29 april 2013
Trådstartare
Nu har jag kollat igenom många forum, och det verkar som att jag är den enda som har lyckats att få en C20NE den "skott säkra motorn" att börja strula. Det började med att den knacka lite tyst, då bytte jag olja och filter. Sen vart det tyst ett litet tag, sen så börja den knacka högt som fan. Då rev jag toppen och kollade ventilerna. Inte ett enda märke på ventilerna. Men då vred jag runt motorn utan toppen och såg att 2 kolvar gick på tok för långt upp ur blocket. ca 1-2mm för mycket och då såg jag att en kolv hade nuddat toppen lite för den var ren från sot på en liten kant. Strax efter att jag märkte det så lyfte jag ur motorn och rev tråget och kollade till vevlagerna. Då hade lagerna till vevstake 2 och 3 blivit så slitna att ena lagret hade glidit under det andra vilket sköt upp kolven för mycket. Men efter att jag byt alla lagerna till alla vevstakar och bytt alla packningar på samma gång. Så sluta den knacka i 1 mil sen började det på igen, och så har tomgången blivit pratsam, den är skyhög när motorn är kall ca 2500 vrm och när motorn är varm så hostar den på ca 450 vrm. Så nu innan jag plockar ner motorn igen så undrar jag om nån har något förslag på vad det kan vara den här gången som gör att det knackar. För jag tvivlar på att det är lagerna igen.
If life starts to pass you by, just downshift.