Hej!
Jag har en fin MK2 -89 med automat som rullat endast 11500 mil. Den är utrustad med den så kallade RP-motorn (elektronisk förgasare) på 1,8L, 8v-topp och en herrejössesmassa utrustning. Sänkt är den oxå.
Den har nyligen fått toppen planad och alla packningar till den bytt. Nyservad med tänddelarna (ej kablar), olja & filter, ej luftfiltret som dock ser fint ut (men ska sätta på ett öppet snart). Inget av detta har påverkat förbrukningen.
Uppskattar förbrukningen vid "försiktig körning" till 1,3L/mil (säkert lite mer oxå) vid stadskörning och ca 0,90L/mil på långkörning. Vilket är ungefär som min gamla Volvo 240. Detta att jämföra mot min flickväns Audi 80 -86 med i princip samma motor (förvisso manuell) som gått 26k, dåligt servad osv, och den ligger på ca 0,65L/mil vid långkörning och 0,8 vid stadskörning.
Den sotar ganska rejält, svartryker som tusan vid start och det blir sotigt runt "utblåset" från avgasröret. Känns väldigt chokad mellan ~1500-2800 varv och har dålig ork rent generellt jämfört mot min flickväns Audi som är förvånansvärt pigg.
Vad tror ni? Vad skulle kunna vara fel?
Stort tack på förhand!