3004
Sök

Saab 95 aero 04 tyrbo tryck dåligt/ryckig växling

25 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
hej gör ett sista försök att få hjälp men din saab.
hade inne min saab idag på bilpartner för jag har problem med att min turbo laddar bara 0,3 och den rycker till när den ska växla. har varit inne på bilbartner som sakt och dom felsökte i sex timmar och hittade inget fel. dom kolla bla tändkassetten magnetventilen alla turbotryck rör intecoler dom kalla bränsle trycket men inget problem fans..

vad f.n kan vara fel på bilen kan det vara styrboxen som är paj eller vad. hoppas här är någon duktigare här än bilpartner.

119 Inlägg
25 april 2013
kollat vakuums slangarna ? kan ju vara någon spricka i någon som dom missade?

Hemmainstruktör
641 Inlägg
25 april 2013
Katalysator igensatt? Om du har möjlighet å lossa på dom 3 muttrarna som håller avgasröret å testa köra en kort runda med att avgaserna går ut direkt den vägen är ett lätt sätt å testa.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

25 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
borde det inte lamda värdena bli fel då eller någon lampa blinka om katten är igen satt. och vill du förklara litte mer varför katten skulle kunna vara boven till att turbon går dåligt och den rycker när den växlar. hur kan katten ha med det att göra,

tack för svar.

25 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
vakum slangar är kollade kolla en extra runda när jag kom hem.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
25 april 2013
Om katalysatorn är igensatt får du dåligt avgasflöde, dåligt flöde = dålig snurr på turbon = lågt laddtryck.
Haft ett par bilar med det felet, oftast har det dock varit efter tändkasett eller turboproblem som följdfel, men även bara katalysatorfel. Kan sätta felkoder men behöver inte göra det heller, avgasvärden har jag inte kollat utan kört utan downpipen på för att utesluta katalysator i felsökning på bilar som gått slött.

Hur menar du att den rycker vid växlingar? När katten är slut brukar varvet ramla ner till tomgång tvärt när man frikopplar och inte har massan av drivlinan att hålla motorvarvet uppe genom motståndet på avgassidan.

Clubberns projekttråd

25 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
okej jag har haft problem men min tändkasset och den är bytt men jag körde ett pra tag med den dålig. men då kan tändkasseten ställa till så att katten säterigen sig om jag förstår rätt. '

det är en automatare bilen det är så lägger jag i sporten på bilen och ger fullt ös eller ja fullt och fullt bilen laddar ju bara 0.3 men så när den ska växla så kan den stanna på 80 bara och bara hacka och inte växla. men oftast växlar den men den hoppar liksom i växlen men detta händer bara när jag lägger full gass som sagt annars går den i fint. kan det med ha med katten att göra.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
25 april 2013
Lådan förväntar ju sig ett visst vridmoment och om inte turbon laddar får den inte det tror den ska, kan bli konstiga växlingar då. Endast kört manuella med problemet så vågar inte säga att det är så, men skulle tro att det kan bli konstigheter i växlingarna. Men bäst å kolla katten till en början iaf, sen gå vidare med felsök.

Clubberns projekttråd

25 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
okej jag ska kolla upp det i morgon . tack för svar

341 Inlägg
25 april 2013
igensatt luftfilter? dålig wastegate? Kass turbo?

Sök