3145
Sök

Volvo V70 2.4t -97a Kokar, Skjuten topppackning, ingen värme i hytten.

9 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#1
Hallå ja!
Nu har jag blivit av med 850n och bytte till mig en V70 ( la givetvis pengar emellan )
Fick med en ny kylare då kylaren som satt på inte kylde mitt i, problemet var att jag inte han komma hem innan bilen kokade/gick väldigt varm.
Otroligt högt tryck i systemet, kylvätskan luktar avgaser, vattenblandad olja på oljestickan men vid övre locket.
Rök ganska bra från avgassystemen. Samt tappade allt komp så går ej starta om du ej håller emot mot det jag tror lär bli topppackningen? Eller är en v70 topp delad i 2?

Hursomhelst.
Vad skall jag göra, köpa för grejer och göra hit o dit.
Tanken är som grund att köpa Haynes gudomliga mekarbok till v70n där brukar ju de mesta finnas.
Samt införskaffa mig en topppackning.
kamrem bytt för 200mil sedan, men de va nån dåre i klassen som sa att jag skulle byta den IGEN, känns väl ganska lönlöst?
Vad har jag för jobb framför mig, o vad för grejer bör jag inhandla och vart, samt ett cirkapris?
V.13 Börjas de o riva så har några dagar på mig att införskaffa delar o lite mera kött på benen.
har skruvat endel volvo innan, men aldrig såhär nu ( Bara massa röblockare osv. ) så är inte helt inkompitent när det gäller o meka ( tror jag iallafall roll )

Edit: Fick aldrig någon värme i bilen utan bara kall ytterluft ( o de va jävligt kallt me tanke på att det utomhus var -18 då )

Hjälp uppskattas!


// PiipaZ
Senast redigerat av PipaZ (18 mars 2013)


Diagnostekniker
2 695 Inlägg
18 mars 2013
#2
Jadu... Problemet ligger nog i att din termostat har kärvat ihop.
Bara att testa med att koka den och se ifall den öppnar sig.
Sedan är det bara att byta ut den, toppackningen och olja.

Mvh

Up the RA

341 Inlägg
18 mars 2013
#3
toppackning, topplocksbultar, insugspackning, grenrörspackning, olja + filter + packning till pluggen, kylarvätska, flytande packning till ventilkåpan, dra dit nya packboxar till kamaxlarna, gör rent vevhuset när du ändå rivit allt

9 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#4
Jesper: Kanon! Tackar! smile
Robbin: Men hälften av det är bara onödigt?...


2 763 Inlägg
18 mars 2013
#5
PipaZ skrev:
Jesper: Kanon! Tackar! smile
Robbin: Men hälften av det är bara onödigt?...

Allt det är nödvändigt om du vill fixa den seriöst.

Volvo - For Life

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
18 mars 2013
#6
robbinT skrev:
toppackning, topplocksbultar, insugspackning, grenrörspackning, olja + filter + packning till pluggen, kylarvätska, flytande packning till ventilkåpan, dra dit nya packboxar till kamaxlarna, gör rent vevhuset när du ändå rivit allt

Finns inget mer att säga om renoveringen.. här står allt!  du snodde orden i munnen på mig wink

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

9 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#7
Okej, Tackar för brutalt snabba svar! Grejer beställda, får se hur jävla mycket klydd det blir o fixa det smile


341 Inlägg
19 mars 2013
#8
PipaZ skrev:
Jesper: Kanon! Tackar! smile
Robbin: Men hälften av det är bara onödigt?...

Visst kan du köpa bara hälften av grejjerna, men chansen är rätt stor att något läcker efter, har du lossat en packning som suttit där ett par år är det ytterst liten chans att den är tät när du drar ihop det igen


Sök