2972
Sök

HJÄLP!!!! Vxllåda på Saab 9000 sitter fast

773 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
Hejsan nu till mitt problem sitter 2 utgående vad ska man säga styrbrickor, och dem sitter bokstavligen som STEN. Finns det något man kan göra utan att värma upp det????
Hjälp uppskattas då jag inte har råd att lämna in den på verkstad.

Obs Alla skruvar är borttagna har efterkollat ca 10 gånger alla 6 skruvar som sitter i anknytning till lådan är borttagna, har kommit så långt nu att det är bara att dra ut lådan men där sitter vi fast:S

149 Inlägg
12 mars 2013
bara o tvinga in nått emellan o bryta lite här o var så brukar dom släppa smile

#SwedenRing

773 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
Bjacke skrev:
bara o tvinga in nått emellan o bryta lite här o var så brukar dom släppa smile

Trodde jag med och nu har jag en spricka i ena fästesinpunkten, dock sitter där ingen skruv men ska ta plåten från donator bilen. Men vi har testat tagit spännband som vi fast på en bil och spännde så passa att motorkuddarna hade tagit skada om vi fortsatt, så något mer tips?

149 Inlägg
12 mars 2013
hm.. eftersom att du har lossat alla 6 bultar så är lite lätt våld enda sättet. det du kan göra är att "småknacka" med en hammare/slägga runt hela sprängkåpan om den har satt sig såpass..
om man knackar o bryter lite så brukar de släppa smile

#SwedenRing

773 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
Bjacke skrev:
hm.. eftersom att du har lossat alla 6 bultar så är lite lätt våld enda sättet. det du kan göra är att "småknacka" med en hammare/slägga runt hela sprängkåpan om den har satt sig såpass..
om man knackar o bryter lite så brukar de släppa smile

har förbövelen forserat in en huggmejsel "BRED" och inte fan rör de skitet sig en cm funderar skarpt på att få den rullande och få in den till en verkstad och betala för att dem ska få dit möget. Sen känns det skit för allt har gått som en dans ändå tills alla skruvar vart lösa och vi skulle lyfta ur lådan:S

149 Inlägg
12 mars 2013
varför ska lådan bort ?.. kopplingsbyte ?...

det är ju lite svårt att värma runt där. men ja.. banka. bryta vålda. det brukar lösa saken tongue.
sjöbo är ju inte runt hörnet direkt.. annars hade jag kunnat kika på skiten..

#SwedenRing

4 670 Inlägg
12 mars 2013
Låter som ni glömt lossa något!

Lossat växelföraren?

Sänk subframen?

Lossat delningsplåten mellan motor o växellåda?

Har den rört sig nått lådan? Tar inte emot vid bromsbehållaren något?

Lufter ni lådan i bakkant när ni försöker dra ut den?
Senast redigerat av mickius (12 mars 2013)

773 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
mickius skrev:
Låter som ni glömt lossa något!

Lossat växelföraren?

Sänk subframen?

Lossat delningsplåten mellan motor o växellåda?

Har den rört sig nått lådan? Tar inte emot vid bromsbehållaren något?

Lufter ni lådan i bakkant när ni försöker dra ut den?

Han som hjälper mig har bytt låda 4 gånger och gjort samma procedur som på hans har kollat alla möjliga skruvar, allt är löst. Vi tror dock det är dem därande ut stickande hyls liknande skenor som typ ska guida lådan har ärgat fast eller något då det är vid dessa 2 punker lådan inte släpper men över allt annars, och ang lyfta lådan vi kör med att en lyfter åvan ifrån och en drar borde ju göra sitt:S

773 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
Bjacke skrev:
varför ska lådan bort ?.. kopplingsbyte ?...

det är ju lite svårt att värma runt där. men ja.. banka. bryta vålda. det brukar lösa saken tongue.
sjöbo är ju inte runt hörnet direkt.. annars hade jag kunnat kika på skiten..

jo det är ju några mil får iaf tackat för svaren jag fått får väl ut och mörda skiten imorgon:S

4 670 Inlägg
12 mars 2013
Om ni verkligen allt är lossat så ska det bar vara o ruska lådan/bända lite med brytjärn så ska den lossa.

Se till att lådan är rak med motorn när den dras ur så inte axeln hänger inne i motorn.

773 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
mickius skrev:
Om ni verkligen allt är lossat så ska det bar vara o ruska lådan/bända lite med brytjärn så ska den lossa.

Se till att lådan är rak med motorn när den dras ur så inte axeln hänger inne i motorn.

Vi har redan gjort denna prosedur i 2 timmar sen gav vi upp och nu ska jag ringa runt lite imorgon och se ifall dem kan tipsa om något. Annars blir det att sätta på subben igen och ta den på trailer och köra in skitet till min mekaniker så får dem försöka, så tar dem itu något får dem pröjsa:P

4 670 Inlägg
12 mars 2013
Men är alla bultar lösa?

Startmotorn lös?
Bultarna till plåten mellan v-låda - Motor
Växelförare?
Växellådsfäste?
Subframe nere?

Om ALLT är borta så borde den lossna relativt enkelt med o bara rycka bända lite!

773 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
mickius skrev:
Men är alla bultar lösa?

Startmotorn lös?
Bultarna till plåten mellan v-låda - Motor
Växelförare?
Växellådsfäste?
Subframe nere?

Om ALLT är borta så borde den lossna relativt enkelt med o bara rycka bända lite!

Det enda jag kan notera som inte är löst på rak hand är startmotor subben ligger nere och inväntar tvätt och lite ny färg, likaså med länk armen. Är det möjligt då vi plockade andra lådan från donatorbilen utan att skruva av startmotor är det olika från 95 till 97?

4 670 Inlägg
12 mars 2013
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=896123

Hoppas bilden förklarar smile

Så ut o kika och återkom!

773 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
mickius skrev:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=AxlSam&image=896123

Se där kan det vara så äckligt enkelt att vi glömt 2 skruvar. Men hur förklarar du att vi fick av den andra lådan på donator bil modell 95 utan att ta av startmotor? Blir lite konfundersam

4 670 Inlägg
12 mars 2013
Sitter plåten kvar på den?

773 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
mickius skrev:
Sitter plåten kvar på den?

om du menar skyddsplåten som sitter längst ner så är svaret nej

773 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
mickius skrev:

Återkommer med ett svar efter provtitt och visst fan ska den bult jäveln skruvas av blir och meckla sig in där på något sätt:P

4 670 Inlägg
12 mars 2013
silversnurran skrev:
mickius skrev:

Återkommer med ett svar efter provtitt och visst fan ska den bult jäveln skruvas av blir och meckla sig in där på något sätt:P

Du ser allt var inte lossat wink Är 2 bultar som håller fast startmotorn

773 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
mickius skrev:
silversnurran skrev:
mickius skrev:

Du ser allt var inte lossat wink Är 2 bultar som håller fast startmotorn

Helt sinnes roligaste var att vi har typ tittat på dem sedan vi börja men tänkte att den "brukar" ju inte ha inverkan:P men tji fick vi. Tack iaf för att du har räddat Elmia för mig, hade fan inte haft råd om jag skulle behövt lämna in bilen

Sök