3227
Sök

Saab 9-3 SS växelvajer sliten

2 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
Hej! Tänkte höra om det är någon som har bytt en växelvajer på en Saab 9-3 -03 ss någon gång.

Den har gått 17500 mil och detta började framkomma när jag hade haft den inne på ett kopplingsbyte.

Jag har lite problem med min, den är så sliten att det är svårt att få i dom undre växlarna (2:an, 4:an och backen).
Är det svår att byta själv eller är det smidigt att lämna in den på lagning?
Är det någon inställning man måste göra när man väl fått dit den igen?

Jag var inne på en verkstad och de hade aldrig varigt med om att det hänt innan på denna modell, är det ett vanligt fel som förekommer eller är det bara för att jag har trimmat bilen den kanske slits snabbare?
De hade ingen aning om hur problemet uppstått (detta var samma verkstad som bytte kopplingen), de trodde att vajern hade böjts när man inte har fått i växeln men ändå pressat för att den ska i.

Tack för svar i förväg smile

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
25 april 2013
Till saken hör ju att problemet uppkom efter att det har skett en hel del försök till snabba växlingar (detta har ni själva sagt, inte jag). Det må ha börjat märkas mer och mer efter kopplingsbytet, men en raceväxling kommer ju sällan ensam. Allting är helt tills det går sönder, och sliter man och rycker i växelspaken så kommer wiren till slut gå av.
Jag har föressten beställt hem en wiresats åt dig.

Växellänkage, vare sig det är av wire eller ledtyp går sönder om man är för aggressiv med spaken.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Sök