jonTe skrev:
Med den "meritlistan" klarar du nog ett kopplingsbyte utan större problem.
Det finns några luringar på en 9-3 samt att du måste ha 2 specialverktyg.
Verktyg1) Något att hänga upp motorn i. IOM att du skall lossa hela subframen som motorn står på måste den stöttas upp på något sätt. Jag tog en 4kantsprofil och la den tvärs över så den låg på rambenen. I denna en avgasklämma så man kan spänna upp motorn mot balken.
2) Centreringsdorn till lamellen. När tryckplatan är lös ligger lamellen inte centrerat mot svänghjul/tryckplatta, man måste stoppa i ett centreringsdorn.
Detta dorn skall ha en diameter som passar i svänghjulet och titter sajt mot lamellen. Finns riktiga att köpa på SAAB ellerså svarvar man ett eget eller som jag gjorde något tillfälle, eltejpade upp en passande hylsa till rätt dimensioner.
Luringar• Få bort styrleden från fjäderbenet. Kan sitta något jävulskt, jag slog sönder min styrled fullständigt......Får man inte bort den har man 1: för liten hammare 2: är för klen.
• Lufta kopplingen. Luftnippeln sitter jäkligt dumt så rör man slaven när man hänger tillbaka lådan finns det risk för att man suger in luft i slaven.
Jag tycker det funkar bäst att "tramplufta" på gammalt hederligt vis och sedan vaccumsuga behållaren. Finns hi-techutrustningar till detta men
Luftman från Mekonomen fungerar bra som du kopplar till insuget och använder motorns undertryck som vaccumpump.
• 2 skruvar i subframen. Uppe i karossen sitter de 2 muttrar som du inte kan se eller hålla imot.I dessa skall det skruvas 2 skruvar. Börjar muttrarna att snurra är det jobbigt. Mutterknackoch att bryta subframen nedåt samtidigt som du drar skruven kan hjälpa.
Lycka till