3711
Sök

Nyfiken på 850 awd turbo -97 trimtips och andra råd

Forummoderator
26 351 Inlägg
27 februari 2013
#21
Blyfot_Racing skrev:
I 850rekomendrarar att byta stakar

För en liten chippning och avgassystembyte?
Njaae?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 452 Inlägg
27 februari 2013
#22
han behöver inte byta stakar om han skall bara chipa den o byta avgasystem,räcker gott o väl med det han får ut.

döden kommer tillbaka

904 Inlägg
27 februari 2013
#23
Mack skrev:
Blyfot_Racing skrev:
I 850rekomendrarar att byta stakar

För en liten chippning och avgassystembyte?
Njaae?

Nä men men han hade skrivit nåt om E85

AUTOTECH S60 power

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
27 februari 2013
#24
tyvärr är 4wd rena skiten på dessa vagnar.

när dom är hela fungerar dom säkert kalas men hur ofta är dom hela?

har skruvat lite sånna och jag har då aldrig sätt en som varit hel

ibland är bara hylsan fuckad men oftast är vinkelväxeln eller lådan kraftigt skadad pga hylsan

Kör fort så hinner inget hända...

2 763 Inlägg
27 februari 2013
#25
Growe skrev:
tyvärr är 4wd rena skiten på dessa vagnar.

när dom är hela fungerar dom säkert kalas men hur ofta är dom hela?

har skruvat lite sånna och jag har då aldrig sätt en som varit hel

ibland är bara hylsan fuckad men oftast är vinkelväxeln eller lådan kraftigt skadad pga hylsan

Min visko är låst,  lamellerna brändes ihop för mer än ett år sedan när jag var tvungen att köra på mitt lilla reservhjul 30 mil, i vintras gick inre knuten på högre drivaxel  så jag typ bort den yttre delen av axeln och körde bara med inre axeln in i lådan och själva ytterdelen så jag hade kvar ABS-funktionen. Pga detta blev bilen bakhjulsdriven och jag testade bilen hårt i ungefär två månader utan att hylsan eller lådan tog stryk. Så säga vad man vill men att de går sönder kan även vara en hel del handhavande fel, då genom att en del tror att man kan "launcha" och dumpa kopplingen och tro att skiten håller.

Volvo - For Life

3 860 Inlägg
28 februari 2013
#26
Är väl denna motor TS pratar om?
http://atechmotor.com/volvo/850/25t-193 … et/steg-3/ Och som han skrev i första inlägget så "ställer man inte bara på den lite" Laddtrycket ändras via chippet.

Tror du ska skippe E85. För jag undrar om det finns färdigt chip för det bränslet så det blir nog mappning i stället och då drar det iväg och blir in te värt pengarna... Kör på ett steg 3 i stället, till en början iaf.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
28 februari 2013
#27
BOLIN_ skrev:
Growe skrev:
tyvärr är 4wd rena skiten på dessa vagnar.

när dom är hela fungerar dom säkert kalas men hur ofta är dom hela?

har skruvat lite sånna och jag har då aldrig sätt en som varit hel

ibland är bara hylsan fuckad men oftast är vinkelväxeln eller lådan kraftigt skadad pga hylsan

Min visko är låst,  lamellerna brändes ihop för mer än ett år sedan när jag var tvungen att köra på mitt lilla reservhjul 30 mil, i vintras gick inre knuten på högre drivaxel  så jag typ bort den yttre delen av axeln och körde bara med inre axeln in i lådan och själva ytterdelen så jag hade kvar ABS-funktionen. Pga detta blev bilen bakhjulsdriven och jag testade bilen hårt i ungefär två månader utan att hylsan eller lådan tog stryk. Så säga vad man vill men att de går sönder kan även vara en hel del handhavande fel, då genom att en del tror att man kan "launcha" och dumpa kopplingen och tro att skiten håller.

en av dom som haft rasad hylsa var en R-awd resten har varit xc70
och jag betvivlar att någon våldskör med dom.

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 351 Inlägg
28 februari 2013
#28
Growe skrev:
BOLIN_ skrev:
Growe skrev:
tyvärr är 4wd rena skiten på dessa vagnar.

när dom är hela fungerar dom säkert kalas men hur ofta är dom hela?

har skruvat lite sånna och jag har då aldrig sätt en som varit hel

ibland är bara hylsan fuckad men oftast är vinkelväxeln eller lådan kraftigt skadad pga hylsan

Min visko är låst,  lamellerna brändes ihop för mer än ett år sedan när jag var tvungen att köra på mitt lilla reservhjul 30 mil, i vintras gick inre knuten på högre drivaxel  så jag typ bort den yttre delen av axeln och körde bara med inre axeln in i lådan och själva ytterdelen så jag hade kvar ABS-funktionen. Pga detta blev bilen bakhjulsdriven och jag testade bilen hårt i ungefär två månader utan att hylsan eller lådan tog stryk. Så säga vad man vill men att de går sönder kan även vara en hel del handhavande fel, då genom att en del tror att man kan "launcha" och dumpa kopplingen och tro att skiten håller.

en av dom som haft rasad hylsa var en R-awd resten har varit xc70
och jag betvivlar att någon våldskör med dom.

Du tvivlar på att någon våldskör med en R?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
28 februari 2013
#29
Mack skrev:
Growe skrev:
BOLIN_ skrev:
Min visko är låst,  lamellerna brändes ihop för mer än ett år sedan när jag var tvungen att köra på mitt lilla reservhjul 30 mil, i vintras gick inre knuten på högre drivaxel  så jag typ bort den yttre delen av axeln och körde bara med inre axeln in i lådan och själva ytterdelen så jag hade kvar ABS-funktionen. Pga detta blev bilen bakhjulsdriven och jag testade bilen hårt i ungefär två månader utan att hylsan eller lådan tog stryk. Så säga vad man vill men att de går sönder kan även vara en hel del handhavande fel, då genom att en del tror att man kan "launcha" och dumpa kopplingen och tro att skiten håller.

en av dom som haft rasad hylsa var en R-awd resten har varit xc70
och jag betvivlar att någon våldskör med dom.

Du tvivlar på att någon våldskör med en R?

läs om igen..

men förtydligar min text så du förstår smile

skriver att en var r-awd men resten var xc70 och dom sistnämna är inga räserbilar så det betvivlar jag rätt starkt.

att r-awd var trasig kan vara våldskörningen då den var chippad
Senast redigerat av Growe (28 februari 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 351 Inlägg
28 februari 2013
#30
Growe skrev:
Mack skrev:
Growe skrev:

en av dom som haft rasad hylsa var en R-awd resten har varit xc70
och jag betvivlar att någon våldskör med dom.

Du tvivlar på att någon våldskör med en R?

läs om igen..

men förtydligar min text så du förstår smile

skriver att en var r-awd men resten var xc70 och dom sistnämna är inga räserbilar så det betvivlar jag rätt starkt.

att r-awd var trasig kan vara våldskörningen då den var chippad

Då särar man på orden så det blir förståeligt..
Och det finns nog dem som våldskör med XC70 också kan meddelas. Känner till åtmindstone en själv, och har sett andra exempel. Dom må vara stora och tunga, men det har ju inte hindrat en del..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 656 Inlägg
28 februari 2013
#31
BOLIN_ skrev:
Denniz_ skrev:
AWD på volvos tidiga språk heter FWD... Deras fyrhjulsdrift system suger verkligen innan -04? om jag minns rätt. Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar.

I mina ögon så kan man lika gärna köpa en fwd volvo.

Eller om man vill ha riktig fyrhjulsdrift är gamlare audi, bmw eller alla former utav subaru vägen om man vill ha en familjebil med 4wd.

Om nu skippar 4wd snack.

De är ju en 850 så de är ju bara att söka på tips till en sån. Allt styrs i princip med chip.

När jag läser detta blir jag ärligt talat förbannad. Har man så jävla dålig koll, då ska man ge fan i att kommentera.

När du skriver "Deras fyrhjulsdrift suger verkligen innan -04?", har du ens kört en gammal AWD?


"Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar."

Återigen har du fel. Det sitter en diffbroms i bakaxeln som ska låsa i hastigheter upp till 40km/h, denna försvann när nya V70XC kom 01. Sedan kan jag berätta för dig att Haldex bygger på samma princip som viskon, dvs att skicka mer kraft bakåt när den behövs. Viskon gör det "hydrauliskt" genom att en silikonolja i viskodiffen tjocknar när framhjulen snurrar snabbare än bakhjulen, då trycker den ihop lameller och därmed successivt driver mer bak ju tjockare oljan blir. Haldexen sköter oljetrycket med en pump som trycker ihop lamellerna, detta gör den när datorn i bilen känner av att framhjulen spinner, detta system kan skicka bak 100 procent av drivningen om det är ren i under framhjulen.
Anledningen till att man kör med dessa system är för att få ner bränsleförbrukningen och det blir en stor skillnad. 

Förövrigt kan jag även berätta för dig att även BMW använder detta system på sina gamla IX-system nu pratar vi årsmodell 96 och tidigare.


Till TS, provkör en 855 AWD, känn så att den verkligen driver på alla fyra, gör den inte det kan de vara antingen vinkelväxeln eller viskon. Den första är inte så dyr att laga även om man gör lagningen/bytet på Volvo, däremot är viskon en dyrare historia, den kostar nämligen 12000kr plus moms på Volvo och det är utan montering. Dessutom så ska du kolla nivomaterna bak, de har en förmåga att bli dåliga med åren och då blir baken hängig och sjunker ihop vid lastning.

Lycka till med bilköpet!

fast bmws awd system innan typ04-05 när xdrive kom suger ju åsnek*k sämsta jag varit med om :p haha tex så klena drivaxkar att 330d e46orna drar sönder drivaxlarna osv orginal

men vicosystemen e underskattade


Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 februari 2013
#32
BOLIN_ skrev:
Denniz_ skrev:
AWD på volvos tidiga språk heter FWD... Deras fyrhjulsdrift system suger verkligen innan -04? om jag minns rätt. Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar.

I mina ögon så kan man lika gärna köpa en fwd volvo.

Eller om man vill ha riktig fyrhjulsdrift är gamlare audi, bmw eller alla former utav subaru vägen om man vill ha en familjebil med 4wd.

Om nu skippar 4wd snack.

De är ju en 850 så de är ju bara att söka på tips till en sån. Allt styrs i princip med chip.

När jag läser detta blir jag ärligt talat förbannad. Har man så jävla dålig koll, då ska man ge fan i att kommentera.

När du skriver "Deras fyrhjulsdrift suger verkligen innan -04?", har du ens kört en gammal AWD?


"Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar."

Återigen har du fel. Det sitter en diffbroms i bakaxeln som ska låsa i hastigheter upp till 40km/h, denna försvann när nya V70XC kom 01. Sedan kan jag berätta för dig att Haldex bygger på samma princip som viskon, dvs att skicka mer kraft bakåt när den behövs. Viskon gör det "hydrauliskt" genom att en silikonolja i viskodiffen tjocknar när framhjulen snurrar snabbare än bakhjulen, då trycker den ihop lameller och därmed successivt driver mer bak ju tjockare oljan blir. Haldexen sköter oljetrycket med en pump som trycker ihop lamellerna, detta gör den när datorn i bilen känner av att framhjulen spinner, detta system kan skicka bak 100 procent av drivningen om det är ren i under framhjulen.
Anledningen till att man kör med dessa system är för att få ner bränsleförbrukningen och det blir en stor skillnad. 

Förövrigt kan jag även berätta för dig att även BMW använder detta system på sina gamla IX-system nu pratar vi årsmodell 96 och tidigare.


Till TS, provkör en 855 AWD, känn så att den verkligen driver på alla fyra, gör den inte det kan de vara antingen vinkelväxeln eller viskon. Den första är inte så dyr att laga även om man gör lagningen/bytet på Volvo, däremot är viskon en dyrare historia, den kostar nämligen 12000kr plus moms på Volvo och det är utan montering. Dessutom så ska du kolla nivomaterna bak, de har en förmåga att bli dåliga med åren och då blir baken hängig och sjunker ihop vid lastning.

Lycka till med bilköpet!

Exakt man blir förbannad när det bara är rabbel utan grund man läser...
Dom driver jävligt fint bak när det behövs och systemet är helt.

Tänkte dock rätta dig och berätta att V70XC 2001 och 2002 innan Haldexen kom har med slungdiff i bakaxeln.
Senast redigerat av Busgrabb (28 februari 2013)

Autotech

2 763 Inlägg
28 februari 2013
#33
Busgrabb skrev:
BOLIN_ skrev:
Denniz_ skrev:
AWD på volvos tidiga språk heter FWD... Deras fyrhjulsdrift system suger verkligen innan -04? om jag minns rätt. Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar.

I mina ögon så kan man lika gärna köpa en fwd volvo.

Eller om man vill ha riktig fyrhjulsdrift är gamlare audi, bmw eller alla former utav subaru vägen om man vill ha en familjebil med 4wd.

Om nu skippar 4wd snack.

De är ju en 850 så de är ju bara att söka på tips till en sån. Allt styrs i princip med chip.

När jag läser detta blir jag ärligt talat förbannad. Har man så jävla dålig koll, då ska man ge fan i att kommentera.

När du skriver "Deras fyrhjulsdrift suger verkligen innan -04?", har du ens kört en gammal AWD?


"Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar."

Återigen har du fel. Det sitter en diffbroms i bakaxeln som ska låsa i hastigheter upp till 40km/h, denna försvann när nya V70XC kom 01. Sedan kan jag berätta för dig att Haldex bygger på samma princip som viskon, dvs att skicka mer kraft bakåt när den behövs. Viskon gör det "hydrauliskt" genom att en silikonolja i viskodiffen tjocknar när framhjulen snurrar snabbare än bakhjulen, då trycker den ihop lameller och därmed successivt driver mer bak ju tjockare oljan blir. Haldexen sköter oljetrycket med en pump som trycker ihop lamellerna, detta gör den när datorn i bilen känner av att framhjulen spinner, detta system kan skicka bak 100 procent av drivningen om det är ren i under framhjulen.
Anledningen till att man kör med dessa system är för att få ner bränsleförbrukningen och det blir en stor skillnad. 

Förövrigt kan jag även berätta för dig att även BMW använder detta system på sina gamla IX-system nu pratar vi årsmodell 96 och tidigare.


Till TS, provkör en 855 AWD, känn så att den verkligen driver på alla fyra, gör den inte det kan de vara antingen vinkelväxeln eller viskon. Den första är inte så dyr att laga även om man gör lagningen/bytet på Volvo, däremot är viskon en dyrare historia, den kostar nämligen 12000kr plus moms på Volvo och det är utan montering. Dessutom så ska du kolla nivomaterna bak, de har en förmåga att bli dåliga med åren och då blir baken hängig och sjunker ihop vid lastning.

Lycka till med bilköpet!

Exakt man blir förbannad när det bara är rabbel utan grund man läser...
Dom driver jävligt fint bak när det behövs och systemet är helt.

Tänkte dock rätta dig och berätta att V70XC 2001 och 2002 innan Haldexen kom har med slungdiff i bakaxeln.

Ja, det är något som gör mig riktigt irriterad.

Tack för rättelsen, då hade jag fel info om det!

Volvo - For Life


Sök