Får ju med Elen å sånt roligt, även Oanvänd Turbo, Kostar ju dock lite mer men helt klart värt.
Senast redigerat av Volvo240Driver (13 februari 2013)

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

31 Inlägg
13 februari 2013
#7
låter som ett bra val!

en jobbarkompis till mig hade också en b23et i sin 240, vi laddade 1,9 bar med den utan problem. (409whp)
gjort med den motorn i sig va att det var en mls ståltoppackning monterad,nya lager och kolvringar annan kam, inget annat wink

edit: givetvis också större turbo, kommer dock ej ihåg exakt vilken turbo.
Senast redigerat av brainox (13 februari 2013)

786 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#8
brainox skrev:
låter som ett bra val!

en jobbarkompis till mig hade också en b23et i sin 240, vi laddade 1,9 bar med den utan problem. (409whp)
gjort med den motorn i sig va att det var en mls ståltoppackning monterad,nya lager och kolvringar annan kam, inget annat wink

Låter som jag måste ha ett till jobb denna sommaren för att få delar till denna å Moppen, även Gokart projektet med 125cc Dt -80 motorn smile

hade som 3 Arbeten förra sommarlovet hmm Arbete alla dagar, Helgen också börjar kl 4-5 å slutar vid kl 2 smile så skall man ju försöka fixa den andra Volvon med B200k motorn å sälja smile

Turbon om den är tillräckligt stor så skall den användas, även annan kam å Renovera motorn före, med ny Lager å Kolvringar om de behövs, precis som du nästan säger smile 1,9 Bar?  Hört att B23Et's Kam kröks vid 2 bar.. eller äre något Roligt skämt eller? även stakarna...
Senast redigerat av Volvo240Driver (13 februari 2013)

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

31 Inlägg
13 februari 2013
#9
måste va " ett kasst skämt" kammen kröks väl knappast av laddtryck.. och nej stakarna räcker till mer än så kan jag lova wink

31 Inlägg
13 februari 2013
#10
eller så kör man mitt recept:

b230 1990 helrenoverad med givetvis allt måttkontrolerat,16v topp, org. kammar, fk kolvar med frästa ventilurtag h-profil stakar, org. vev, kkk k29 turbo, 50mm wastegate, 1260cc spridare, dubbla 940 turbo bränslepumpar och etanol.. det går också rätt gött vill jag lova cool

786 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#11
brainox skrev:
eller så kör man mitt recept:

b230 1990 helrenoverad med givetvis allt måttkontrolerat,16v topp, org. kammar, fk kolvar med frästa ventilurtag h-profil stakar, org. vev, kkk k29 turbo, 50mm wastegate, 1260cc spridare, dubbla 940 turbo bränslepumpar och etanol.. det går också rätt gött vill jag lova cool

Haha, kan jag förstå smile Men den äter väl lite mycket även? tongue

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813


Sök