3891
Sök

Dumpventil till volvo v40 t4-98

22 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#1
tjenare, skulle somsagtvilja skaffa mig en dumpventil till min v40.
jag har läst en massa trådar men jag förstår fortfarande inte riktigt vad jag behöver och hur det ska göras, så därför frågar jag er som kan det.

en lista på vad jag behöver till min bil skulle hjälpa stort, jag sitter och letar på ridetech.se så om ni/du har tråkigt kan ni länka prylarna jag behöver.

jag är då sugen på dumpventilen RTR extreme BOV07

mvh Linus

Diagnostekniker
2 711 Inlägg
24 februari 2013
#2
Hej.

Kör inte med öppen dumpventil på dessa motorer, det blir bara problem.
Men om du nu vill ha det ändå så behöver du detta :
http://www.ridetech.se/dumplock-mitsubishi/9404-0
http://www.ridetech.se/rtr-extreme-bov05/9002-0
http://www.ridetech.se/25-t-kors-for-sl … mm-/9409-0 (Tryckrör mellan IC och spjäll har en innerdiameter på 51mm)
En liten silikonslang att sätta imellan T-röret och dumpen.
Ett par slangklämmor.

Men som sagt så blir det bara problem med öppen dump.

Mvh
Senast redigerat av Jesper328 (24 februari 2013)

Up the RA

1 893 Inlägg
24 februari 2013
#3
Volvos motorer mäter luftmängden med en luftmasse mätare. (Förkortat LMM)
LMM mäter hur mycket luft som fins i systemet, bilens dator (Förkortas ECU) talar om för insprutningen hur mycket soppa som skall in för att matcha luftmängden.

Nu...!
Om du monterar en öppen dump, släpper du ut luften som LMM mätt upp.
ECUn tror att luften är kvar i systemet och laddar på med soppa för den mängden luft.
Resultatet är en för fet bränsleblandning. Det slår ut katalysatorn, motorlampan tänds och du har problem. Var god öppna plånboken.!

Om du vill ha lite dumpljud, så är enklaste sättet att:
1. öppna luftburken
2. plocka bort allt skumgummi där inne. (Ljuddämpning)
3. montera ett öppnare filter. typ K&N eller nått. (Det är dessutom tvättbart, så det blir det sista filtret du behöver köpa.)

Bara att ta bort skumgummit, gör mest för ljudet.

Man kan också plocka bort hela burken och montera ett öppet, koniskt filter.
Jag rekommenderar dock inte det. För då kommer motorn suga i sig varmare luft, från motorrummet.
(Original luftburken tar in luften från längst fram, inte från motorrummet.)

Original luftburken funkar en bra bit över 300 hästar...
Senast redigerat av Kristian_V (25 februari 2013)


1 893 Inlägg
24 februari 2013
#4
För att det skall fungera optimalt med en öppen dump, måste motorns ECU räkna soppa mängden på annat sätt!
Oftast genom att mäta trycket i insuget. De som trimmat sina X40 med andra insprut, väljer oftast ett som mäter trycket i insuget, då fungerar det alldeles utmärkt med öppen dump.

Dumpen släpper ut luften, trycket i insuget sjunker, ECU anpassar soppa mängden efter den nya förutsättningen.

Din V40 har en åter cirkulerande dump.
Mao. den släpper ut luften från trycksidan precis som en öppen dump. Med den lilla skillnaden att luften inte släpps ut på gatan, utan bara runt till insugsidan igen. Innanför luftfilter och LMM, som ju då INTE mäter upp luften från dumpen en gång till...


22 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#5
okey, tack för varningen, vad vet du om hydrida dumpventiler då ? de ska ju vara 100 % säkra och passar de dumplocket till min original ?

mvh

Diagnostekniker
2 711 Inlägg
24 februari 2013
#6
Med en hybridventil så får du bara en mindre fet bränsleblandning jämfört med vad du skulle få med en atmosfärisk när du släpper gasen.
Och då betyder ju inte en mindre fet blandning att det är en bra blandning.
Dumplocket passar på din turbo.
Plus till Kristian_V också för en väldigt bra beskrivning.

Mvh

Up the RA

904 Inlägg
24 februari 2013
#7
Har kört 7år med öppen dump på min 850 har perfekta avgasvärden på Bilprovningen :-)

AUTOTECH S60 power

1 893 Inlägg
25 februari 2013
#8
ohlsander skrev:
okey, tack för varningen, vad vet du om hydrida dumpventiler då ? de ska ju vara 100 % säkra och passar de dumplocket till min original ?

mvh

Jag förklarade i tidigare poster, hur det fungerar i din bil...
En hybrid (Som Jesper328 skriver) släpper fortfarande ut uppmätt luft.
Det blir mindre fel, men fortfarande fel !!!

Blyfot_Racing skriver att han har perfekta avgasvärden. Bara att gratulera.

Kanske får du också perfekta avgasvärden? Vad vet jag!
Men en sak vet jag! Ett pysande ljud varje gång du släpper gasen, får inte bilen att gå fortare. Och det blir inte en Lamborghini för det. Det är en Volvo, inte en tjej-magnet! big_smile


Byt till öppet filter och ta bort isoleringen i luft burken, så får du skapligt med dump-ljud!
Ju mer du laddar, desto mera ljud blir det...
Eller byt till en valfri öppen dump och förbered dej på vissa komplikationer.

Hur du än gör, lycka till !


904 Inlägg
25 februari 2013
#9
Om bilen är en brud magnet eller inte beror la på vem det ä som kör ;-)

AUTOTECH S60 power

1 893 Inlägg
25 februari 2013
#10
Jo, det fins ju "brudar" som gillar volvo också! smile

Jag har skapligt dump ljud i min, släpper man gasen från +1,4 bar, låter det en hel del.
Men folk vrider ju inte nacken ur led, för att se vad som kommer för det !
(Jag har original luftburk rensad på ljud dämpning, plus ett K&N filter.)


Diagnostekniker
2 711 Inlägg
25 februari 2013
#11
Rätta mig om jag har fel men man får även en längre spool-up på turbon också vilket försämrar prestandan om man inte kör karateväxlingar.
Och som sagt, fräsiga dumpventiler hör absolut inte hemma på en original Volvo... smile
Ta och köp dig en chiptrimning istället och rensa luftburken.
Du får ett härligt dumpljud plus att bilen går fan så mycket bättre.
Win/Win situation enligt mitt tycke i alla fall. smile

Mvh

Up the RA

Forummoderator
26 342 Inlägg
15 mars 2013
#12
ohlsander skrev:
De är ju så att jag kör en V40 t4 fas 3 så jag tänkte bara rädda turbon som många skriver om ;-)

Du har redan en dumpventil orginal som gör jobbet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

22 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#13
Sant men hört rekommendationer om att skaffa en öppen

Diagnostekniker
2 711 Inlägg
15 mars 2013
#14
Om det skulle vara så så skulle Volvo köra med atmosfäriska dumpventiler original.
Om du vill spara på turbon så är det bara att låta bilen stå och gå på tomgång i cirka en minut före du stänger av den.

Mvh

Up the RA

904 Inlägg
15 mars 2013
#15
Jesper328 skrev:
Om det skulle vara så så skulle Volvo köra med atmosfäriska dumpventiler original.
Om du vill spara på turbon så är det bara att låta bilen stå och gå på tomgång i cirka en minut före du stänger av den.

Mvh

Jag brukar även låta bilen stå en minut innan jag kör iväg

AUTOTECH S60 power

243 Inlägg
15 mars 2013
#16
ohlsander skrev:
tjenare, skulle somsagtvilja skaffa mig en dumpventil till min v40.
jag har läst en massa trådar men jag förstår fortfarande inte riktigt vad jag behöver och hur det ska göras, så därför frågar jag er som kan det.

en lista på vad jag behöver till min bil skulle hjälpa stort, jag sitter och letar på ridetech.se så om ni/du har tråkigt kan ni länka prylarna jag behöver.

jag är då sugen på dumpventilen RTR extreme BOV07

mvh Linus

Nu råkade du tyvärr stöta på ett ämne som inte tas upp så ofta här på Garaget.
Det finns inte så mycket information om just det här med dumpventiler här. Speciellt inte när det gäller Volvo och Saab. Dom som vill ha info om detta brukar ju alltid använda sökfunktionen så då bildas ju inte så mycket information tyvärr.

Men det var på tiden att det togs upp. Så jag tror jag talar för alla här på Garaget när jag utdelar ett STORT tack till dig för din tråd.
Senast redigerat av marcus0510 (15 mars 2013)


Sök