2552
Sök

VW Golf MK2 - bränsleförbrukning?!

Inte Feltema
156 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en fin MK2 -89 med automat som rullat endast 11500 mil. Den är utrustad med den så kallade RP-motorn (elektronisk förgasare) på 1,8L, 8v-topp och en herrejössesmassa utrustning. Sänkt är den oxå.

Den har nyligen fått toppen planad och alla packningar till den bytt. Nyservad med tänddelarna (ej kablar), olja & filter, ej luftfiltret som dock ser fint ut (men ska sätta på ett öppet snart). Inget av detta har påverkat förbrukningen.

Uppskattar förbrukningen vid "försiktig körning" till 1,3L/mil (säkert lite mer oxå) vid stadskörning och ca 0,90L/mil på långkörning. Vilket är ungefär som min gamla Volvo 240. Detta att jämföra mot min flickväns Audi 80 -86 med i princip samma motor (förvisso manuell) som gått 26k, dåligt servad osv, och den ligger på ca 0,65L/mil vid långkörning och 0,8 vid stadskörning.

Den sotar ganska rejält, svartryker som tusan vid start och det blir sotigt runt "utblåset" från avgasröret. Känns väldigt chokad mellan ~1500-2800 varv och har dålig ork rent generellt jämfört mot min flickväns Audi som är förvånansvärt pigg.

Vad tror ni? Vad skulle kunna vara fel?

Stort tack på förhand! smile
Senast redigerat av DiskBengt (25 april 2013)

Mvh // DiskBengt aka GRDL

665 Inlägg
25 april 2013
#2
Kolla temgivare eller vad den heter (den givare som sköter chok)

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

Inte Feltema
156 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#3
Tack för svaret! Var kan denna tänkas sitta?

Är också fundersam över lambdasonden..

Mvh // DiskBengt aka GRDL

665 Inlägg
26 april 2013
#4

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

Inte Feltema
156 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#5
Haha, tack tongue Så den mäter alltså vattentempen? Jag tror faktiskt jag har hela tre stycken sådana.. Åtminstone två.

Mvh // DiskBengt aka GRDL

665 Inlägg
28 april 2013
#6
DiskBengt skrev:
Haha, tack tongue Så den mäter alltså vattentempen? Jag tror faktiskt jag har hela tre stycken sådana.. Åtminstone två.

Vad jag vet så är det en av de tre du har (blå givare ska det vara)
Senast redigerat av sexy_d (28 april 2013)

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

Inte Feltema
156 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#7
Nu har jag bytt den blå temgivaren, och en röd som sitter precis bredvid. Passade även på att byta lambdasonden. Ingen positiv skillnad blev det i alla fall. Snarare tvärtom, möjligtvis. Tomgångsvarvet blev något lägre, märkte jag. Och något mer svårstartad blev den, både när den är kall och varm, men särskilt varm, då det kommer ett svart sotmoln vid start. I övrigt går den som tidigare och känns chokad hela tiden.

Fler tips? smile
Senast redigerat av DiskBengt (27 maj 2013)

Mvh // DiskBengt aka GRDL

665 Inlägg
27 maj 2013
#8
Den blå givare är till chok hmm
Kolla den gummi som förgasare är skruvad på. Det kanske drar tjuvluft.


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=271715
Senast redigerat av sexy_d (27 maj 2013)

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

Inte Feltema
156 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#9
Tack för svaret.

Har gått loss med startgas på alla vakuumslangar och gummit vid förgasaren nu, utan resultat. Ev. tjuvdrar den lite lite på slangen till fördelaren, så jag ska byta alla slangar för säkerhets skull. Men jag tror inte det är den huvudsakliga orsaken. Kollade tändstiften igen nu och de är väldigt sotiga. Kört några mil med öppet luftfilter också, ingen skillnad. Också kollat så kamremmen står rätt, och det gör den..

Detta är allt jag gjort hittills:
* Bytt alla packningar på toppen
* Bytt lambdasond
* Bytt blå och röd tempgivare
* Bytt tändstift, fördelarlock och rotor
* Letat vakuumläckage med startgas
* Bytt olja och filter
* Bytt luftfilter till öppet
* Kollat så kamremmen står rätt
...

Fler tips mottages tacksamt.. smile
Senast redigerat av DiskBengt (9 juni 2013)

Mvh // DiskBengt aka GRDL

133 Inlägg
9 juni 2013
#10
Finns luftmassemätare och spjällägesgivare?

Testa att ta isär och tvätta ur kontakterna, kör utan LMM och se om det gör någon skillnad över huvud taget.


Inte Feltema
156 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#11
LMM tror jag inte finns, skulle vara om den satt i själva "insprutningsenheten"? Massa sladdar och doningar på/till den, dålig koll på vad allt är.. Spjällägesgivare lär väl finnas och isåfall sitta i förgasaren? Kikade på vagcat.com nu och hittade "throttle valve positioner", kan det vara den? Nummer 16 nere till vänster: http://www.vagcat.com/p/B114/133170.png

Mvh // DiskBengt aka GRDL

665 Inlägg
12 juni 2013
#12
Kanske kanske . Varför inte köpa förgasare från skroten o testa bara .
4 skruvar
2 bränsle slangar
3 Jack med kablar
Nån vakuum slang
Klart

Kostar inte mer än 500kr. Slipper du gissa dej fram

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)


Sök