3278
Sök

Höga avgasvärden audi 80 2.0 92

18 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Idag var min käraste bil på en hälsokontroll och fick ett X antal anmärkningar hmm

http://i.imgur.com/04KZPdQ.jpg

http://i.imgur.com/SrWtdvD.jpg

Det som bekymrar mig mest är avgasvärdena, kan även tillägga att vattenpumpen har börjat skärva samt att olja och oljefilter inte blivit bytt på 1 och ½ år.

Nu vill jag dra den genom besiktningen, blir det för mycket kostnader för att få till avgasvärdena så säljs den oskattad samt obesiktigad vilket är j*vligt synd för en sådan fin bil sad

Har fixat ett läckage i avgassystemet och lamdan är det ju ingen fel på men på fredag (om 2 dar) ska olja samt oljefilter bytas smile

Vet inte hur regelbundet man ska byta tändstift på dessa bilar, om nu den har någon betydelse relaterat till avgaserna ens? :S

har ägt bilen i snart 2 år och på den senaste besiktningen så fick den inga anmärkningar på avgaserna.

Har vattenpumpen ngt med saken att göra?, ska jag byta temp-mätare?

Eller kortfattat, vad ska jag börja med som kan vara enklaste lösningen på mitt problem? sad

All hjälp uppskattas och jag komma uppdatera samt svara på frågor så gott jag kan.
Senast redigerat av Klick_Swe (6 februari 2013)

18 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
Har nu bytt tändstift, olja, oljefilter, luftfilter samt tankat i den etanol vilket gav resultatet av att co sänktes till godkänt värde samt hc. men co 2500 hamna på 0.7 då gränsen är 0.3, börja ana att det är katten som blivit väck med tanke på att bilen går lite tungt, ingen aning...vad jag ska göra?
ska ta bilen till okq8 på måndag och banka under katten och lyssna om ngt har lossnat ifall den är igentäppt,
finns det ingen som kan något om detta inlägg????
Senast redigerat av Klick_Swe (14 februari 2013)

184 Inlägg
14 februari 2013
Katten behöver inte vara igentäppt / ha lossade delar för att den ska vara dålig. I ditt fall är det katten som är dålig, dags att byta. Något annat är det inte då du har bytt det mesta som stift och olja etc. Lambdan är dessutom är fin ( lambda värdet ser bra ut), kvar blir katten. Den rensar CO samt även en del HC.

188 Inlägg
14 februari 2013
hade samma problem på min volvo bytte katten så var värdena bra

Sök