2650
Sök

Batterifråga. Är det kört?

Forummoderator
18 024 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#1
Ett bilbatteri som stått i ca 1-1,5 år men fortfarande har 9,69 volt i sig, stått i mitt garage, 16 grader plus minst. Kan detta ha klarat sig? Känns så. Har ingen lust att dynga i det i den nyinköpta släden (som inte finns på min sida ännu, fredag kanske) och köra den och sedan upptäcka ett den är död dagen efter... Odds på att det klarat sig?

Ett Tudor 55Ah. Årsmodell okänd men det lilla fönstret på detta går mot gult. Inte klargrönt. Men heller inte svart...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt känd som Kimpa
66 Inlägg
15 april 2013
#2
Prövat kört en laddning?
Du verkar ju ha lite tid.
Senast redigerat av KimpaBoy (15 april 2013)


21 761 Inlägg
15 april 2013
#3
Om det har stått orört hela tiden så att vilospänningen successivt ha sjunkit ner till den nivån så finns risken att du inte får batteriet i bra skick igen, det har troligen sulfaterat en hel del. Du kan ju testa att ladda upp det, borde märkas rätt snabbt om det inte vill ta emot laddning (dvs laddspänningen går nästan direkt upp över 14 V). smile

Forummoderator
18 024 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Om det har stått orört hela tiden så att vilospänningen successivt ha sjunkit ner till den nivån så finns risken att du inte får batteriet i bra skick igen, det har troligen sulfaterat en hel del. Du kan ju testa att ladda upp det, borde märkas rätt snabbt om det inte vill ta emot laddning (dvs laddspänningen går nästan direkt upp över 14 V). smile

Ah! Den är bra! Inget motstånd alltså? Ska gå ner och kolla detta (om jag nu har en laddare, de kan vara i "garaget")

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt känd som Kimpa
66 Inlägg
15 april 2013
#5
Kan vara värt investera i en CTEK, fungerar väldigt bra faktiskt.


1 938 Inlägg
15 april 2013
#6
Det är en jäkla chansning det där, du får ladda det och testa att starta bilen helt enkelt. Ett vanligt batteri är inte helt förtjust i djupurladdningar.

Mitt förra batteri stod med laddare på i 2 dygn, det visade 12 volt men bilen vägrade starta ändå.
Fanns tydligen inte tillräckligt med ström i.

5 123 Inlägg
15 april 2013
#7
KimpaBoy skrev:
Kan vara värt investera i en CTEK, fungerar väldigt bra faktiskt.

CTEK är underbara smile har själv en och lyckats få liv i en hel del batterier smile låter man dom stå med laddaren på i någon vecka och jobba så brukar batterierna hoppa igång smile Fick ett gammalt fritidsbatteri med i husvagnen som stått där länge och gav 1,5V efter 3 veckor med CTEK så funkade det att stå på ett par dagar i vagnen men bra blev de aldrig :p Nu mera har man tillgång till en stor VAS laddare på jobbet som är grym på att starta batterier wink tar bara 24 timmar men dom blir bra smile laddar upp till 70A i stötar och har sig smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 024 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#8
CTEK har jag. Denna står på denna just nu.

Provade att koppla startkablar (dieselmersan, 100Ah, tomgång, 14.49 volt på bilen.) på Gamla Tudor och enligt voltmätare hoppade detta upp på 14.43 volt direkt för att efter några sekunder sjunka ner mot 13,8 volt. Det tar emot laddning... Tror nog att det är ok på fredag... Efter 5 minuter visade det 12.13 volt. Vilande utan ladd.

Inte världens mest komplicerade problem men jag gillar el och tackar för alla svar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Daphi
77 Inlägg
24 april 2013
#9
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … ter-37746/

Efter många försök med min gamla CTEK köpte jag denna och har nu laddat upp och återställt två djupt urladdade batterier. Laddningen tog 10 timmar per batteri, men båda batterierna har verkligen fungerat perfekt sedan dess. Helt klart värt pengarna!

Street West Coast
Familjebussförare

6 633 Inlägg
25 april 2013
#10
Allt under 10V som stått en längre tid brukar bara vara o kasta..

De/Dem

Forummoderator
18 024 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
#11
Malheus skrev:
Allt under 10V som stått en längre tid brukar bara vara o kasta..

Vilket det var. Laddade och tog den till jobbet. Startade bra. När jag kom till jobbet var det stendött...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök