2673
Sök

Mäta LuftmassemätareMaf/Lambdasond Seat Toledo 1M 2001

733 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej skulle vilja vet hur man gör för att felsöka dessa, hur man mäter motstånd/värden osv.? 
Motorlampan brukar lysa och bilen brukar vara lite svårtstartad och ha aningen hög tomgång.

5-polig lambdasond samt 4-polig lambdasond.
5-polig luftmassemätare Bosch 06a 906 461 G

Har ohm mätt spridarna och det diffade +-1 på 2st av dom är det okej?
Hade även ärgat en massa på kontakterna till en av lambdasonderna så har rengjort och sprutat elspray dit för att vara säker på att det är bra kontakt.

Har även försökt att spruta med startgas runt alla slangar, insug osv. för att kolla om det fanns några eventuella läckage nånstans men det verkade inte vara så.

Jag fick för höga avgasvärden på bilen vid besiktning och med vagcom så dyker det upp en felkod
"System too lean Bank 1". Har kollat på rosstech och där är det 3st olika alternativa fel: luftmassätare, lambdasonderna och spridarna.

Vill ju som sagt få reda på vad som är felet så man inte börjar byta en massa dyra prylar utan att lösa bekymmret.
Seat toledo signo 1,8 20v

Alla Tips är välkommna!
Senast redigerat av benz_89 (17 januari 2013)


733 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#2
te_wik skrev:
Ni har ju kollat LMM, motorgången ändrades ju med den i kopplad och urkopplad, det bör ju indikera att den fungerar.

Spridarna skulle ni resistansmäta, gjorde ni det?



Mvh Tommy

Det diffade lite på spridarna men alla värden låg runt 5. typ 5,0 och 5.1.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 januari 2013
#3
benz_89 skrev:
te_wik skrev:
Ni har ju kollat LMM, motorgången ändrades ju med den i kopplad och urkopplad, det bör ju indikera att den fungerar.

Spridarna skulle ni resistansmäta, gjorde ni det?



Mvh Tommy

Det diffade lite på spridarna men alla värden låg runt 5. typ 5,0 och 5.1.

Jo missade det, du hann svara innan jag raderade inlägget. tongue
Men du kan ju även mäta spänningen till spridarna. Mät på den positiva kabeln till spridarna med tändning på och ta jorden någonstans ifrån, dom ska ha konstant 12V, det är jorden som klipper via ECU'n när motorn går.

Kan du skriva hur värdena såg ut på bes? Co, HC och lambdan.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

733 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#4
te_wik skrev:
benz_89 skrev:
te_wik skrev:
Ni har ju kollat LMM, motorgången ändrades ju med den i kopplad och urkopplad, det bör ju indikera att den fungerar.

Spridarna skulle ni resistansmäta, gjorde ni det?



Mvh Tommy

Det diffade lite på spridarna men alla värden låg runt 5. typ 5,0 och 5.1.

Jo missade det, du hann svara innan jag raderade inlägget. tongue
Men du kan ju även mäta spänningen till spridarna. Mät på den positiva kabeln till spridarna med tändning på och ta jorden någonstans ifrån, dom ska ha konstant 12V, det är jorden som klipper via ECU'n när motorn går.

Kan du skriva hur värdena såg ut på bes? Co, HC och lambdan.



Mvh Tommy

Värdena:
Co: 0,6 (0,3)
Co 2500: 0,7 (0,2)
HC: 115 (100)
Lambda: 0,98 (0,97-1,03)

(EG: 8.2.1.2) HC halt tomgång, för hög
(EG: 8.2.1.2) CO halt tomgång, för hög
(EG: 8.2.1.2) CO halt förhöjd tomgång, för hög

Mekonomen gjorde ju också en felsökning men fick ju ut samma som med vagcom.

" Multiplikativ bränsleadaption, bank 1; mager blandning -permanent"
Senast redigerat av benz_89 (17 januari 2013)


733 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#5
Men hur kan man mäta för att kolla ifall lambdasonderna är hela? är ju nämligen brådis för jag åker tillbaka till umeå på lördag och i umeå har jag inga som helst möjligheter till att skruva i bilen. och jag vill ju väldigt ogjärna lämna in den på en bilverkstad för att se tusenlapparna rulla iväg sad


Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 januari 2013
#6
benz_89 skrev:
Men hur kan man mäta för att kolla ifall lambdasonderna är hela? är ju nämligen brådis för jag åker tillbaka till umeå på lördag och i umeå har jag inga som helst möjligheter till att skruva i bilen. och jag vill ju väldigt ogjärna lämna in den på en bilverkstad för att se tusenlapparna rulla iväg sad

Hade någon av lambdorna varit dålig så hade det nog genererat en felkod direkt.
Just lambdavärdet var ju bra, det är Co och Hc som är kasst, hög Hc betyder dålig förbränning.

När är det bytt stift och gjort en service på den senast?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

733 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#7
Senaste servicen är gjord för mindre än 1000 mil i allafall med oljebyte och luftfilter. Tändstiften har jag dock aldrig bytt och jag har själv kört 6000 mil med bilen tongue

Kanske åker en sväng och köper nå tändstift och eventuellt ett bränslefilter och luftfilter och byter ut tongue
Senast redigerat av benz_89 (18 januari 2013)


733 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#8
Felet vart iaf fixat och bilen gick genom bes. efter att jag bytte ut den främre lambdan.



Sök