3917
Sök

HJELP Volvo s40 hög tomgång ca 1500 varv.och går orent

24 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
Hej jag har en S40 2,0a årsmodell 96.

jag har kört fast på felsökning med mera på egen hand men har inte kommit så varst långt med det.
Bilen tar varken olja eller kylarvatten så ingen packning kan vara gången har kört med startgas i motorutrymmet men ingen verkan där heller. Ibland när bilen är kall kan den ligga på 800-1000 varv  men när man kör mid bilen ca 1 kilometer så ligger den på 1500 varv. bilen går fett verkar det som efter som stiftena är lite blöta.

så jag tänkte kolla om det fans nån med mer erfarenheter på den fronten vad det kan tänka sig vara för fel.

Tack på förhand.

1 Inlägg
20 mars 2013
tändkablar, tändstift, fördelarlock, rotor, lmm, landan, och tomgångsmotor är mina förslag att byta eller felsöka big_smile

9 Inlägg
21 mars 2013
Är det en mitsubishi eller volvo motor?

4 822 Inlägg
21 mars 2013
Siimpee skrev:

står ju att det är en 2,0 ifrån 96 så det är volvo motor wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 624 Inlägg
21 mars 2013
Christian S skrev:
Siimpee skrev:

Är det?

Den första S40-modellen utvecklades och tillverkades i samarbete med Mitsubishis modell Carisma. Bilen ersatte Volvo 440/460-serien 7 September 1995 och tillverkades i Born i Nederländerna. Kombimodellen tillverkades under namnet Volvo V40 (se nedan). Bilen skulle från början heta S4 men namnet fick ändras sedan Audi protesterat.

9 Inlägg
21 mars 2013
Christian S skrev:
Siimpee skrev:

Oj, det såg jag inte.. tur att nån är vaken wink

9 Inlägg
21 mars 2013
careau skrev:
Christian S skrev:
Siimpee skrev:

Är det?

Den första S40-modellen utvecklades och tillverkades i samarbete med Mitsubishis modell Carisma. Bilen ersatte Volvo 440/460-serien 7 September 1995 och tillverkades i Born i Nederländerna. Kombimodellen tillverkades under namnet Volvo V40 (se nedan). Bilen skulle från början heta S4 men namnet fick ändras sedan Audi protesterat.

Ja men Mitshubitshu motorerna (GDI) är på 1.8 liter smile

1 624 Inlägg
21 mars 2013
Ah ok :

4 822 Inlägg
21 mars 2013
careau skrev:
Christian S skrev:
Siimpee skrev:

Är det?

ja det är en Volvo motor med en Renault växellåda, i början hade sug motorerna det medans turbo motorerna hade M56 men senare (tror att det va i samband med fas 2) så bytte man så att även dom fick M56 låda.

Mitsubishi motorn som sitter i S/V40 heter 1.8I och kom väll runt 00.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

24 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
t_dahlstrom skrev:
tändkablar, tändstift, fördelarlock, rotor, lmm, landan, och tomgångsmotor är mina förslag att byta eller felsöka big_smile

har typ gått igenom dom sakerna. men ikke nått där :S  men jag funderar på om det kanvara kallstartsmoton/givare att den inte går ur hellt. men vart den sitter vittifan. ;P

Sök