2969
Sök

Volvo 740 tankmätare strular

34 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
Tja nu är det så att jag har ett problem med min tankmätare den funkar klockrent så länge jag är själv i bilen.
när jag har en passagerare visar den oftast tomt ibland visar  den att det finns mer bensin.
när jag har ca 20 liter kvar pendlar den mellan tomt och nästan tomt.

vad kan det vara för fel?

hej hopp kalle stropp

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 februari 2013
armaturen i tanken som håller på och ger upp standard på alla gammla volvos bara börja köra efter trippen istället

13 Inlägg
17 februari 2013
har du ohm-mätt givaren i tanken?
tror mer på att det är kretskortet i tankmätaren, fixade nyss min tankmätare smile

jorasatte!

13 Inlägg
17 februari 2013
tror mer på att det är kretskortet i tankmätaren, fixade nyss min tankmätare smile

jorasatte!

633 Inlägg
17 februari 2013
Danne740 skrev:

vad vart felet med din?

13 Inlägg
17 februari 2013
ett par transistorer va pajj på kretskortet, och sen en massa kallödningar smile

jorasatte!

633 Inlägg
17 februari 2013
Danne740 skrev:
ett par transistorer va pajj på kretskortet, och sen en massa kallödningar smile

till tank endast tankmätaren? mätte du upp dem eller vad gjorde du rätt trött på att mätaren muppar

13 Inlägg
17 februari 2013
först kollar man tankgivaren i tanken så att man har ett ohmvärde där, kommer inte ihåg vad värdena ska ligga på exakt, men sen mäter du att du har samma värde på två av dom tre punkterna bak på kretskortet där mätaren sitter. alltså har du 150 ohm där bak, så ska du ha det vid mätaren också.  jag hade stabilt mätvärde på givaren. tog bort tankmätaren, å där kunde man se att två små trebenta komponenter hade svällt å läckt ur sej nån vätska. jag böt ut dessa två (snodde från en volvo tempmätare som jag hade över) sen lödde jag om alla lödningar.

jorasatte!

13 Inlägg
17 februari 2013
alltså först provade jag direkt efter jag bytt ut trebeningarna. men det strulade fortfarande. å då läste jag på nätet att de va en som hade lött om alla lödningar å fått det att funka wink

jorasatte!

633 Inlägg
17 februari 2013
de ä mätaren som strular på min får kolla lite nämre på den imån

Sök