4004
Sök

Val av diesel motor

1 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
Tjena.

Jag är 16år och ska börja gymnasiet och jag har kanske inte godkänt i engelskan till sommaren så jag kommer inte in på något gymnasie så jag ska gå i skolan 1 dag i veckan och sedan jobba och då tänkte jag börja med ett projekt.

Jag vill bygga på en volvo 245 1974-75 eller nåt, det ska vara den med de runda strålkastarna. Och jag sak lägga i en diesel motor i den då var tanken. jag har kollat på lite men vet inte riktigt vad det finns för några som hyfsat enkla och trimma (ca 250-300hk).

Jag har kollat på BMW 525 TDS, om606 & om603 d24TDIC. Men vad finns det för andra?

Ge mig gärna tips på vad man göra och för motor.

Tack för hand smile

Large Cap
1 816 Inlägg
14 maj 2013
För det första, om det nu bara är engelskan som gör att du inte kommer in på något gymnasie så råplugga så du får ett G åtminstone. Prata med din engelskalärare och försök komma fram till en lösning, typ "gör detta så får du g". Förstår att du är skoltrött och allt sånt, men det lönar sig i längden!

Ang. motor så kör på en om606. Riktigt hållbara och "lätttrimmade". Bl.a denna motor som Blacksmoke Racing har använt sig utav. "Fördel" på om606 (dohc) är att den har dubbla kamaxlar ist för enkel som om603 (sohc) har.

Större turbo (hx35-40 typ), intercooler, koppling, värre dieselpump och grövre avgassystem borde duga. Sen kan du köra vidare på det ännu längre om du vill det...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 maj 2013
Westergren skrev:
För det första, om det nu bara är engelskan som gör att du inte kommer in på något gymnasie så råplugga så du får ett G åtminstone. Prata med din engelskalärare och försök komma fram till en lösning, typ "gör detta så får du g". Förstår att du är skoltrött och allt sånt, men det lönar sig i längden!

Jag håller med. Känner en del via min sambo som inte gått ut gymnasiet och den främsta gemensamma nämnaren dom har är att dom sitter med dålig ekonomi och utan jobb. Jag har aldrig hört nån som inte ångrar sig att dom sket i gymnasiet när dom fått smaka på verkligheten nu några år senare.

Har tyvärr inget tips på motor, håller på mer med lite större maskiner än vad som kanske är lämpligt i en 240... Fast en duramax v8 td (300 hk standard i dom första årsmodellerna, kan chippas till 550 hk) från en cheva hade varit fränt i en sån... Väger väl dock några hundra kilo för mycket.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök