3763
Sök

Passat 1996 kombi cl 2,0 Kallstart fungerar inte!

1 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en passat -96 där motorn inte går alls på tomgång när den är kall, jag måste trampa på gasen i några minuter tills den blivit varm och då går den sen riktigt bra på tomgången.

Äldre bilar hade kallstartsventil men denna vet jag inte vad deb har eller om den ens heter kallstartsventil, frågade på en vag-verkstad men han sa bara att jag skulle lämna bilen hos de ett par dagar så de kunde köra datapilot på den. 

Jag hoppas någon av er känner till problemet och kan på så sätt hjälpa mig.

Tacksam för svar.

Mvh
Tony
Göteborg

535 Inlägg
1 april 2010
#2
kalyun333 skrev:
Hej!
Jag har en passat -96 där motorn inte går alls på tomgång när den är kall, jag måste trampa på gasen i några minuter tills den blivit varm och då går den sen riktigt bra på tomgången.

Äldre bilar hade kallstartsventil men denna vet jag inte vad deb har eller om den ens heter kallstartsventil, frågade på en vag-verkstad men han sa bara att jag skulle lämna bilen hos de ett par dagar så de kunde köra datapilot på den. 

Jag hoppas någon av er känner till problemet och kan på så sätt hjälpa mig.

Tacksam för svar.

Mvh
Tony
Göteborg

jag behöver också hjälp med detta


...has left the building...
4 474 Inlägg
2 april 2010
#3
Börja med att köpa en VAG-com kontakt (kostar ca 300-400, kan köpas via tex nascom.se) o läs av eventuella felkoder. Skriv upp de felkoder som finns, o radera de sedan. Starta sedan bilen på nytt o se vilka som återkommer, det är steg 1. Jag har själv haft precis samma problem på ("den svarte", Passat 2.0 -95, motor ADY) att tomgången helt plötsligt var i princip obefintlig i ca 20 sek varefter den blev bättre o bättre ju varmare motorn blev, dock så kändes bilen allmänt slö o drog mycket bensin. En 96:a 2.0 har högst troligt en "annan" motor, dvs styrsystemet är annorlunda, AGG, vet inte om detta styrsystem har ett bättre "nödgångsprogram" 'än ADY men min gissning är att så är fallet. För att konstatera om bilen går i "nödgång" eller ej är det bara att trampa gasen i botten, om motorn "klipper" vid ca 5000 rpm så går den i "nödgång", varvar den däremot hela vägen till över 6000 så är allt OK. Gällande min ADY så bytte jag ALLT (LMM,fördelare,tändspole,spjällhus, rengjorde vevhusventilationen osv) utan framgång. Det var först när jag läste ut felkoderna (fanns 3-4 st varav en sade "för låg tomgång", nähä???) o raderade de som bilen helt plötsligt gick som vanligt igen, start, bränslesnål o med perfekt tomgång varm som kall. Vad felet beror på vet jag inte än idag, har återfått felet 2 gånger under 8000mil så det är mycket svårt att reproducera, men skulle jag få gissa så gissar jag på att spjällhusets tomgångsreglermotor kan vara boven, tydligen vanligt att dessa kan strula lite lätt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

12 Inlägg
8 april 2013
#4
Hej alla!

Skulle också behöva hjälp med detta nu.

Det hela började med att Startmotorn ballade ur, så jag fick köpt mig en begagnad startmotor och bilen startade igen.

Bilen stod stilla i 2 veckor och utan batteri dessutom ...
När jag vrider om tändningen så startar motorn fint, men för att sedan ramla ner till 400-500 varv... om den har tur så överlever den, men efter att ha stått 4 timmar så klarar den det inte... Efter att ha kört 10-15 minuter så fungerar den som det är tänkt, tills man stänger av den och den står en stund...

Det jag egentligen gjort är att jag bara bytt startmotor.
Jag flyttade på kablar som satt mellan generatorn och växelreglaget och sånt där så man kom åt.

Råkade däremot ta fel på en bult, så lossade på motorfästet där, men det är fastsatt och allting sitter som det ska.

Behöver lite felsökningshjälp tänkte jag... Jag har ingen kunskap om bilar, men om man är övertydlig och kanske kan visa bilder så är det tacksamt !

En kollega tänkte på sin golf han hade, årsmodell 88, den hade han nån gång tagit ur batteriet på, och fått liknande scenario som jag. Det han hade gjort var att "köra på", han menade på att det satt nåt sorts datorminne som hade nollställt sig... Jag vet inte hur det fungerar, trodde inte det fanns några datorer i våra bilar som är så gamla? smile
Har han rätt eller ska jag bortse från det han sa ?

Mvh


Sök