2957
Sök

Kan jag kräva försäkringsbolaget på utbetalning?

420 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
Tjena,

Jag har försökt googla allt möjligt och läst försäkringstråden på garaget.org men inte hittat något svar.

Kort o gott, det var en man som körde in i min bil för två veckor sen. Jag har en Honda Prelude -92 och han har någon Peugeot från 2000+.  Olyckan var hans fel, han har erkänt och ska idag/imorgon skicka in sin skaderapport.

Skadorna på min bil -> Intryckt dörr och främre kofångare på vänster sida är skadad. Värdet på min bil är 14.000-17.000 enligt Blocket/Bytbil.

Min fråga är, finns det någon som helst möjlighet att kräva försäkringsbolaget på en utbetalning på pengar så att man har "pengarna i handen" så att jag kan försöka reparera skadan själv med hjälp av en vän, eller måste allting gå via en auktoriserad verkstad?

Tack på förhand

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

450 Inlägg
8 april 2013
kräva ?egentligen kan du inte kräva nånting då det är föräkringsbolagets val, men du kan fråga och kolla möjligheterna.

420 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
Henrik-N skrev:
kräva ?egentligen kan du inte kräva nånting då det är föräkringsbolagets val, men du kan fråga och kolla möjligheterna.

Undrar mer om det är någon som har gjort det, alltså varit med om en olycka sen fått pengar utbetalda för att försöka reparera skadan själv.

773 Inlägg
8 april 2013
Danyeal skrev:
Henrik-N skrev:

Undrar mer om det är någon som har gjort det, alltså varit med om en olycka sen fått pengar utbetalda för att försöka reparera skadan själv.

Jag vet några stycken som gjort som du vill göra men det vara massa strul och skit på vägen så försök få dem till att fixa det:)
Dem är rikligt glada över att få IN pengar, men dem bokstavligt HATAR att betala ut:D
Men lycka till tordes inte vara omöjligt:)

564 Inlägg
8 april 2013
I det här fallet kommer förmodligen försäkringsbolaget inte att reparera bilen, utan de lär lösa in den, men du kan ju fråga om du kan få pengar istället.

420 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
Tack för era svar. Jag ville bara veta om det var möjligt, och jag har försökt ringa dom men det är 120 i kö smile på 140 handläggare! mysigt

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
8 april 2013
120 i kö på 140 handläggare? Då borde det va under 5 min kö? smile

Om bilen är värd 14-17 enligt dig tycker bolaget att den är värd 12. Ska du då få både ersättning och behålla bilen får du under 10. Är det lönt för dig? Bättre att förhandla upp de 12 till nånstans runt 15 och släppa bilen till dem. Såvida du inte anser att den är värd 30 papp och kan laga den för under 10..

/Mattias

362 Inlägg
8 april 2013
Det brukar vara fullt möjligt att få utbetalt.
Dock kan det bli problem nästa gång du behöver använda din försäkring, de vet ju inte om du åtgärdade bilen till fullgott skick eller om du köpte sprit för pengarna.

Ibland kräver de en besiktning, ofta när man går upp från trafikförsäkring till helförsäkring mm.

420 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
matteeee skrev:

Om bilen är värd 14-17 enligt dig tycker bolaget att den är värd 12. Ska du då få både ersättning och behålla bilen får du under 10. Är det lönt för dig? Bättre att förhandla upp de 12 till nånstans runt 15 och släppa bilen till dem. Såvida du inte anser att den är värd 30 papp och kan laga den för under 10..

Menade 140 i kö på 120 handläggare smile

Du har nog rätt, bättre att släppa bilen till dem, om dom nu väljer att lösa in den på de sättet. Vad är oddsen att dom gör de? eller är det ett val som man kan välja själv?

362 Inlägg
8 april 2013
Danyeal skrev:
matteeee skrev:

Du har nog rätt, bättre att släppa bilen till dem, om dom nu väljer att lösa in den på de sättet. Vad är oddsen att dom gör de? eller är det ett val som man kan välja själv?

Prata med dem, de brukar inte vara omöjliga. Oftast kommer de med förslag som du få ta ställning till. Är bilen för krockad så löser de in den.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
8 april 2013
Danyeal skrev:
matteeee skrev:

Blir ju ändå bara kö i ca 10 min då?

Du får diskutera fram med dem. De vill ju komma så billigt undan som möjligt samtidigt som du vill få så mycket som möjligt. Samtidigt är sånt här småpengar i sammanhanget. Tänk om 4 pers blivit ordentligt skadade vilka pengar det handlar om.

/Mattias

Forummoderator
18 008 Inlägg
8 april 2013
Jag upplever att FB gärna övervärderar bilar. I alla fall i mina 2 fall. Bolaget gör en utvärdering som tar ca ett par dagar (i mina fall) Sedan kommer de med ett förslag modell "Du får 21000:- för bilen minus självrisk utbetalt." Säger du ja har du pengarna 2 dagar senare. Nu har jag ett stort känt bolag. Glömde kolla vilket du hade.

Lycka till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 670 Inlägg
8 april 2013
Har fått cash utbetalt istället för att fåden lagad. Var inga problem alls hos mitt försäkrogsbolag utan dom va nästan lite på själva att jag stället skulle ta pengarna! smile

420 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
matteeee skrev:
Danyeal skrev:
matteeee skrev:

Blir ju ändå bara kö i ca 10 min då?

Du får diskutera fram med dem. De vill ju komma så billigt undan som möjligt samtidigt som du vill få så mycket som möjligt. Samtidigt är sånt här småpengar i sammanhanget. Tänk om 4 pers blivit ordentligt skadade vilka pengar det handlar om.

Nej det blir inte kötid i 10 min. Ja... ja jag vet inte vad jag ska svara på de med "tänk om 4 pers blir odentligt skadade", tror jag bara låter bli. Tack för ditt inlägg

420 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
@Dieselsmurfen: Okej men de låter positivt! Tack så mycket för inlägget
@Mickius: Okej! ska höra me dom, tack så mycket man smile

113 Inlägg
9 april 2013
I vintras blev jag påkörd i en mina bilar, en W124 250D. Jag köpte bilen för 10 000kr, i krocken så gick blinkersglaset, en bit av fronten sönder och en skärm blev lite bucklad sen fick 2 extraljus lite repor (NBB).
Skadan inklusive arbete skulle kosta ca 22 000r att laga, försäkringsbolaget ville då lösa in bilen men jag frågade om jag kunde ta pengar istället och behålla bilen. Jag fick då välja mellan 12500kr in på kontot eller att de löser in bilen och betalar 15 000kr, det var inga problem alls.

Jag bytte sedan blinkersglaset och fick 12500kr för bilen på blocket.

Försäkringsbolaget i fråga var Dina försäkringar.

227 Inlägg
9 april 2013
Dieselsmurfen skrev:
Jag upplever att FB gärna övervärderar bilar. I alla fall i mina 2 fall. Bolaget gör en utvärdering som tar ca ett par dagar (i mina fall) Sedan kommer de med ett förslag modell "Du får 21000:- för bilen minus självrisk utbetalt." Säger du ja har du pengarna 2 dagar senare. Nu har jag ett stort känt bolag. Glömde kolla vilket du hade.

Lycka till.

Då det inte var TS fel bör han heller inte betala självrisk big_smile

Sök