2812
Sök

Metallic lack, något man vågar ge sig in på?

502 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej, har tänkt att jag skulle ta och lackera en kofångare bak i volvos mörkgröna metallic, (Sitter bla. på 850 T-5r) Och jag funderar på hur svårt det är att lägga den färgen? Jag har tänkt att lämna in till bil lackeraren, men vore samtidigt kul att göra det själv. Jag har lackat solida färger och jag blev mycket nöjd med resultatet, så hur mycket svårare är det att få till en metallic lack jämfört med solid? Vad kan en billackerare ta för att lackera en kofångare? Mvh Jonas smile


Xenoholic
2 559 Inlägg
14 maj 2013
#2
Sprayburk eller riktig lack?
Ett sånt jobb bör man få kvittofritt för max 1000:- annars. smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

502 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#3
Rikrig lack är det som gäller big_smile får man det för 1000 kr så är det ju ingen ide att göra det själv smile


15 Inlägg
14 maj 2013
#4
Om man ska lacka själv är det inte mycket svårare än vanlig solid färg, man måste bara tänka på hur tjockt man lägger och kanske ett så kallat effektvarv smile Och om du ska lämna in så beror det på om det är några skador osv på kofångaren annars om det bara är att matta ner o lacka går det nog inte på mycket mer än 1000 kr smile


502 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#5
Ringde lackeraren här i stan och dom skulle ha 1800 för att blåsa på färgen (inkl. färg) Det tycker jag lät väldigt dyrt? Då är det givetvis kvitto på jobbet.... Men om jag skulle blåsa på färgen själv, vad bör jag tänka på då jämfört med vanlig solid färg? Ska man köra vått i vått med bas och klarlack eller ska man låta basen härda och sedan matta ner innan klarlack? Mvh


15 Inlägg
14 maj 2013
#6
Haggan skrev:
Ringde lackeraren här i stan och dom skulle ha 1800 för att blåsa på färgen (inkl. färg) Det tycker jag lät väldigt dyrt? Då är det givetvis kvitto på jobbet.... Men om jag skulle blåsa på färgen själv, vad bör jag tänka på då jämfört med vanlig solid färg? Ska man köra vått i vått med bas och klarlack eller ska man låta basen härda och sedan matta ner innan klarlack? Mvh

Om du lackar själv ska du nog lägga vått i vått med baslacken och ett effektvarv om så behövs och sedan våtslipa med 2000 papper innan klarlack. Så skulle iaf jag gjort men eftersom jag fortfarande utbildar mig men går sista året och har lite erfarenhet av att lacka metallic så skulle jag gjort på detta vis. smile


2 140 Inlägg
14 maj 2013
#7
Malmfred skrev:
Haggan skrev:
Ringde lackeraren här i stan och dom skulle ha 1800 för att blåsa på färgen (inkl. färg) Det tycker jag lät väldigt dyrt? Då är det givetvis kvitto på jobbet.... Men om jag skulle blåsa på färgen själv, vad bör jag tänka på då jämfört med vanlig solid färg? Ska man köra vått i vått med bas och klarlack eller ska man låta basen härda och sedan matta ner innan klarlack? Mvh

Om du lackar själv ska du nog lägga vått i vått med baslacken och ett effektvarv om så behövs och sedan våtslipa med 2000 papper innan klarlack. Så skulle iaf jag gjort men eftersom jag fortfarande utbildar mig men går sista året och har lite erfarenhet av att lacka metallic så skulle jag gjort på detta vis. smile

Man mattar väl för guds skull inte ner metallicbasen. tongue Jag lackade senast idag metallic och jag kör 1 fästvarv dvs 80%täckande, sedan ett varv 100% och sedan ett dimmvarv över hela för någon slags effekt. Allt med lagoma mellanrum så basen hunnit bli klibbig/torr. Sedan tvättade jag sprutan i lugn och ro och kanske 20 min efter basen var lagd la jag fästvarvet klarlack väntade tills det blev lagomt klibbigt sen ett varv 100% och det vart kanoners kaniners. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Kasta inte bäver i trähus
265 Inlägg
14 maj 2013
#8
1800:- är ganska billigt för en kofångare. Beror ju såklart på vart man bor. Lackar du själv så finns det en bra hemsida att beställa färg ifrån - www.billackering.eu. Och ang våtslip så beror det helt på om du använder vattenbas eller lösningsmedel. Våtslipa vatten är inte att tänka på, däremot går det med lösning. Och innan allt detta ska du på med plastprimer och sen en slipgrund. Klarlacken lägger man oftast på när basen har blivit matt.

Vad vore en bil utan turbo?


Sök