3446
Sök

Vatten i soppatanken efter vinterförvaringen?

184 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#1
Hallå

Jag tänkte fråga om det är några här på forumet som har haft vatten i soppatanken och haft problem med bilen vid påställning?

Bilen går dåligt efter vinterförvaringen och jag misstänker att det är vatten i tanken. Den gick bra först men efter att jag tankade den med fräsch soppa så började han gå dåligt efter nån km. Hackar och kraften saknas, dock går han bättre när den är kall!


5 710 Inlägg
8 april 2013
#2
Ä det där har jag slarvat med i 15 år och aldrig haft problem. Så jäkla mycket vatten bildas inte på en vinter om den står någorlunda bra. Gäller det Lambon?

MVH Jonas
..............

1 365 Inlägg
8 april 2013
#3
Vad får dig att tro att det är vatten i tanken? Att bilen fortfarande går bra kall kan vara ett tecken på att någon sensor spökar. Eller så kan det vara tändstiften.

Du kanske kan mäta vattenhalten i bensinen annars. Personligen har jag haft bilen avställd i 6-7 månader på både E85 och bensin och det har aldrig varit något problem. Visst finns det lite kondens i avgassystemet men det är också allt.


Mr_Yellow skrev:
Hallå

Jag tänkte fråga om det är några här på forumet som har haft vatten i soppatanken och haft problem med bilen vid påställning?

Bilen går dåligt efter vinterförvaringen och jag misstänker att det är vatten i tanken. Den gick bra först men efter att jag tankade den med fräsch soppa så började han gå dåligt efter nån km. Hackar och kraften saknas, dock går han bättre när den är kall!


184 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#4
Bilen gick bra förra året innan avställningen och det lyser inga varningslampor / motorlampa. Även den inbyggda felsökaren hittar inget fel, därför tror jag dåligt kvalites soppa / vatten i soppan. Den hackar och studsar och ojämn varvtal när varm ( misstänker att lambdan kommer igång och börjar reglera soppa mängden när bilen blir varm )


Har ni stått i kall eller varm garage?


1 365 Inlägg
8 april 2013
#5
Varmgarage

när bilen är kall går den på lambda+ mapsensor +ecu tabeller När den blir varmare hoppar luftmassemätaren in också. utelämnat alla andra sensorer.

Alla ecu:er genererar inte felkoder på random misfire utan ibland bara på multiple misfire vad gäller tändstift, detsamma med lmm om den bara "läser fel" men fungerar i övrigt, typ fått fett på trådarna.




Mr_Yellow skrev:
Bilen gick bra förra året innan avställningen och det lyser inga varningslampor / motorlampa. Även den inbyggda felsökaren hittar inget fel, därför tror jag dåligt kvalites soppa / vatten i soppan. Den hackar och studsar och ojämn varvtal när varm ( misstänker att lambdan kommer igång och börjar reglera soppa mängden när bilen blir varm )


Har ni stått i kall eller varm garage?


5 710 Inlägg
8 april 2013
#6
Mr_Yellow skrev:
Har ni stått i kall eller varm garage?

Både och.

Richtenb skrev:
Du kanske kan mäta vattenhalten i bensinen annars.

Mmm....går det verkligen att mäta? Bensin o vatten är ju inte blandbart utan vattnet lägger sig i botten iom att det är tyngre än soppan.

MVH Jonas
..............

184 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#7
Richtenb: Min egen erfarenhet samt de trådar som jag har läst vad de gäller om lambdan så kommer den inte igång förrän bilen är varm. Dock tror jag som du säger att det finns ett förprogrammerat map i ECU som bilen går efter när den är kall.

han går ojämn på tomgång och bluddrar hela tiden, går inte heller att hålla upp varvtalet när bilen inte är i växel

jonTe: Oki, bilen i fråga stod i kall garage. Du har rätt vad det gäller att vatten lägger sig i botten iom att det är tyngre. Jag får pumpa ur all soppa från tanken och tanka ny soppa och se om det blir nåt skillnad.


1 365 Inlägg
8 april 2013
#8
DU har rätt vad gäller gamla volvobilar eller andra gamla bilar. På nyare kärror finns antingen förvärme till lambda eller så finns det tempreglering som gör att lambdan skickar sitt vanliga värde men ecu:n konverterar detta med tanke på temperaturen just då. Att lambdan är kall kompenseras alltså. Med förvärme tar det ungefär 20 sekunder innan bilen går in i closed loop och jag antar att du inte pratar om sekunder.

Och nu snackar vi ju om en lambo, Har min GTO detta så lär din kärra ha det. Lite mer avancerat än på en gammal 740 och är till stor del styrt av miljölagar. 

Men om du har möjlighet att suga ut soppan så är ju det en väldigt bra första plan.

Mr_Yellow skrev:
Richtenb: Min egen erfarenhet samt de trådar som jag har läst vad de gäller om lambdan så kommer den inte igång förrän bilen är varm. Dock tror jag som du säger att det finns ett förprogrammerat map i ECU som bilen går efter när den är kall.

han går ojämn på tomgång och bluddrar hela tiden, går inte heller att hålla upp varvtalet när bilen inte är i växel

jonTe: Oki, bilen i fråga stod i kall garage. Du har rätt vad det gäller att vatten lägger sig i botten iom att det är tyngre. Jag får pumpa ur all soppa från tanken och tanka ny soppa och se om det blir nåt skillnad.


184 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#9
Ok tack infon smile

Richtenb skrev:
DU har rätt vad gäller gamla volvobilar eller andra gamla bilar. På nyare kärror finns antingen förvärme till lambda eller så finns det tempreglering som gör att lambdan skickar sitt vanliga värde men ecu:n konverterar detta med tanke på temperaturen just då. Att lambdan är kall kompenseras alltså. Med förvärme tar det ungefär 20 sekunder innan bilen går in i closed loop och jag antar att du inte pratar om sekunder.

Och nu snackar vi ju om en lambo, Har min GTO detta så lär din kärra ha det. Lite mer avancerat än på en gammal 740 och är till stor del styrt av miljölagar. 

Men om du har möjlighet att suga ut soppan så är ju det en väldigt bra första plan.

Mr_Yellow skrev:
Richtenb: Min egen erfarenhet samt de trådar som jag har läst vad de gäller om lambdan så kommer den inte igång förrän bilen är varm. Dock tror jag som du säger att det finns ett förprogrammerat map i ECU som bilen går efter när den är kall.

han går ojämn på tomgång och bluddrar hela tiden, går inte heller att hålla upp varvtalet när bilen inte är i växel

jonTe: Oki, bilen i fråga stod i kall garage. Du har rätt vad det gäller att vatten lägger sig i botten iom att det är tyngre. Jag får pumpa ur all soppa från tanken och tanka ny soppa och se om det blir nåt skillnad.



1 365 Inlägg
8 april 2013
#10
Anledningen att jag tog upp lite andra grejer är för att jag trodde du tänkte droppa tanken, det tar ju några timmar och då kanske det är värt att kolla stiften först.

Men nu kan du ju suga upp soppan, så då är det ett givet första steg. Hoppas det löser problemet!


Mr_Yellow skrev:
Ok tack infon smile

Richtenb skrev:
DU har rätt vad gäller gamla volvobilar eller andra gamla bilar. På nyare kärror finns antingen förvärme till lambda eller så finns det tempreglering som gör att lambdan skickar sitt vanliga värde men ecu:n konverterar detta med tanke på temperaturen just då. Att lambdan är kall kompenseras alltså. Med förvärme tar det ungefär 20 sekunder innan bilen går in i closed loop och jag antar att du inte pratar om sekunder.

Och nu snackar vi ju om en lambo, Har min GTO detta så lär din kärra ha det. Lite mer avancerat än på en gammal 740 och är till stor del styrt av miljölagar. 

Men om du har möjlighet att suga ut soppan så är ju det en väldigt bra första plan.

Mr_Yellow skrev:
Richtenb: Min egen erfarenhet samt de trådar som jag har läst vad de gäller om lambdan så kommer den inte igång förrän bilen är varm. Dock tror jag som du säger att det finns ett förprogrammerat map i ECU som bilen går efter när den är kall.

han går ojämn på tomgång och bluddrar hela tiden, går inte heller att hålla upp varvtalet när bilen inte är i växel

jonTe: Oki, bilen i fråga stod i kall garage. Du har rätt vad det gäller att vatten lägger sig i botten iom att det är tyngre. Jag får pumpa ur all soppa från tanken och tanka ny soppa och se om det blir nåt skillnad.




184 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#11
På den bilen tar det lika lång tid att komma åt tanken som att ta loss alla skyddskåpor för att ta bort stiften smile


Richtenb skrev:
Anledningen att jag tog upp lite andra grejer är för att jag trodde du tänkte droppa tanken, det tar ju några timmar och då kanske det är värt att kolla stiften först.

Men nu kan du ju suga upp soppan, så då är det ett givet första steg. Hoppas det löser problemet!


Mr_Yellow skrev:
Ok tack infon smile

Richtenb skrev:
DU har rätt vad gäller gamla volvobilar eller andra gamla bilar. På nyare kärror finns antingen förvärme till lambda eller så finns det tempreglering som gör att lambdan skickar sitt vanliga värde men ecu:n konverterar detta med tanke på temperaturen just då. Att lambdan är kall kompenseras alltså. Med förvärme tar det ungefär 20 sekunder innan bilen går in i closed loop och jag antar att du inte pratar om sekunder.

Och nu snackar vi ju om en lambo, Har min GTO detta så lär din kärra ha det. Lite mer avancerat än på en gammal 740 och är till stor del styrt av miljölagar. 

Men om du har möjlighet att suga ut soppan så är ju det en väldigt bra första plan.






1 365 Inlägg
8 april 2013
#12
Haha mittmonterat är så jävla bra smile Förutom när man ska meka

Mr_Yellow skrev:
På den bilen tar det lika lång tid att komma åt tanken som att ta loss alla skyddskåpor för att ta bort stiften smile


Richtenb skrev:
Anledningen att jag tog upp lite andra grejer är för att jag trodde du tänkte droppa tanken, det tar ju några timmar och då kanske det är värt att kolla stiften först.

Men nu kan du ju suga upp soppan, så då är det ett givet första steg. Hoppas det löser problemet!


Mr_Yellow skrev:
Ok tack infon smile






529 Inlägg
8 april 2013
#13
Dagens soppa är en färskvara! Prova suga ur den gamla soppan och i med ny.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

184 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#14
Felet var bränslefiltret, hade blivit vattenskadad under vintern. Tömde tanken, gjorde ren alla rör och ledningar och bytte ut till nya bränslefilter. Nu får den knappt grepp på torr asfalt wink 

Gamla filtret

http://www.lamborghini-talk.com/vbforum/attachments/f47/30969d1366177433-gallardo-missfire-rough-idle-hesitating-when-warmed-up-img_0786.jpg

Tanken

http://www.lamborghini-talk.com/vbforum/attachments/f47/30929d1366172777-gallardo-missfire-rough-idle-hesitating-when-warmed-up-img_0779.jpg
Senast redigerat av Mr_Yellow (18 april 2013)


184 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
#15
Lite Uppdate:

Felet kom tillbaka 20 mil efter att jag hade bytt bränslefiltret. Visade sig vara vänstra bränslepumpen som inte hängde med riktigt, som dessutom krånglade endast när den hade gått nåt mil och när motorn var kall. Bytte till ny pump och nu går han som en dröm. Tack till alla för tips!

Det var också en del diskussioner kring lambdasonden där, den kommer igång endast när motorn har värmts upp och inte när den är kall. Bra att veta smile
Senast redigerat av Mr_Yellow (5 juni 2013)


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök