BOLIN_ skrev:
Denniz_ skrev:
AWD på volvos tidiga språk heter FWD... Deras fyrhjulsdrift system suger verkligen innan -04? om jag minns rätt. Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar.
I mina ögon så kan man lika gärna köpa en fwd volvo.
Eller om man vill ha riktig fyrhjulsdrift är gamlare audi, bmw eller alla former utav subaru vägen om man vill ha en familjebil med 4wd.
Om nu skippar 4wd snack.
De är ju en 850 så de är ju bara att söka på tips till en sån. Allt styrs i princip med chip.
När jag läser detta blir jag ärligt talat förbannad. Har man så jävla dålig koll, då ska man ge fan i att kommentera.
När du skriver "Deras fyrhjulsdrift suger verkligen innan -04?", har du ens kört en gammal AWD?
"Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar."
Återigen har du fel. Det sitter en diffbroms i bakaxeln som ska låsa i hastigheter upp till 40km/h, denna försvann när nya V70XC kom 01. Sedan kan jag berätta för dig att Haldex bygger på samma princip som viskon, dvs att skicka mer kraft bakåt när den behövs. Viskon gör det "hydrauliskt" genom att en silikonolja i viskodiffen tjocknar när framhjulen snurrar snabbare än bakhjulen, då trycker den ihop lameller och därmed successivt driver mer bak ju tjockare oljan blir. Haldexen sköter oljetrycket med en pump som trycker ihop lamellerna, detta gör den när datorn i bilen känner av att framhjulen spinner, detta system kan skicka bak 100 procent av drivningen om det är ren i under framhjulen.
Anledningen till att man kör med dessa system är för att få ner bränsleförbrukningen och det blir en stor skillnad.
Förövrigt kan jag även berätta för dig att även BMW använder detta system på sina gamla IX-system nu pratar vi årsmodell 96 och tidigare.
Till TS, provkör en 855 AWD, känn så att den verkligen driver på alla fyra, gör den inte det kan de vara antingen vinkelväxeln eller viskon. Den första är inte så dyr att laga även om man gör lagningen/bytet på Volvo, däremot är viskon en dyrare historia, den kostar nämligen 12000kr plus moms på Volvo och det är utan montering. Dessutom så ska du kolla nivomaterna bak, de har en förmåga att bli dåliga med åren och då blir baken hängig och sjunker ihop vid lastning.
Lycka till med bilköpet!