2826
Sök

V70R awd-98 Felkod EFI-231

414 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjena.

Motorelektronik lampan har tänts. Har släkt den flera gånger men den tänder sig igen vid landsvägskörning.
Felkoden jag får är EFI-231 long term fuel trim part load.

Vilket kan vara massa fel.

Felkoden dök upp efter jag hängt upp avgassystemet då ett fäste hade gått av och även bytt bromsslang.
Kan det vara det?


Bränslemätaren fungerar endast mellan 20-45liter. Vid 20 liter dör bilen.
En snabbkoppling på Ejektorpumpens ingång kan man snurra lite är denna boven tro? Bilen läcker ingen soppa.

Har sprayat alla vacuum slangar jag hittat med startgas Inkluseve slangen som går in insuget, dock ej tryckrören när jag tänker efter. Men motorn ändrade ej varvtal. Var sitter magnetventilen?

jag stod med huvudet ner under huven och varvade lite 2500-3000varv max och wastegateklockan rörde sig inte.

Dock när jag kör så hör man dumpen.


Sökt och sökt men alla säger tjuvluft eller lmm, men tomgången är fin. Kallstart ligger den på 1100 rpm och varm 850-900 rpm. Den svajar inte.


Fram med alla ideer ni har !

Mvh

EDIT: Gick ut och skruvade loss lite plast och sprayade på alla slangar jag såg, tänkte ochså kanske är lmm så drog ur kontakten när bilen var igång, ingen skillnad över huvudtaget. Kanske är lmm då?smile Hur testar man det?

Bilen går lika bra innan lampan tänts som den gör när den lyser.
Senast redigerat av Ankmeister (5 mars 2013)


3 860 Inlägg
5 mars 2013
#2
Om du inte märker någon skillnad alls när LMM är urkopplad så kan det mycket väl ligga något lurt där, men du borde kanske fått en annan felkod av det ?
Senast redigerat av spokenratt (5 mars 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

414 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#3
spokenratt skrev:
Om du inte märker någon skillnad alls när LMM är urkopplad så kan det mycket väl ligga något lurt där, men du borde kanske fått en annan felkod av det ?

Ska läsa ut felkoderna på jobbet sen. Se om det dykt upp någon ny.

Kan man mäta med multimeter om lmm är kass?


3 860 Inlägg
5 mars 2013
#4
Om du haft ur Lmm så bör du ha fåt felkod på den även om den skulle vara hel. Men, annars brukar det vara strul med den ifall man inte märker någon skillnad när den är in eller urkopplad.

Men den felkoden du hade innan har jag noll koll på!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

414 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#5
spokenratt skrev:
Om du haft ur Lmm så bör du ha fåt felkod på den även om den skulle vara hel. Men, annars brukar det vara strul med den ifall man inte märker någon skillnad när den är in eller urkopplad.

Men den felkoden du hade innan har jag noll koll på!

Bilen är steg3 chippad sedan ny och orginal filter så kan inte ha något med det att göra?


3 860 Inlägg
5 mars 2013
#6
Borde det inte tycker jag...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

414 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#7
spokenratt skrev:
Borde det inte tycker jag...

på 22800 mil har den inte krånglat då jag känner 1 ägaren och jag är andra



Edit. Byter oljan idag då detta kan hända om oljan är förorenad. Och det behövs. Tog bort ena tryckröret som går från ic till spjällhuset, vart lite olja där. Är det normalt ? vevhusventilationen släpper väll ut lite?smile
Senast redigerat av Ankmeister (5 mars 2013)



Sök