2964
Sök

Söker hjälp med basbygge!

28 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Hej!

Jag har en v70n som jag tycker gjort sitt i ljudväg då en 6,5" i höger bakdörr låter illa. Systemet som sitter i nu är stora ljudpaketet (helt original). Jag tycker även att det låter dåligt när man spelar på hög volym, då basen i ljudet "inte orkar".

Jag är helt ny och okunnig inom ämnet basar, baslådor, slutsteg och allt vad som hör till. Jag söker eran hjälp för att få tips och råd, vore väldigt tacksamt om ni hjälpte mig!

---------------------------------------------------------------------------------------------
Det jag vill ha reda på vad jag ska köpa är:

* Märke och storlek på bas(ar).
* Vilket slutsteg som passar till.
* Typ av baslåda, rör eller slot port?
* Mått och volym på baslåda.
* Material till lådbygget.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Bil: Volvo v70n -00
Typ av musik: Hardstyle, House och Dubstep
Max budget: 6500:- (Bas, slutsteg och kablar. Materialet till lådan får en egen budget)

Min bror är utbildad snickare och har det som yrke så han behöver bara en ritning och mått på baslådan så fixar han den åt mig.

Har även beställt hem denna stereo (2013-03-03): http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kdc-6051u.html

Min plan är att flytta bak mitt nuvarande framsystem bak och köpa nytt fram. (OBS, detta är inte med i budgeten).

Lägg till om jag missat något viktigt som ni tycker ska vara med.

MVH Niklas
Senast redigerat av nikkepersson (3 mars 2013)

1 727 Inlägg
3 mars 2013
Jag säger bara: grymt utförligt frågat! wink

Pierre(tips från mig kanske kommer) smile

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 727 Inlägg
3 mars 2013
Slutsteg: Gladen 1000c1, spec. LÄNK
Bas: Gladen SQX12", spec. LÄNK
Basreflexlådan(i pdf:n) på 50 liter, 4" rör. Låda i MDF.

Dom 6500:- går åt precis!

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (3 mars 2013)

2 712 Inlägg
4 mars 2013
Pierre: du bör nog se över länkarna.. fungerar ej för mig i Chrome, eller firefox, blir att den laddar hem nån länk som den sedan fråga vilket program den ska öppna med..

Dessutom ville han väl ha Kablarna med i dem 6500?

säger dessutom som Pierre, väldigt bra uppdetaljerat!
Mvh

Plötsliga stoppet är det som dödar..

309 Inlägg
4 mars 2013
amoreex skrev:
Pierre: du bör nog se över länkarna.. fungerar ej för mig i Chrome, eller firefox, blir att den laddar hem nån länk som den sedan fråga vilket program den ska öppna med..

Dessutom ville han väl ha Kablarna med i dem 6500?

säger dessutom som Pierre, väldigt bra uppdetaljerat!
Mvh

Det är pdf filer, därför man måste ladda ner dem och öppna den i t.ex. adobe reader.

Grejerna Pierre tipsade om har jag inte hört så mycket om. Någon mer som har erfarenhet av dessa grejer?

1 727 Inlägg
4 mars 2013
Har man uppdaterad Adobe så VIPS! kan man läsa utan att ladda ner. wink

(ville länka pdf för info, inte direkt till produkt i shop för "påträngande sälj", det får andra hålla på med)

Pierre

28 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Jag löste det och kunde läsa specifikationerna!

Tack Pierre, alla tips uppskattas då det kan vara bra att jämföra lite plus att jag lär mig nya saker smile

/ Niklas
Senast redigerat av nikkepersson (4 mars 2013)

28 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
http://www.dbakuten.se/produktvisning/? … TUNo1fOznZ

Jag sitter och lurar på detta steg, vad säger ni?

/ Niklas

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 mars 2013
nikkepersson skrev:
http://www.dbakuten.se/produktvisning/?item=prod_prod-s1%2F2030&group=prod_prod_grp-s1%2F2187#.UTUNo1fOznZ

/ Niklas

Har haft ett, duger, kommer inte köpa ett nytt!

610 Inlägg
5 mars 2013
Nitromast skrev:
nikkepersson skrev:
http://www.dbakuten.se/produktvisning/?item=prod_prod-s1%2F2030&group=prod_prod_grp-s1%2F2187#.UTUNo1fOznZ

/ Niklas

Har haft ett, duger, kommer inte köpa ett nytt!

Antar att den duger pga den lite sämre ljudkvaliten än va du kräver.

om du inte har lika skyhög standard på ljudqvalite så är det ett bra steg som lämnar fint med effekt/krona.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 mars 2013
Är du rädd för begagnat? Du får grymt bra saker, för halva priset! Tänk dig, du får dubbelt så bra saker, för samma pris som om du skulle köpt nytt.
Jag köper bara begagnat inom billjud. Grät nästan nu sist jag beställde nytt framsystem för att jag var tvungen att köpa nytt iochmed att det finns inte ute begagnat.
Samma SPL steg som du länkade får du för runt 1500:- på begagnat marknaden.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

28 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Är du rädd för begagnat? Du får grymt bra saker, för halva priset! Tänk dig, du får dubbelt så bra saker, för samma pris som om du skulle köpt nytt.
Jag köper bara begagnat inom billjud. Grät nästan nu sist jag beställde nytt framsystem för att jag var tvungen att köpa nytt iochmed att det finns inte ute begagnat.

Nej absoult inte! Jag letar runt smile

/ Niklas

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 mars 2013
nikkepersson skrev:
Thunderbird88 skrev:

Nej absoult inte! Jag letar runt smile

/ Niklas

Vad bra! För blocket samt på köp/sälj delen på www.bilstereoforum.se är där man hittar fint skit! smile Fått tag i nästan allt mitt på Bilstereoforum.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Sök