2561
Sök

Köpråd: Japsbilar m.m tips/råd/disskution

Drifttekniker VA
580 Inlägg
31 mars 2013
#21
S14 årsmodell 95-96 lär du ha råd med om du har en budget på max 70000. Brukar ligga på 50-80000. Bara att vänta på att de ska dyka upp på blocket.


543 Inlägg
31 mars 2013
#22
Så du vill ha en trimmad bil men du vill inte mecka?

Kan bara tillägga att högerstyrt är bara en vanesak.

Trött och bitter?? javisst!

Japansk
72 Inlägg
31 mars 2013
#23
barenhoff skrev:
kristofski skrev:
Civic tror jag passar dig perfekt. Lätt och rapp, mycket "kina" delar på ebay som funkar bra och är prisvärda.
Upplever att hondakillarna är dom som skruvar minst med sina bilar, iofs går dom väll inte lika hårt på högvarv/varvstopp osv som driftbilarna så det bidrar mycket.

går inte honda bilarna lika hårt på högavarv? big_smile
där är ju där allt händer på hondabilar big_smile haha

v-tec hoppar i vid 6k varv å varvstoppet ligger på 8.2 k typ big_smile

Kickar inte den in tidigare ?

Menar inte så, en bakhjulsdriven plågas  nära/på varvstopp. Och ofta pga låg oljemängd och dålig kylning slits ju maskinerna på ett annat sätt. Därför man ofta ser laggeras på bla ca18 där många är misskötta och buskörda.

Har själv aldrig upplevt dom felen som vanlig på honda motorerna, som du säger om dom väl gjord för att palla vtec.

Kör man s13/s14 får man vara beredd på att skruva mycket, men det är ju den stora charmen enl mig.
Man lär sig på resans gång.

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se

37 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#24
tobbeh78 skrev:
Så du vill ha en trimmad bil men du vill inte mecka?

Kan bara tillägga att högerstyrt är bara en vanesak.

Exakt vad jag menar.
Bara för att jag vill äta en hamburgare vill jag inte träffa kon.
Hade självklart inte haft något emot o meka om jag hade haft ens några basala kunskaper om motorer men jag överlåter sånt till kunnigt folk.
IT/datorer är mitt område och där är jag inte rädd för att pyssla men nu är det ju bilar vi pratar om.

Är det inte svårt att se när man ska köra om, om det kommer någon?
Man sitter ju på fel sida, och hur gör ni vid en drivethrouh?

4 822 Inlägg
31 mars 2013
#25
det är inte så svårt att se när man ska köra om, det gäller bara att inte ligga allt för nära den man köra om och sen går det att kolla lite på andra sidan genom att lägga sig nära väggrenen och kolla på insidan och om man har en passagerare med sig så kan han/hon kolla för en.
kör aldrig i en drive in wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 412 Inlägg
31 mars 2013
#26
Svampsaft559 skrev:
tobbeh78 skrev:
Så du vill ha en trimmad bil men du vill inte mecka?

Kan bara tillägga att högerstyrt är bara en vanesak.

Exakt vad jag menar.
Bara för att jag vill äta en hamburgare vill jag inte träffa kon.

Nej, men du verkar vilja äta hamburgaren och ändå ha kvar den. wink
Senast redigerat av OpelP1 (31 mars 2013)

543 Inlägg
31 mars 2013
#27
Jag kan inte heller så mycket om mecka, men jag försöker och det jag inte kan själv kan man alltid få hjälp med samt att man hittar mycket på nätet, Data/IT är också mitt område med en bilhobby. smile

Inte svårt alls att köra om, man lägger sig närmare kanten och tittar lite på andra sidan av bilen.
Det jobbigaste är nog att (iaf på skylinen) är att dom bytt plats på vindrutetorkare och blinkersspaken, så man slår på vindrutetorkarna ofta när man ska svänga tongue

Trött och bitter?? javisst!

4 822 Inlägg
31 mars 2013
#28
tobbeh78 skrev:
Det jobbigaste är nog att (iaf på skylinen) är att dom bytt plats på vindrutetorkare och blinkersspaken, så man slår på vindrutetorkarna ofta när man ska svänga tongue

haha, ja det där hände ett par gånger i början men det är bara att tänka på vilken sida man sitter och kör, sitter man på höger sida så blinkar man med höger spak och sitter man på vänster sida så blinkar man med vänster spak, svårare än så är det inte smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
31 mars 2013
#29
några mil så har man ju lärt sig å köra högerstyrt! enda tråkiga tycker jag är att köra om lastbil på landsväg (90). sjukt irreterande


37 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#30
OpelP1 skrev:
Svampsaft559 skrev:
tobbeh78 skrev:
Så du vill ha en trimmad bil men du vill inte mecka?

Kan bara tillägga att högerstyrt är bara en vanesak.

Exakt vad jag menar.
Bara för att jag vill äta en hamburgare vill jag inte träffa kon.

Nej, men du verkar vilja äta hamburgaren och ändå ha kvar den. wink

Kanske begär jag för möe? En tanke som kom upp är ju finns de inga japanska bilar som orginal har ganska mos så man slipper lämna in på verkstad i tid och otid för att den är trimmad?

"tobbeh78"Jag kan inte heller så mycket om mecka, men jag försöker och det jag inte kan själv kan man alltid få hjälp med samt att man hittar mycket på nätet, Data/IT är också mitt område med en bilhobby.

Inte svårt alls att köra om, man lägger sig närmare kanten och tittar lite på andra sidan av bilen.
Det jobbigaste är nog att (iaf på skylinen) är att dom bytt plats på vindrutetorkare och blinkersspaken, så man slår på vindrutetorkarna ofta när man ska svänga

Se där ja, lika som bär;) Spanade in din förra bil, Mazda mx 6 och en sån ser ju helfrän ut, Gillar den starkt:D Varför finns det inte en ända på blocket??
Varför fastnar jag för bilar som inte säljs någonstans? xD


"barenhoff" några mil så har man ju lärt sig å köra högerstyrt! enda tråkiga tycker jag är att köra om lastbil på landsväg (90). sjukt irreterande

Vad är det som är irreterande med det?tongue

Många intressant synvinklar, ångan hålls uppe så ös gärna på med fler förslag!
Fan va många om inte alla har fina bilar, ni gör vanligt folk extremt avundsjuka.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
1 april 2013
#31
jo för när du ligger på en landsväg, (dem är ju ofta inte så breda och det brukar vara rätt skymd sikt på dem)
å du ha en lastbil framför dig. då ser man verkligen ingenting.

ialf jag, brukar då sakta ner så jag är typ 30 meter bakom dem å sen svänga ut lite så man ser sen växla ner å gasa på bara big_smile annars finns det inget negativt med högerstyrt.


2 201 Inlägg
1 april 2013
#32
Jag har alltid varit emot högerstyrt men nu har jag en.
Det tar ett par timmar att lära sig sen sitter det.
Det med spakarna är oxå en vanesak. Omkörningar lär man sig som redan beskrivits.

Numer tycker jag att det känns konstigare att sätta sig i den vänsterstyrda  :-)

1 365 Inlägg
1 april 2013
#33
Du kanske borde snegla på en M3 E36 3.2 stället. Där har du ju en bil med fin orginaleffekt som håller bra, drar dessutom inte så mycket soppa. Det brukar inte vara så mycket mek med BMW heller.

Tror du får det svårt att hitta en turbojaps i den priskategorin som är trimmad till samma effekt och håller lika bra som en m3.


Drifttekniker VA
580 Inlägg
1 april 2013
#34
Richtenb skrev:
Du kanske borde snegla på en M3 E36 3.2 stället. Där har du ju en bil med fin orginaleffekt som håller bra, drar dessutom inte så mycket soppa. Det brukar inte vara så mycket mek med BMW heller.

Tror du får det svårt att hitta en turbojaps i den priskategorin som är trimmad till samma effekt och håller lika bra som en m3.

Håller helt med. Det var ett alternariv jag glömt bort. Skulle jag välja om jag vore du. Antingen M3 eller en Honda civic type-r.


543 Inlägg
1 april 2013
#35
Alltså allt beror väl på hur det är gjort, jag har väl kanske 300 - 320 HK (gissar jag på) i skylinen och än har jag inte  varit på någon verkstad, men då kör jag inte så mycket laddtryck.

Hehe så du gillade MX-6an, trevlig bil men för lite mos och framhjulsdriven.
Dock så var det ju lite jobb att få till den som jag vill ha den.

Men Impreza, Evo, Skyline, Rx7, 3000GT, Eclipse, 200sx, Pulsar GTiR osv ligger ju alla på från typ 220HK och upp till 280, och skrämma upp dom i 300 - 350 Hk är inte så fasligt dyrt eller svårt.

Har du kollat på typ Ford Escort eller Sierra Coswort?
Sierrorna går ju att hitta för runt 50 och uppåt.

Trött och bitter?? javisst!

Drifttekniker VA
580 Inlägg
1 april 2013
#36
Kom på en annan gammal goding som allt för ofta glöms bort, Nissan 300ZX. Dom ligger ju i din prisklass. Den har vell allt du begär igentligen. En japsare med 282 hk orginal, 0-100 på 5,9 sek. Styr på rätt sida.
Senast redigerat av Lalla78 (1 april 2013)


1 232 Inlägg
16 maj 2013
#37
tjena alla har sett tråden här o lånar lite om det går bra. funderar sj också på en japs, fast Civic vti då.
bästa billigaste och mest prisvärda alternativet?
har sett att crx börjar ta på, 92-95 e nästan slut elr ganska prishöjda.
har tänkt på typ 10-20papp sedan elr hatcback spelar ingen roll.
men vtec och servad.
Med vänlig hälsning.

fläskpannkaka
856 Inlägg
16 maj 2013
#38
Ärligt... var inte orolig för att köra postbil det blir man snabbt van vid.

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas


Sök