4244
Sök

Fråga ang automatlådorna samt AWDn i V70R 97-00 modellen!

32 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
Går i tankarna att köpa en V70R nu till sommaren, men dem flesta man hittar är ju automatlåda i samt AWD och vad jag förstått så ska AWD bara vara skit ända tills haldex kom. Det jag vill veta nu är följande...

Hur är automatlådorna i dem bilarna? bra? eller bara skräp?
Ska man satsa på manuell istället?
Hur kollar jag upp om automatlådan är dålig?
Och hur mycket effekt tål lådorna?

Nu till AWD!

Hur kollar jag upp hur AWDn i just den bilen jag ska kolla på om den mår bra?
Går det att åka AWD eller rasar det vartefter?

Kom gärna med så mycket tips som möjligt vad jag ska kolla upp vad det gäller AWDn och Automatlådan för jag har ingen erfarenhet alls av automatlådorna i dessa bilar eller hur AWDn är..

Tacksam för svar!

MVH Danne

362 Inlägg
2 april 2013
1. Lådorna är det inget fel på. Problemet är att Volvo valt att inte lägga in oljebyten i service. På yrkesfordon (polis- och taxibilar) görs det vart 6000e mil och dessa håller mycket längre. Samma låda i många andra bilar som håller bättre pga att de har oljebyten.
2. Beror på hur mycket du vill ha automat. På manuell har du en koppling som behövs bytas. En automatlåda hittar man på blocket för 2500:-
3. Den ska växla mjukt och inte dunka in lockupen. Kolla även oljan, den ska vara rödbrun, helst röd. Vanligt att man spolar lådan, går åt ca 16 liter Dexron III-olja.
4. Har sett bilar som bänkar 300 hk, men då har de extra oljekyl till automaten.

AWD har jag ingen koll på.

32 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
Okej! så då kan man säga att sålänge en automatlåda inte "slår" i växlarna och inte dunkar när jag kör kick down så ska det vara lugnt men jag ska hålla mig till oljebyte varje 6000e mil ungefär? smile

362 Inlägg
2 april 2013
Danisch skrev:
Okej! så då kan man säga att sålänge en automatlåda inte "slår" i växlarna och inte dunkar när jag kör kick down så ska det vara lugnt men jag ska hålla mig till oljebyte varje 6000e mil ungefär? smile

Ja det är min erfarenhet baserat på mina erfarenheter av 4 st 855/v70 med automatlåda.

Forummoderator
26 391 Inlägg
2 april 2013
Folk som säger att viscon dör så fort du sätter dig och kör, har allt för ofta inte ens kört en bil med sådan fyrhjulsdrift själv.
Visst. Den klarar inte av dougnuts eller långa rivstarter, men det är den inte heller byggd för att klara av.

Viscon funkar utmärkt om den har sköts om. Har den dessutom bytt hylsan till den kraftfullare varianten så är det ett plus.

Edit: Annars hade man inte kunnat gjort så här;

[video]http://www.garaget.org/video/71199[/video]
Senast redigerat av Mack (2 april 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök