2672
Sök

material till låda och kablar?

91 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
Tjena

Har investerat en bas och de står i manualen att man borde använda sig av MDF skiva.. Vad blir de för skillnad ifall jag ska bygga med en vanlig spån skiva? Kan man modifiera de genom att bygga lådan lite annorlunda?

Sedan gällde de lite ström kablar.. MDS kablar är ju jätte dyra till skillnad från vad som finns på biltema..  När man tittar på bilderna så är de ganska tydligt att de är av olika material. Är de någon som har gjort mätningar och jämfört?   Med en högre resistance på ström kablarna, hur påverkar de steget?

MvH Benny
Senast redigerat av bennyktm89 (5 april 2007)

egen företagare
630 Inlägg
5 april 2007
du ska ha så grova kablar som möjligt, så du kan mata steget med maximalt med ström.

Mdf är mycket stummare än spån, spån spricker ju om du bara blåser på det...

läs mer på sportbilen.se...

91 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
Tror du att de spricker med ett steg på 400wrms?    Sedan de där med sidan då gav, ska jag läsa på de forumet då? hittar inte

494 Inlägg
5 april 2007
mdf är att föredra spån skivan slår sig av fukten i bilen och spricker om du skruvar i den:P
de stora skillanden på dyra kablar och billiga är
antalet trådar en dyr kabel har massa små tunna kablar vilket gör den mjukare att arbeta med. mot en billig som har färre tjocka trådar.
och sedan är de utseended som skiljer:P

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

4 554 Inlägg
5 april 2007
varken mfd eller spån tål fukt något vidare mdf spricker isär i tjochled och möglar gärna, spån eller de grövre osb är tåligare för fukt då det är större spån i materialet, sen om hårdheten så är spån hårdare än mdf så bygger du en låda i mdf får du garanterat ha mer stag, om den är stor, låter ju som spånskivan har mängder med fördelar men ska man göra de snyggt så är mdf bättre, de har en slätare yta som gör att man med mindre jobb lätt kan lacka på den vilket inte spånskivan är. sen har de olika typerna olika egenresonaner men de är jag osäker på själv hur de fungerar. men som sagt ta de du tycker är bäst för dej själv föredrar jag mdf det är lätt å arbeta med inga fliser och skit och fina släta ytor.

de här med kablar: strömkabeln kan du ta vilken du vill bara den är såpass grov så den leverarar tillräckligt med ström till steget, lågnivån är att föredra en lite dyrare kabel än en billig dels för störningskydd och dels för de faktisk märks, visst dyraste behöver man kanske inte ha men man behöver inte ta den billigaste heller.

rätta mej gärna om det är nått ni inte håller med om;)

91 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
a okey...  En sak till, är de vetigt att måla lådan invändigt för att få den tät?

4 554 Inlägg
5 april 2007
limma alla vinklar som ska skruvas så e de lugnt, du kan eftertäta i låtan med silicon eller lim

förborra alltid för skruvarna och försänk

550 Inlägg
5 april 2007
Spån har egenresonans högre upp i registret än vad man brukar spela med en bas. MDF måste stagas den har egenresonans i basregistret. Annars är där ingen större skillnad. Jag har alltid byggt i spån och mina lådor har alldrig gått isönder eller möglat. Den bas jag har ny ger jag 12oow RMS och den håller ännu.

91 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
The_Dude skrev:
Spån har egenresonans högre upp i registret än vad man brukar spela med en bas. MDF måste stagas den har egenresonans i basregistret. Annars är där ingen större skillnad. Jag har alltid byggt i spån och mina lådor har alldrig gått isönder eller möglat. Den bas jag har ny ger jag 12oow RMS och den håller ännu.

Så med MDF så kommer det att mulra mera eller?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
6 april 2007
Spån - Svårare att jobba med men kväver mindre stag (sliter lite mer på verktyg)
MDF - Lättare att jobba med men kräver mer stag och har egenresonans i basregistret.

Ingen av de matrialen möglar om man har det i en vattentätt bagagelucka, om man inte har en vattentät backlucka så ska man fan inte ha basar slutsteg och baslåder dära.

Själv föredrar jag spån eftersom det är mindre tjorv med det och dessutom kostar helften så mycket, skitsamma att det lsiter lite mer på ett sticksågsblad, det är marginellt hmm

Kablar, köp en bra signalkabel (mest troligen lite dyrare). Köp så tjocka kopparkablar du kan till dina högtalare och slutsteg. KOPPAR=KOPPAR vilket finns i alla kablar, enda skillnaden är mångden småtrådar av koppar som finns i kablarna men kablarna i sig leder EXAKT lika bra med ström så även i fall ena kabeln kostar 3ggr så mycket så är enda skillnaden priset. Mer trådar gör att man kan böjja på kabeln mera och med andra ord blir det lite lättare att andvända sig av vid instalation men det går minst lika bra och andvända samma kablar man drar el i hushåll som bara har en enda koppartråd i sig, lite bökigare bara att få den på plats.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Sök