2925
Sök

Telefoner och billås!!!!!

Avstängd
1 418 Inlägg
8 maj 2013
Evildan skrev:
Min Prius torde vara lätt att kontrollera på det viset då det mesta är styrt via ECU, jag har keyless go (öppnar och startar bilen med nyckeln i fickan) elektroniskt styrda bromsar och styrning, eldriven klima, gaspedalen by wire, däremot är parkeringsbromsen helt mekanisk med pedal som på en gammal -88 VAN.
Kunde köpt ett exemplar med parkassist så hade även det varit löst, även om man fortfarande får leta efter platsen.

en dum fråga från en ovetande. hur funkar dina bromsar och styrning om du får slut i batteriet?tongue
säg 120 på landsväg och det blir en kortis på huvudkabeln från batteriet/batterierna?:o

Evildan
8 maj 2013
Johan85 skrev:
Evildan skrev:
Min Prius torde vara lätt att kontrollera på det viset då det mesta är styrt via ECU, jag har keyless go (öppnar och startar bilen med nyckeln i fickan) elektroniskt styrda bromsar och styrning, eldriven klima, gaspedalen by wire, däremot är parkeringsbromsen helt mekanisk med pedal som på en gammal -88 VAN.
Kunde köpt ett exemplar med parkassist så hade även det varit löst, även om man fortfarande får leta efter platsen.

en dum fråga från en ovetande. hur funkar dina bromsar och styrning om du får slut i batteriet?tongue
säg 120 på landsväg och det blir en kortis på huvudkabeln från batteriet/batterierna?:o

man får ta i lite mera, det är alltså inte fullständigt -drive by wire- utan elektroniskt assisterat med möjlighet till att styra fullständigt via ECU, jag var antagligen lite oklar i hur jag utryckte mig.

Forummoderator
26 342 Inlägg
8 maj 2013
Evildan skrev:
Johan85 skrev:
Evildan skrev:

man får ta i lite mera, det är alltså inte fullständigt -drive by wire- utan elektroniskt assisterat med möjlighet till att styra fullständigt via ECU, jag var antagligen lite oklar i hur jag utryckte mig.

Det var en jäkla tur det.
Annars kan jag se det framför mig, Evildan med världens längsta nedförsbacke, modell "stup" framför sig, och just då blir det kortis i bilen och alla bromsar slutar fungera.
"- Kattsingen också", säger Evildan och drar åt sig bältet lite hårdare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 412 Inlägg
8 maj 2013
Det är lite lurigt på en del inomhustruckar (jag jobbar som som truckmek).

Där har ratten ingen mekanisk koppling till styrhjulet utan allt går via kablar så det sitter bara en sensor vid ratten.
Var jäkligt illa på ett företag där en sådan sensor plötsligt missade några varv när dom kom i full fart och skulle svänga och trucken bara svängde hälften mot vad den borde.

Den dagen samma princip sitter i en bil så blir det farligt att kliva utanför dörren hemma. tongue

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2013
Teknik är kul, så länge man inte måste förlita sig på den...

Läste för ett tag sen om 5G som är nästa generations mobilnät, det skulle bli så mycket billigare o bättre för operatörerna. Varför? Jo dom skulle inte ha några mobilmaster utan alla användare av nätet ska ha sin egen sändare hemma hos sig, som sen då är tillgänglig för alla i närheten... Och för en annan som bor mitt ute bland buskarna, hur får min sändare kontakt med nån annan? Jag som knappt ens har täckning med det gamla 2g-nätet här, och saknar möjlighet till kabelbundet bredband...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
26 342 Inlägg
8 maj 2013
henke_99 skrev:

Läste för ett tag sen om 5G som är nästa generations mobilnät, det skulle bli så mycket billigare o bättre för operatörerna. Varför? Jo dom skulle inte ha några mobilmaster utan alla användare av nätet ska ha sin egen sändare hemma hos sig, som sen då är tillgänglig för alla i närheten... Och för en annan som bor mitt ute bland buskarna, hur får min sändare kontakt med nån annan? Jag som knappt ens har täckning med det gamla 2g-nätet här, och saknar möjlighet till kabelbundet bredband...

Meningen är att ingen ska bo ute i bushen i framtiden. Alla ska bo i städerna..

Evildan
8 maj 2013
Mack skrev:
Evildan skrev:
Johan85 skrev:

Det var en jäkla tur det.
Annars kan jag se det framför mig, Evildan med världens längsta nedförsbacke, modell "stup" framför sig, och just då blir det kortis i bilen och alla bromsar slutar fungera.
"- Kattsingen också", säger Evildan och drar åt sig bältet lite hårdare..

haha, [iCATsingen][/i], det är ett rekorderligt svärord i den här staden.
Vad skulle kunna gå fel, det är ju en Prius, slår du upp ordet tillförlitlighet i en ordbok kan en bild på just en Prius förekomma.
Nu gissar jag att många här kan tänka sig att denna bild bör förekomma runt ett flertal helt andra ord av mindre erkännande karaktär wink

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2013
Mack skrev:
henke_99 skrev:

Då får jag väl bli eremit... Ska bli intressant att ser hur dom klarar sig utan lant- och skogsbruk...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
26 342 Inlägg
8 maj 2013
henke_99 skrev:
Mack skrev:
henke_99 skrev:

Då får jag väl bli eremit... Ska bli intressant att ser hur dom klarar sig utan lant- och skogsbruk...

Så långt tänker dom inte, politikerna..

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 maj 2013
Vettemannen skrev:
MrEricsson skrev:
är det här bittra stenålderstråden?
Bara för er rullator spekulanter att inse tekniken går framåt och en dag kommer ni behöva anpassa er efter den. Eller låsas in på hem.

Tar batteriet slut i IFÅNEN eller om ni tappar den så stannar allt upp väldigt plötsligt!!!!!

/Benny

Att batteriet tagit slut on-the-go i min smartphone har inte hänt en enda gång under de 8 år jag haft olika modeller. Har använt iPhone 4 sedan den släpptes 2010 och har fortfarande över 80% kvar en normal vardag - ca 20% de dagar jag jobbar dubbelt och surfar alla raster under en 16-timmars arbetsdag. Man blir ju smått konfunderad över hur mycket negativt folk har att säga om smartphones (och Facebook) när de samtidigt påstår att de aldrig använt sig av dessa. Likaså känns mycket av kritiken mot trådens ämne här såväl irrationell som grundad i okunskap.

Hade Apple (och senare även Android genom någon klonad variant) satsat på en "Nyckel"-funktion i en kommande modell så känns det mest realistiskt att det skulle handla om synkronisering med nyckeln/bilen för en keyless-go-lösning. Jag ser inte så mycket kritik av det traditionella keyless-go som används idag, med er nuvarande logik så borde dessa bli stulna till höger och vänster genom klonade kort osv.

Försäkringsbolagen är främst ute efter pengar men de är samtidigt måna om nöjda kunder - Uppdaterar de inte sina villkor för att täcka en mobilrelaterad stöld så kommer snart ett bolag som gör det..

Livet är för kort för att äga Volvo.

1 412 Inlägg
8 maj 2013
Facebooktramset har jag aldrig använt men smartphones har jag använt mycket.

Från Sony Ericsson M600i till iFån 5, den enda som inte har varit irriterande är en Sony Ericsson Mini Pro som jag nu plockat fram igen.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
9 maj 2013
lingua skrev:
Mack skrev:
lingua skrev:

Problemet med kommunikationen med bilen är helt enkelt att din V70 är för gammal att lira korrekt med Torque.
inte telefonen i sig.
Vissa lirar vissa inte, tror det handlar om vilken version av OBD man har.

Aha, därför det inte vill fungera. Har ju OBD2 men det är väl en gammal version av OBD2 kanske?
Hursomhaver..faktum kvarstår att jag håller med dem som tycker det går till överdrift med funktioner över telefonerna.
Det är inte så att jag inte förstår varför, men vissa saker anser jag personligen är ganska onödiga.

Kan hålla med även om jag tycker det är riktigt kul med ny teknik, samtidigt skrämmande.
Va strömavbrott i vintras i hela södra Sthlm, bara en sån sak att få ta i varm mat, kunna ringa (alla gsm/3g master la ner) och inget ljus någonstans fick en att på de 6 timmarna inse hur sårbara vi är utan ström/teknik.

Men så länge det lirar är det latjo lajban.big_smile

Under 6 timmar? Skall bli kul och se befolkningen ökat i Sthlm efter 9 månader big_smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
valle22 skrev:
lingua skrev:
Mack skrev:

Aha, därför det inte vill fungera. Har ju OBD2 men det är väl en gammal version av OBD2 kanske?
Hursomhaver..faktum kvarstår att jag håller med dem som tycker det går till överdrift med funktioner över telefonerna.
Det är inte så att jag inte förstår varför, men vissa saker anser jag personligen är ganska onödiga.

Kan hålla med även om jag tycker det är riktigt kul med ny teknik, samtidigt skrämmande.
Va strömavbrott i vintras i hela södra Sthlm, bara en sån sak att få ta i varm mat, kunna ringa (alla gsm/3g master la ner) och inget ljus någonstans fick en att på de 6 timmarna inse hur sårbara vi är utan ström/teknik.

Men så länge det lirar är det latjo lajban.big_smile

Under 6 timmar? Skall bli kul och se befolkningen ökat i Sthlm efter 9 månader big_smile

Hahaha!!! Tur att man har elverk här ute på landet!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 354 Inlägg
9 maj 2013
Det värsta är ju att det vänstras mycket via Facebook och då kommer vi till telefonen som då lätt tar dig dit där du hittar skiten. Been there, vore de inte för misstankar om man varför jag vill ta bort Facebook så skulle jag ta bort Facebook och bara spela mina spel, fota, ringa och smsa med.

Sen kommer cheferna "DU HAR SMARTPHONE VA?! BRA!! FOTA DEHÄR SÅ SKA DOM ANDRA CHEFERNA SE VILKET JÄVLA SKI* VI FÅR SOM SKA KALLAS BETONG!!"

Hahaha XD annars gillar jag telefonen med äpple på baksidan för att messa, snabbkolla öppettider till köpcentrum efter arbetstid, surfa gorg (gör det flera gånger om dagen tack vare min äppeltelefon så allt är inte skit med den!) och lira Simpsons B-) allt är inte skit men håller med de ska inte in i bilar....

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
9 maj 2013
Jag har en Samsung B2100. Jag kan ringa med den och smsa med den. Sen kan jag bada med den, kasta den i väggen, stoppa den i en restaurangdiskmaskin(80 spolgrader) och frysa den. Försök att hitta en app för det!

Vill jag fota så tar jag fram min DSLR...

Självlärd
3 083 Inlägg
10 maj 2013
Nog för att jag har smartphone av senaste modell. Men att öppna o starta bilen med den? Njae de vette fan om jag skulle vilja. Nu är det förvisso ingen snobbphone jag har utan en androidlur... När ska det komma en app som sätter igång kaffebryggaren på morgonen? O öppnar ölen på fredagen?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

9 117 Inlägg
11 maj 2013
Det där med att låsa upp och starta bilen med smartfån. I Linköping har det försvunnit många mercedes skåpbilar, enligt polisen så öppnas och startas dessa med hjälp av handdatorer. Ska visst inte ta någon längre tid at försvinna iväg med en sån bil.....

Sök