3507
Sök

D24, får ej loss remhjulet/skivan, tips?

43 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
hejsan ska renovera d24an lite så behöver ha loss remhjulet som sitter på vevaxeln för att kunna byta kamrem osv. Muttern som håller fast remhjulet sitter ngt kopiöst, mutterknack orkar inte, har testat med o lägga i 4an o stå på bromsen medans en drar med en fast hyllsnyckel med ett järnrör på cirka 1-1,5m o de går inte verktygen går sönder ist o de e riktiga vertyg. Skulle gärna vilja ha tips o bra tekniker osv, känns ju surt o byta block pga. remhjulet. MVH tack på för hand!

341 Inlägg
6 mars 2013
värm den lite innan, använd dragskaft, lägg mot balken å kör på startmotorn

64 Inlägg
6 mars 2013
A-Green skrev:
hejsan ska renovera d24an lite så behöver ha loss remhjulet som sitter på vevaxeln för att kunna byta kamrem osv. Muttern som håller fast remhjulet sitter ngt kopiöst, mutterknack orkar inte, har testat med o lägga i 4an o stå på bromsen medans en drar med en fast hyllsnyckel med ett järnrör på cirka 1-1,5m o de går inte verktygen går sönder ist o de e riktiga vertyg. Skulle gärna vilja ha tips o bra tekniker osv, känns ju surt o byta block pga. remhjulet. MVH tack på för hand!

De är alltid så, kör med gassvetsen å sen dra med långt dragskaft.

43 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
joo de har jag funderat på men e rädd att packboxen går när man värmer

22 Inlägg
6 mars 2013
De är bara att ta i !! näe gör inte de för då går den av, Det gjorde den nämligen för mig! drog med 2 meter järnrör sen gick den av... sen blev de vevaxel byte smile men bara värm försiktigt och segdra så borde den släppa.. om den ens släpper smile

43 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
haha ofyfan de e ja inte sugen på att göra smile tack för tipset får ta o värma då verkar ju va enda lösningen hehe smile

MolnbyPerformance
365 Inlägg
6 mars 2013
körde ett dragskaft mot balken till höger sida om man står framför bilen sen på med startmotorn smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

22 Inlägg
6 mars 2013
tänk på att om du redan har hakat av kamremmen så får du inte snurra på svänghjulet då kan kolvarna mosa ventiler.. jag byggde bara en hylsa o stoppade i svänghjulet sen krafthylsa på det, då kunde ja hålla imot samtidigt som ja drog.. den delen av bulten jag fick ut va full av loctite så det är dom vel kanske orginal kan ja tro

43 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
tack för tipsen smile

64 Inlägg
7 mars 2013
Byt packboxen när du ändå har borta remskivan!billig och lättbytt^^

43 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
ja de e inte krångligt o byta de asså?smile

341 Inlägg