tjena, nu när de har har blivit varmt ute å inne i bilen så skulle jag starta min ac men den funka inte finns de nått enkelt sätt man kan felsöka själv? för jag har för mig att om man startar ac så ska tomgången gå upp lite, kan de vara nån säkring eller ac motor som gått sönder?
Säkringen är ju bara kolla, ta bort säkringskåpan och kolla vilken säkring som går till AC. Har själva AC-kompressorn gått sönder blir det dyrt. På vilket sätt märkte du att den inte funka? Fick du ingen kyla?
säktringen är hel, de kommer inte den kalla kylan som man får från ac, har kört en test på klimat anlägningen man trycker auto å off knappen samtidigt så gör den en test
Du bör nog ta din bil till en verkstad som kan provtrycka AC:n, visar det sig att systemet har ett läckage får dom inte fylla på någon gas förän läckan är åtgärdad.
Det man kan göra om man är ett miljösvin är att köpa burk med R134 köldmedium och adapter för påfyllningen och fylla på själv. Hur länge det sen håller och hur bra det kyler kan vara rent lotteri.
Brukar vara torkluftfiltret som brukar rosta då det sitter dumt till.. I alla fall på Saab 9-5.
Ta en titt på hur det ser ut , om det sitter som på 9-5 så sitter det vänster eller höger fram vid nere vid kylaren bara böja sig ner och kolla in under bilen vid grillen så brukar man se en silvrig behållare som det går två stålrör till/från.
Du kan även prova att öppna motorhuven och starta bilen och trycka ner tempen till lägsta och lyssna fall det knäpper till när ac kompressor startar, det gör den om det finns kylmedel i systemet men finns det inte finns så ska den inte starta för att inte ac kompressorn ska gå sönder.
Oftast brukar det vara för lite kylmedel i systemet därför det inte kyler så in och gör en läck och trycktest, torkluft filtret brukar man ändå byta när man har fyller systemet efter man åtgärdat läckaget.
Hoppas jag har hjälpt till lite i alla fall.(rätta mig gärna om jag har fel)
Du bör nog ta din bil till en verkstad som kan provtrycka AC:n, visar det sig att systemet har ett läckage får dom inte fylla på någon gas förän läckan är åtgärdad.
Det man kan göra om man är ett miljösvin är att köpa burk med R134 köldmedium och adapter för påfyllningen och fylla på själv. Hur länge det sen håller och hur bra det kyler kan vara rent lotteri.
Var?
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Du bör nog ta din bil till en verkstad som kan provtrycka AC:n, visar det sig att systemet har ett läckage får dom inte fylla på någon gas förän läckan är åtgärdad.
Det man kan göra om man är ett miljösvin är att köpa burk med R134 köldmedium och adapter för påfyllningen och fylla på själv. Hur länge det sen håller och hur bra det kyler kan vara rent lotteri.
Var?
Någon skillnad på R134 och R134a?
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Har magnetkopplingen gått sönder på AC-pumpen så kan eventuellt "remhjulet" låsa sig och därav att du kommer köra sönder din multirem! Lyssna, låter det illa? Titta om magnetkopplingen slår till/från!
Går pumpen sönder så är det även risk att järnspån letar sig in i hela AC-systemet. Då är det inte bara dit och laga en läcka, utan det blir att byta ut kondensator, skölja systemet, kan eventuellt vara något mer och efter det fylla på systemet igen
tack för tipsen ska kolla på de, de låter inget från remmarna dem går tyst å fint så inga miss ljud där, men ska titta på den kyllar delen å se hur det ser ut, men kan kanske vara så enkelt att de är lite vätska till kompressorn men hur går de att kolla den vätske nivån?
ventilen sitter i motorrummet .... framför ratten .... ovanför startmotorn .... ventilen är slangmonterad .... ser ut som en skarv på vattenledningen vatten till och vatten från .... samt en tunn slang med luft / vakum i .....
beskrivningen gäller min 945a -97 men ser säkert nåtsånär lika ut i alla bilar
ventilen kanske saknar luft / vakumstyrningen .... jag lyckades inte fundera ut om vakum skulle ge vatten genom ventilen ... eller tvärtom så därför skrev jag inget om det ....
ventilen kan också vara bortmonterad .....
jag hade vattenläcka mellan motor o värmepaketet inne i bilen ... och jag har för mig att reservdelen jag köpte ... slangen .... var sådan att den skulle kapas där ventilen sitter ..... jag bytte bara ena "halvan"....
945an e inte här så du kan inte få bilder .....
jag vet inte om ventilen finns om AC saknas ....
leta upp en 940 med kylande AC och jämför slangarna mellan motor och värmepaketet .... för en bortmonterad ventil kan vara lurit o hitta ....
sen ... har AC:n slutar kyla .... utan att du mekat slang ... så borde ventilen vara kvar
Brukar vara torkluftfiltret som brukar rosta då det sitter dumt till.. I alla fall på Saab 9-5.
Ta en titt på hur det ser ut , om det sitter som på 9-5 så sitter det vänster eller höger fram vid nere vid kylaren bara böja sig ner och kolla in under bilen vid grillen så brukar man se en silvrig behållare som det går två stålrör till/från.
Du kan även prova att öppna motorhuven och starta bilen och trycka ner tempen till lägsta och lyssna fall det knäpper till när ac kompressor startar, det gör den om det finns kylmedel i systemet men finns det inte finns så ska den inte starta för att inte ac kompressorn ska gå sönder.
Oftast brukar det vara för lite kylmedel i systemet därför det inte kyler så in och gör en läck och trycktest, torkluft filtret brukar man ändå byta när man har fyller systemet efter man åtgärdat läckaget.
Hoppas jag har hjälpt till lite i alla fall.(rätta mig gärna om jag har fel)
tack ska ta närmare titt. för jag har kollar de röret som går från ac kompressorn och den ser inte skadad ut eller rosta på. men ska ta närmare titt under dagen när jag endå ska kolla genom fram bromsarna.