2465
Sök

Packning mellan motor och låda Volvo 850

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#1
Tja. Evt har min packning mellan motor och låda på 850'n börjat läcka.

Har förstått att detta är ett rätt så jobbigt byte som tar minst 5 timmar om man är erfaren.

Bort med hjul och fästen och vinkla ut fjäderbenen. Lossa motorn och tilta den bakåt och lossa subframen för att sedan knöla ut lådan i vänster hjulhus?

Någon som har lite mer utförligare beskrivning på det hela.
Det sura är nog att min Svåger har samma problem på sin kärra så jobbet får göras dubbla gånger tongue

Jag är van bilmek men är relativ ny på 850. Eller finns det kanske någon fuskfix som man kan köra på fram till våren/sommaren då man kan ligga ut en helg och meka då jag inte har tillgång till garage på orten.


One Man Clan
4 287 Inlägg
18 februari 2013
#2
Extrazz skrev:
Tja. Evt har min packning mellan motor och låda på 850'n börjat läcka.

Har förstått att detta är ett rätt så jobbigt byte som tar minst 5 timmar om man är erfaren.

Bort med hjul och fästen och vinkla ut fjäderbenen. Lossa motorn och tilta den bakåt och lossa subframen för att sedan knöla ut lådan i vänster hjulhus?

Någon som har lite mer utförligare beskrivning på det hela.
Det sura är nog att min Svåger har samma problem på sin kärra så jobbet får göras dubbla gånger tongue

Jag är van bilmek men är relativ ny på 850. Eller finns det kanske någon fuskfix som man kan köra på fram till våren/sommaren då man kan ligga ut en helg och meka då jag inte har tillgång till garage på orten.

dom flesta kör omkring med läckaget flera år innan dom fixar de tongue
de brukar bara vara några droppar under lådan. de blir inget "oljan tar slut på 2 mil"

håll koll på oljan å byt packning när de blir varmare.

en van mek byter packboxen på 2-3 timmar på lyft dvs.


Diesel ska man ha!
482 Inlägg
18 februari 2013
#3
Detta gjordes på min förra 850. Då sänketes motor och växellåda ned från bilen och därefter delades motor o låda så att packningen kunde bytas. Jag gjorde inte detta själv så jag vet inte exakt hur de gick till väga.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#4
Kanske enklast att göra så att komma åt en 2 pelar lift och lossa alla kablar  osv från motorn, lossa fjäderben mm och sänka ner subframen och hissa upp bilen och stå och meka med motor/låda urtagen ur bilen då?


Jag bryr mig egentligen inte om ett par droppar. Det syns ju egentligen mycket mer än vad det verkligen är.
Hade jag haft garage så hade man bara slängt på lite betong (ej blanda med vatten) och låta det suga upp oljan och märken i golvet försvinner. Men nu är det så att jag står på Gatan/Garageinfarten/Pplats och Tanten i huset gnäller om att det läcker olja osv.


Jag antag givetvis att det är packboxen på vevaxlen i motorn som är det vanliga felet?
Någon som vet varför detta är ett så vanligt fel?
Senast redigerat av Extrazz (18 februari 2013)


820 Inlägg
19 februari 2013
#5
misskötsel osv..lyfter man motorn, så kan jag göra det bytet fort..behöver bara luft för att lossa bultarna på svänghjulet..sen är det bara bing barra boom...vanligt skitgöra helt enkelt...finns förvisso ett nytt mirakelmedel att köpa nu som en tillsats för just sånna hära fel, känner en kille på mekonomen som har gjort det på tre bilar med dropp..det upphörde efter nån mil med det medlet i oljan.



Sök