2831
Sök

Ecc problem v70r -98 små akut!

414 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
Hej!

Hade bilen inne på ac service idag, dom bytt shimsen i kompresson fyllde upp gas och kollade läckor, så långt allt bra. Men den fungerar fan inte. Tyvärr stängde dom tidigt så han ej felsöka det.

Eftersom att jag har vol-fcr så kopplade jag upp datorn till bilen och läste ut felkoder. Nope inga.. Kompressorn klickar inte. Helt stendött.

var sitter alla tryckgivarna? slet loss den som sitter närmst torpedväggen på acröret med motorn igång. fick då upp en EFI-XXX felkod på motorn som sa att ac temperatur fläkt någonting signal felaktig.

Misstänker någon tryckgivare/ sensor eller kabelbrott till magnetkopplingen. Men eftersom han hade isär allt borde han sett detta. Finns det nått sätt att kolla om det verkligen finns gas? ifall dom hade slut och hittade på en anledning vilket borde vara högst otroligt.

Hur ser kablarna ut? såg bara en kabel till kompressorn, jordar den i kompressor skalet?

ska iväg på en lite längre resa och vore trevligt om ac fungerade innan söndagen! Verkstaden skall självklart felsöka men det är i nästa vecka!

Mvh Ankmeister

16 Inlägg
24 maj 2013
Prova med att koppla 12 volt direkt på magneten funkar det då, kan det vara trycksensorn eller säkringen som gått.
Det kan också vara magneten som är kass... Inte så vanligt men...

593 Inlägg
24 maj 2013
Det  är också ganska vanligt ett reläet till magnetkopplingen ger sig på dessa bilar..

//Jerker

16 Inlägg
24 maj 2013
Jerk-R skrev:
Det  är också ganska vanligt ett reläet till magnetkopplingen ger sig på dessa bilar..

//Jerker

Jo det har du rätt i . Lätt att kolla det också bara att koppla förbi relät med en liten kabelstump för att testa det eller prova med ett relä som man vet funkar.

414 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
Broby skrev:
Prova med att koppla 12 volt direkt på magneten funkar det då, kan det vara trycksensorn eller säkringen som gått.
Det kan också vara magneten som är kass... Inte så vanligt men...

Har testa bygla den övre pressostaten hände inte ett piss, testade med motorn avstängd och igång men hörde inget. Finns det något speciellt sätt man ska göra vid byglingen?

Jerk-R skrev:

//Jerker

Ac relät sitter i mainfuse lådan på plats 4? eller sitter den vid dom andra säkringarna?

Koppla förbi relät? Hur smile?
Senast redigerat av Ankmeister (24 maj 2013)

414 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
Fortsatt med felsökandet idag. Har byglat relät allt fungerade kollat relät, det funretade mätt alla kablar till relät inte en ända jord, aha tänkte jag, jordfel..men efter jag mätt resistansen så fanns det jord. Dock gav samma stift 12v innan

Tröttnade och satte ihop allt. Skulle släcka eventuella felkoder och fick fram EFI-225 AC PRESSURE SENSOR SIGNAL. Byglade då pressostaen kompressorn hosta till nu helt död... Finns det någon som har en idé eller lösning
Senast redigerat av Ankmeister (25 maj 2013)

Sök